Gå til innhold

Å ta mannens etternavn - objektiviserende?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen flere som har reflektert over hvordan det å ta mannen sitt etternavn kanskje kommer fra en tidligere tradisjon for å vise hvem kvinnen tilhører, og at en da i noen grad ble objektivisert som "mannens eiendel"?

Syntes det virker koselig å ha et felles navn, samtidig har jeg tenkt på denne objektiviserende assosiasjonen jeg får. Likevel må en skille på fortid og nåtid - en kan jo ikke la seg bli krenka av alt og ingenting...  Lurer på om noen andre har tenkt samme tanker?

Tittelen på tråden kan for noen oppleves som provoserende, dette er med viten og vilje for å engasjere til refleksjon! 😉

Endret av Litenlinerle
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja, jeg kommer til å ta mannens siste etternavn og legge det til mitt etternavn i stedet for å fjerne det jeg allerede har, fordi jeg ønsker å ha samme etternavn som barna våre som da får et etternavn fra begge.

Anonymkode: 13ac9...9d3

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja, jeg kommer til å ta mannens siste etternavn og legge det til mitt etternavn i stedet for å fjerne det jeg allerede har, fordi jeg ønsker å ha samme etternavn som barna våre som da får et etternavn fra begge.

Anonymkode: 13ac9...9d3

Ja, har tenkt å gjøre det samme :) 

Skrevet

Jeg tok ikke mannens etternavn, nei. Jeg har mitt eget navn

Anonymkode: b943a...e00

• Liker 16
Skrevet

Beholdt mitt for jeg synes ikke hans er fint 🙈 ungene har hans som mellomnavn og mitt etternavn fordi det klinget best.

Anonymkode: bbc0b...c69

• Liker 9
Skrevet

Jeg har et barn som har hennes navn, og et med mitt. Er det objektifiserende, da fra hver vår side? Jeg vil si nei.

• Liker 2
Skrevet

Nei, alle tar sitt eget pluss ektemannens, da får de dritlange navn som Anne Kathrine Olafsen Zakariassen.  Skjønner ikke at de gidder,  jeg har bare mitt eget.  Er ikke stolt av etternavnet og kunne godt byttet til mannen sitt  men gidder ikke å fornye pass, sertifikat, bankkort mm.  

Anonymkode: f3731...eb3

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Jaybird said:

Jeg har et barn som har hennes navn, og et med mitt. Er det objektifiserende, da fra hver vår side? Jeg vil si nei.

Det er jo deres barn. Du er ansvarlig for de inntil de kan klare seg selv. En gift kvinne er forhåpentligvis voksen nok til å klare seg selv og trenger ikke tilhøre et annet menneske

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, Litenlinerle skrev:

Noen flere som har reflektert over hvordan det å ta mannen sitt etternavn kanskje kommer fra en tidligere tradisjon for å vise hvem kvinnen tilhører, og at en da i noen grad ble objektivisert som "mannens eiendel"? Syntes det virker koselig å ha et felles navn, samtidig har jeg tenkt på denne objektiviserende assosiasjonen jeg får. Likevel vil jeg ikke la meg styre av en slik tanke - en kan jo ikke la seg bli krenka av alt og ingenting...  Lurer på om noen andre har tenkt samme tanker?

Det er ikke noe galt i det. Teknisk sett kan man ta nesten hvilket som helst navn om det ikke er opphavsbeskyttet. Du kan hete peppagris om du vil. Så det er bare et navn. 

Anonymkode: feb07...b2f

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Jaybird skrev:

Nei, vil ikke se på dette som objektiviserende...men tradisjonen med at kvinner før skulle ta mannen sitt etternavn ser jeg på som noe objektiviserende... 😃 Bra vi er kommet lenger i dag

• Liker 6
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er jo deres barn. Du er ansvarlig for de inntil de kan klare seg selv. En gift kvinne er forhåpentligvis voksen nok til å klare seg selv og trenger ikke tilhøre et annet menneske

Hvis jeg tar hennes navn, som også ikke har blitt så alt for unormalt, hva sier det da om situasjonen?

• Liker 2
Skrevet

Jeg har eksen sitt etternavn og samboeren min sitt etternavn...

Har begge fordi de er veldig sjeldne og for å hete det samme som barna mine. 

Mitt gamle etternavn er veldig vanlig og jeg føler ingen tilknytning til det.

Anonymkode: bf597...d98

Skrevet

Vi var gift i mange år før jeg tok hans etternavn. Vi har barn sammen som fikk hans etternavn (som er veldig mye mer spennende enn mitt). Han ønsket at jeg skulle ta hans etternavn men jeg hadde ikke noe ønske om det siden det er et navn som må staves hver jævla gang man må oppgi det. Men så var vi i et vennepares bryllup og stemningen var romantisk og på stigende rus gikk jeg inn på altinn.no og endret navn. Så nå staver jeg etternavnet mitt hver forbanna gang det skal oppgis...

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, Litenlinerle said:

Nei, vil ikke se på dette som objektiviserende...men tradisjonen med at kvinner før skulle ta mannen sitt etternavn ser jeg på som noe objektiviserende... 😃 Bra vi er kommet lenger i dag

Ja, det er vel nettopp det jeg ønsker å komme frem til, vi har kommet lenger enn det i dag :)

Skrevet
Just now, Jaybird said:

Hvis jeg tar hennes navn, som også ikke har blitt så alt for unormalt, hva sier det da om situasjonen?

Det er annerledes, for det har ikke vært tradisjon i hundrevis av år

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 timer siden, Litenlinerle skrev:

😃

Endret av Litenlinerle
Skrevet

Var opprinnelig positiv til å ta samboers navn, før jeg begynte å reflektere over det. Nå mener jeg at hvis noen av oss skal bytte navn, så skal vi ta hverandres navn, slik at vi får et felles familienavn. Er ikke interessert i å gi slipp på mitt eget navn for å vise at jeg "tilhører" han.

Anonymkode: b2efc...2c5

• Liker 7
Skrevet

Vi vurderte aldri at hun skulle ta mitt etternavn da vi giftet oss. Ekteskapet holdt ikke, men av helt andre grunner 😅 Har aldri helt skjønt greia med denne tradisjonen. Har også vokst opp med foreldre med forskjellig etternavn og de er gift fremdeles, så nøkkelen til et langt og lykkelig ekteskap ligger nok ikke det 😊

• Liker 3
Skrevet (endret)
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var opprinnelig positiv til å ta samboers navn, før jeg begynte å reflektere over det. Nå mener jeg at hvis noen av oss skal bytte navn, så skal vi ta hverandres navn, slik at vi får et felles familienavn. Er ikke interessert i å gi slipp på mitt eget navn for å vise at jeg "tilhører" han.

Har tenkt akkuratt det samme! haha, men samtidig ønsker jeg at etternavnet skal symbolisere familie og samhold med partner og barna. Så blir nok til at jeg beholder eget og tilføyer mannen sitt. 

Endret av Litenlinerle
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg tenker aldri den tanken når jeg ser et etternavn på en kvinne - åh, hun tilhører "xx-etternavn". Gjør virkelig folk det? 😮 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...