Gå til innhold

Nye regler for toll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg de nye tollreglene, jeg skjønner det ikke helt.

Jeg har forstått det slik at hvis en nettbutikk ikke er VOEC registrert og du handler noe fra utlandet over 350kr så må man betale toll, frakt og mva? Men jeg trodde dette gjaldt kun for enkelte type varer og ikke f.eks. en kopp og en plakat som jeg kjøpte, dette ble da 379kr til sammen inkludert med frakt, jeg måtte betale 241(!) kr når jeg henta det hos posten. Det står 149,- fortolling og 92kr utlagt mva på kvitteringen.

Kan noen forklare meg dette enkelt...?😅

Anonymkode: ec032...6f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er som du beskriver. Uten voec må du betale moms og 149 kr i fortollingsgebyr til posten. Dette gjelder alle varer (egne regler for klær og mat) og egentlig fra første krone (bortsett fra en uspesifisert overgangsperiode der pakker under kr 350 slipper unna).

Anonymkode: 95430...089

• Liker 1
Skrevet

Bare en suppe alt sammen. Jeg har mottat flere pakker senere tid, kjøpt hos forhandlere som er med i VOEC ordningen, men har likevel måtte betale dobbel moms... 😒

Anonymkode: 1497b...bb1

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Bare en suppe alt sammen. Jeg har mottat flere pakker senere tid, kjøpt hos forhandlere som er med i VOEC ordningen, men har likevel måtte betale dobbel moms... 😒

Det er selger som ikke gjør som vedkommende skal, og det er trist. Jeg har stort sett bare hørt det skje i forbindelse med eBay, Aliexpress og andre plattformer hvor privatpersoner ol. kan selge. Tror pakken må merkes med et "VOEC-nummer" for at det skal være godkjent.

Selv har jeg ikke bestilt så alt for mye fra de kanalene det siste halvåret, men det jeg har bestilt har gått igjennom fint mtp. betaling av MVA og ev. øvrig skatt.

Anonymkode: 31f32...5c6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er selger som ikke gjør som vedkommende skal, og det er trist. Jeg har stort sett bare hørt det skje i forbindelse med eBay, Aliexpress og andre plattformer hvor privatpersoner ol. kan selge. Tror pakken må merkes med et "VOEC-nummer" for at det skal være godkjent.

Selv har jeg ikke bestilt så alt for mye fra de kanalene det siste halvåret, men det jeg har bestilt har gått igjennom fint mtp. betaling av MVA og ev. øvrig skatt.

Anonymkode: 31f32...5c6

Amazon.co.uk og Feelunique

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er som du beskriver. Uten voec må du betale moms og 149 kr i fortollingsgebyr til posten. Dette gjelder alle varer (egne regler for klær og mat) og egentlig fra første krone (bortsett fra en uspesifisert overgangsperiode der pakker under kr 350 slipper unna).

Anonymkode: 95430...089

Men hvorfor måtte jeg betale 92kr i mva også? Trodde de lå innbakt i de 149kr...

Skrevet
2 minutter siden, lille_fiol skrev:

Men hvorfor måtte jeg betale 92kr i mva også? Trodde de lå innbakt i de 149kr...

Det er mva på varene du har bestilt. De 149 er et administrasjonsgebyr til posten fordi de foretar fortolling for deg. 

Anonymkode: 69550...187

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, lille_fiol skrev:

Fortollningsgebyr er en ting, MVA noe annet. Så da må man betale begge. Kjøpte forøvrig en mikroovn fra utlandet, kjekket tolletatens sider om fortollig og brukte kalklatoren de selv har. Måtte betale 300kr mer enn hva de selv kom frem til i kalkulatoren sin. Da bestilte jeg fra en stor el-forhandler i Tyskland. Så ja, det er kun tull med hele systemet. Og nytter ikke si i fra, for da er det enten forhandler eller en selv som har gjort feil. 

Anonymkode: 53218...b64

Skrevet

Legg inn selgerens voec-nr som en linje i leveringsadressen, da er du sikret at den kommer på pakken. 

Anonymkode: d333e...588

Skrevet

Blir det ekstra utgifter om nettsiden betaler for tollen?

Anonymkode: 55dec...6df

Skrevet (endret)

Noen som vet om det er mulig å få tak i en oversikt over selve nummerkodene til butikkene nå ? Skatteetaten har fjernet selve nummerkoden på sin oversikt og da får man ikke lagt til VOEC i adressefeltet som foreslås over her.

Jeg har Ebay sin men savner muligheten til å sjekke opp flere.

(Edit..... Noen nevner at selve nummerlisten er fjernet pga fare for misbruk. Jeg kan se deler av poenget men det umuliggjør jo for den norske forbrukeren å sikre seg mot dobbeltfakturering)

Endret av minienthe
Skrevet

Skal det ikke komme felles EU-regler fra nyttår? Noen som vet noe om hvordan de reglene blir?

Anonymkode: 352f2...7de

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Blir det ekstra utgifter om nettsiden betaler for tollen?

Anonymkode: 55dec...6df

Om selger tar på seg jobben med å kreve inn  mva så skal de i prinsippet ikke komme noe på toppen. Det er en maksgrense per vare på 3000 for at denne ordningen kan benyttes.  Merk at det kan være toll på enkelte vareslag. Det kan ikke selger håndtere.  Mye info her: https://www.toll.no/no/netthandel/

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal det ikke komme felles EU-regler fra nyttår? Noen som vet noe om hvordan de reglene blir?

Ser ut som om EU er et halvår forsinket. De nye reglene trer ikke i kraft før til sommeren neste år. Men vil Norge begynne å følge det nye EU-regelverket allerede på nyåret, eller venter vi også til sommeren?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...