Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er invitert til kaffe i et bryllup og det står antrekk kjole i innbydelsen.

Siden jeg kun er invitert til kaffe litt seint på kvelden, syns jeg det er litt styr og dyrt å bruke flere tusen på en ny kjole. Kan jeg bruke bunad?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bunad er vel strengt tatt "galla", ikke "kjole". Antrekk kjole betyr vel at man ikke trenger være så veeeldig pyntet, en sommerkjole gjør nytten.

Men du kan helt sikkert gå i den. Bunad er et flott plagg.

Skrevet

Ikke for å være gledesdreper her, men er det ikke mer vanlig at man bruker bunad på dagen, og skifter om til kvelden. Den praksisen er ihvertfall jeg vant til. Mener det skal ha noe med at man ikke bruker bunad til fest (les med alkohol).

Ikke sikker altså, men verdt å sjekke skikk og bruk?

Skrevet
Ikke for å være gledesdreper her, men er det ikke mer vanlig at man bruker bunad på dagen, og skifter om til kvelden. Den praksisen er ihvertfall jeg vant til. Mener det skal ha noe med at man ikke bruker bunad til fest (les med alkohol).

Ikke sikker altså, men verdt å sjekke skikk og bruk?

Mener også å ha lest noe om dette :sjenert:

Skrevet

Ja, i min krets er det helt vanlig å ha bunad på til kirke og evt middag for så å skifte til kjole når "festen" begynner. Og det stemmer at man skal ikke drikke seg full i bunad.

Men når det er sagt, det er jo ikke alle som drikker seg fulle i bryllup (heldigvis), så det argumentet alene ville ikke jeg brydd meg om nødvendivis. Du kan selvsagt gå i bunaden, men tror ikke noen ville rynket på nesen om du komm i en vanlig kjole (trenger ikke være ny, og er det sommerbryllup er en lett sommerkjole ypperlig).

Lykke til i valget ditt.

Skrevet

synes du fint kan gå i en pen buksedress eller lett sommerkjole, eller skjørt og topp. Bunaden går fint an, men som de andre her sier, er det nok mer vanlig å ha bunad på i kirken og til middag, for så å skifte til noe annet senere på kvelden.

Skrevet

Jo bare bruk bunad.

Det er riktig at man kan bruke bunad når det står "galla" på en invitasjon....like riktig som at man kan bruke bunad når det står "kjole".

Det er iallefall ikke mer vanlig å skifte fra bunad til kjole etter middagen, enn det er å beholde bunaden hele kvelden.

Og selvfølgelig kan du drikke alkohol selv om du bærer bunad...overstadig bør man uanstt ikke bli i et bryllup, om man bærer kjole eller bunad.

Bunad er festpalgg...og bryllup er fest....festen stopper ikke etter middagen....ei heller stopper den hvis man blir servert en drink.

Lykke til i bryllup. :)

Skrevet

(Den over var meg med innloggingsproblemer)

Skrevet

I de bryllupa jeg har vært i har ingen byttet antrekk etter middagen..

Har du lyst så bruker du bunaden din

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Vi har alltid skiftet fra bunad til kjole etter middagen, mest på grunn av at den er varm og tung å ha på hele kvelden.

Skrevet

Hadde du kommet i mitt bryllup med bunad hadde jeg blitt kjempeglad!! Jge synes bunad er kjempefint. Og hadde min kommende mann hatt bunad hadde vi giftet oss i bunad! (Kanskje jeg skal begynne å spare og gi han d i morgengave..)

Ta på deg bunaden din. D blir garantert fint!

Skrevet

Bunad er en fin allrounder, den kan brukes samme hva slags antrekk det er.

Jeg har pleid å stille i bunad i kirken, og så skiftet til en annen kjole til middag eller etter middag. Det er fordi bunaden er trang og varm, og ikke passer til å spise seg stapp mett i. ;) Men da har du vist brudeparet hvilken ære det er å se vielsen deres, og hva du har på deg under middagen legger de garantert ikke merke til. :)

Catzy

Gjest Gjesta
Skrevet

Bunad er det eneste som er korrekt uansett.

Bruk bunaden din og vær stolt av den!

Skrevet

Bruk gjerne bunaden! Men du kan jo være obs på at det sannsynligvis er en del av de som har brukt bunaden om dagen/middagen som har skiftet.

Leste forresten en kommentar fra en i Bunadsrådet som oppfordret folk til å ha bunaden på hele kvelden, det er er festplagg! Så det er i alle fall ikke noe ukorrekt ved å bruke bunaden!

Skrevet

jeg har aldri opplevd at folk har skiftet, men jeg forstår jo argumentet både med at det er varmt og vanskelig å spise seg stappmett i.

mang en gang har jeg vært glovarm og vondt mett i bunad - men det er verdt det!

Skrevet

Siden du bare er bedt til kaffe kan du komme i en litt "enklere" kjole enn om du skulle være med under middagen.

Eller du kan bruke bunad, bunad er ALDRI galt i bryllup mener nå jeg.

Ingen har skiftet bort bunaden i de bryllupene jeg har vært i.

Skrevet

Slutter meg til flere andre her: Bunad er aldri feil i bryllup! At enkelte skifter på grunn av varme eller andre grunner endrer ikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...