Gå til innhold

Hva er ditt ene og beste tips for å heve maten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis vi kun kan komme med ett tips, vil jeg si:

salt

Ikke for mye, men heller ikke for lite. Salt bringer frem smakene i maten. 

Anonymkode: d05b5...5d8

Var det ditt beste tips? Altså...hele Norge sitter å salter middagstallerknene sine. Saltbøssa er like fast inventar på et norskt middagsbord som vannmugga. Nei, følg heller rådet lenger opp her med sitron. Selvfølgelig skal det saltes under matlaging, men at SALT er ditt beste tips for bra mat er det merkeligste jeg har hørt på lenge.

Anonymkode: 32582...8ae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dumt du har skrevet at man skal fortelle om sitt ENE beste tips, det er umulig å velge. Du burde lage en ny tråd hvor du spør om tips generelt, da vil du få masse tips! Nå gidder man ikke svare fordi det ikke er mulig å fortelle om ett tips.

Matlaging er enkelt, men komplekst. Enkelt fordi prinsippene er like nesten uansett hva du lager, men komplekst fordi det handler om en helhet satt sammen av mange komponenter. 

Det viktigste er bl.a.:

Temperatur

Smakssetting

Tekstur

Syre

Sødme

Presentasjon 

Renhold

Datostempling

Sunnhet

Tid

....

Altså, alt må stemme for å få god mat, man kannikke velge.

Anonymkode: c7f40...ca1

Skrev ditt ene beste tips fordi jeg ønsket noen få men gode tips som var overkommelig å teste og huske i ettertid. Akkurat som tipset om sitron i sauser og gryter. Ikke en liste på 200 ting som det er umulig å huske.

Jeg står ikke helt på bar bakke når det kommer til mat, men er ute etter det siste lille. Prikken over i'en. Vet krydder er viktig, så et så bredt tips hjelper meg ingenting. Derimot tips om et bestemt krydder som mange ikke vet at er supert på xxx er tips som hjelper. Osv.

Anonymkode: b0b92...19d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om jeg skal komme med kun et tips: smak på maten og vurder hva som bør gjøres underveis/hele tiden

Anonymkode: 8bee7...84e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet det finnes masse bra ingredienser. Jeg trenger tips om å bruke dem, en suveren kombinasjon med dem.

Bare krydder, smør, fløte som tips sier leggingen verden å ting da det spiller null rolle hvor bra en ingrediens er hvis en bruker dem feil.

F.eks er mitt tips: En liten dært sukker på champignonen når du steker dem. Det gir en kraftigdere smak.

HI

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomater må kokes over 40 minutter, eller under 5 minutter (eller var det 10?). Hvis ikke smaker de bare surt.

Anonymkode: b2004...79a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worcestershire saus i kjøttkaker, kjøttsausen til lasagne, og spaghettisaus. Det gjør alt så mye bedre. Pass også på å ta gulrot i lasagne. Ingefær krydder, kardemomme og mye revet muskat blandes i en pakke med svinekjøttdeig og en pakke med vanlig kjøttdeig. Da får du veldig saftige kjøttkaker. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye smør, løk, salt, sukker og krydder.

- Ellers synes jeg en terning buljong i koking av pølser, spaghetti, ris, stuinger, grønnsaker,  sauser osv.

- Litt salt i bakst og desserten fremhever smaken.

Anonymkode: 99c99...1ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødvin. Ta vare på siste skvett. Kan også fryses. Synes det hjelper veldig på å løfte retter og siden det er litt syre så balanserer det mat om den er litt fet. Men om det står sitron, eddik osv i oppskriften ville jeg droppet det og først smalt om rødvin holder. Bruker det i sauser, gryter, enkelte supper, bolognese. 

Anonymkode: 9dd1f...872

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rødvin. Ta vare på siste skvett. Kan også fryses. Synes det hjelper veldig på å løfte retter og siden det er litt syre så balanserer det mat om den er litt fet. Men om det står sitron, eddik osv i oppskriften ville jeg droppet det og først smalt om rødvin holder. Bruker det i sauser, gryter, enkelte supper, bolognese. 

Anonymkode: 9dd1f...872

Supert, tusen takk.

Så hvis jeg har skjønt rett trenger fete gryter og sauser ekstra syre 👍

HI

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid en dæsj skikkelig god honning i tomatsausen, og den må stå å putre lenge for å få satt smakene skikkelig 😊 syns honningen tar den metalliske smaken hermetiske tomater gjerne får 😊

Anonymkode: 32a79...e45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid en dæsj skikkelig god honning i tomatsausen, og den må stå å putre lenge for å få satt smakene skikkelig 😊 syns honningen tar den metalliske smaken hermetiske tomater gjerne får 😊

Anonymkode: 32a79...e45

Da skal jeg teste det meste gang jeg lager tomatsaus 👍

HI

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nevne to ting. Røkt paprika krydder og sopp soya saus 

Anonymkode: 60114...7bf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg elsker å lage mat, så alle triksene er for mange til å nevnes, men et utvalg;

- Sesongbaserte grønnsaker. Det er helt utrolig hvor mye bedre norske grønnsaker smaker. Lag blomkålsuppe med norske blomkål om sommeren, lag en deilig høstsalat av norske epler, feta og valnøtter, grillet nykål med kapers og sitron... 

- Parmesan. Funker til så mye mer enn pasta. Rasp litt i omeletten eller over de ovnsbakte potetene. Ja, selv i kålrabistappa på julaften! Gir en deilig pikant dimensjon. Sørg for å kjøpe en hel bit parmesan og ikke ferdigraspa.

- Worcestershire-saus. En liten dæsj i alt som er tomatbasert gir en salt, deilig umami-smak som vanlig salt ikke kan gi. Fermenterte og eddikbaserte godsaker er din beste venn i gryter og sauser.

- Creme fraiche. En spiseskje i eggerøra eller i potetstappa, mmmm.

- Flaksalt og god pepper. Det må være hele korn som du kverner selv, for guds skyld!

- Ferske urter. Jeg spiser minst en koriander, en basilikum og en bladpersille i uka. Litt dyrt, men verdt det. Og tørkede laurbærblader er et must i nesten alle sauser fra det franske/middelhavske kjøkken.

- Fisk skal IKKE overstekes! Veldig mange gjør den feilen, og så blir fisken kjip og dvask og smakløs. Kjøp f.eks. laks av grei kvalitet, og stek den i godt smør i panna til den er crispy utenpå og litt rosa inni. Vi snakker maks 5 minutter i panna.

- Det meste av rotgrønnsaker blir prima i ovnen på 200 grader i 45 minutter med havsalt, pepper, olivenolje og en dæsj honning.  

- Vin i mat er superenkel måte å gi wow-følelse. Lager du kjøttgryte, og det står at du skal tilsette kraft/buljong? Dropp halvparten av krafta og fyll på med vin. Noe digg sopp om høsten? Stek dem med sjalott- og hvitløk i panna, dryl på med et stort glass hvitvin, kok inn, tilsett litt fløte og sitron, fersk pepper, server over tagliatelle. Aldri kast resten av vinflaska fra lørdagen, la den stå i kjøleskapet og lag en digg hverdagsmiddag. 

Anonymkode: 9c05e...755

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av mine tips er at i stedet for salt i supper og sauser bruker jeg ofte en liten dæsj soyasaus. 

Anonymkode: bd09c...1df

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker olivenolje, salt og pepper, sitron/balsamico, løk og hvitløk i så og si all min matlaging. Det meste blir etandes da!

Mitt beste triks er rett og slett å lage mat sammen med venner som er flinke til å kokkelere. Ikke at de nødvendigvis skal stå og instruere deg, men jeg har lært masse av å bare se på hva de gjør, stille spørsmål og kopiere. Monkey see, monkey do. 👍

Endret av Crema
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker å lage mat, så alle triksene er for mange til å nevnes, men et utvalg;

- Sesongbaserte grønnsaker. Det er helt utrolig hvor mye bedre norske grønnsaker smaker. Lag blomkålsuppe med norske blomkål om sommeren, lag en deilig høstsalat av norske epler, feta og valnøtter, grillet nykål med kapers og sitron... 

- Parmesan. Funker til så mye mer enn pasta. Rasp litt i omeletten eller over de ovnsbakte potetene. Ja, selv i kålrabistappa på julaften! Gir en deilig pikant dimensjon. Sørg for å kjøpe en hel bit parmesan og ikke ferdigraspa.

- Worcestershire-saus. En liten dæsj i alt som er tomatbasert gir en salt, deilig umami-smak som vanlig salt ikke kan gi. Fermenterte og eddikbaserte godsaker er din beste venn i gryter og sauser.

- Creme fraiche. En spiseskje i eggerøra eller i potetstappa, mmmm.

- Flaksalt og god pepper. Det må være hele korn som du kverner selv, for guds skyld!

- Ferske urter. Jeg spiser minst en koriander, en basilikum og en bladpersille i uka. Litt dyrt, men verdt det. Og tørkede laurbærblader er et must i nesten alle sauser fra det franske/middelhavske kjøkken.

- Fisk skal IKKE overstekes! Veldig mange gjør den feilen, og så blir fisken kjip og dvask og smakløs. Kjøp f.eks. laks av grei kvalitet, og stek den i godt smør i panna til den er crispy utenpå og litt rosa inni. Vi snakker maks 5 minutter i panna.

- Det meste av rotgrønnsaker blir prima i ovnen på 200 grader i 45 minutter med havsalt, pepper, olivenolje og en dæsj honning.  

- Vin i mat er superenkel måte å gi wow-følelse. Lager du kjøttgryte, og det står at du skal tilsette kraft/buljong? Dropp halvparten av krafta og fyll på med vin. Noe digg sopp om høsten? Stek dem med sjalott- og hvitløk i panna, dryl på med et stort glass hvitvin, kok inn, tilsett litt fløte og sitron, fersk pepper, server over tagliatelle. Aldri kast resten av vinflaska fra lørdagen, la den stå i kjøleskapet og lag en digg hverdagsmiddag. 

Anonymkode: 9c05e...755

Takk, skal teste flere av disse punktene 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...