Stina234 Skrevet 13. november 2020 #1 Skrevet 13. november 2020 Mine helter under koronakrisen er alt av helsepersonell som jobber dag og natt mot dette viruset. Dere gjør en fantastisk jobb. Håper det også vises igjen lønnsmessig. 8
Fortauet Skrevet 13. november 2020 #2 Skrevet 13. november 2020 1 time siden, Stina234 skrev: Mine helter under koronakrisen er alt av helsepersonell som jobber dag og natt mot dette viruset. Dere gjør en fantastisk jobb. Håper det også vises igjen lønnsmessig. Det vises IKKE på lønningsslippen! Ei heller for lærerene. 4
Ukjent. Skrevet 13. november 2020 #3 Skrevet 13. november 2020 3 minutter siden, Fortauet skrev: Det vises IKKE på lønningsslippen! Ei heller for lærerene. Dette. Undersøkelse gjort av SSB viser at 10 år etter endt utdannelse jobber 1 av 5 sykepleiere ikke i helsetjenesten. Kapasiteten i helsevesenet kan ikke økes pga manglende personell, samtidig som 20% av utdannede sykepleiere jobber med helt andre ting! Og hva gjør regjeringen for å gjøre det mer attraktivt å være sykepleier? Null, niks og nada. Ingen endring for flere faste stillinger, og de fikk et lønnstillegg på 1500 kr i året.. 4
Fortauet Skrevet 13. november 2020 #4 Skrevet 13. november 2020 1 minutt siden, Ukjent. skrev: Dette. Undersøkelse gjort av SSB viser at 10 år etter endt utdannelse jobber 1 av 5 sykepleiere ikke i helsetjenesten. Kapasiteten i helsevesenet kan ikke økes pga manglende personell, samtidig som 20% av utdannede sykepleiere jobber med helt andre ting! Og hva gjør regjeringen for å gjøre det mer attraktivt å være sykepleier? Null, niks og nada. Ingen endring for flere faste stillinger, og de fikk et lønnstillegg på 1500 kr i året.. Og dette er takken for jobben de gjør. 1500 kr. Vi lærere fikk tilbud om 1500-1700 kr. Vi sa nei, og venter på streik/tvungen lønnsnemnd. 1
XaoS Skrevet 13. november 2020 #5 Skrevet 13. november 2020 Fin tråd! Venninnen min er sykepleier på et av sykehjemmene som var hardt rammet i vår, og å gå på jobb var treumetiserende for alle de ansatte. Jeg føler også med lærere som må hanskes med barn og unge som ikke har forutsetninger for å forstå situasjonen, og som må ivareta smittevern i dette miljøet. Alle de som sitter her inne med behagelig distanse og er kritiske til alt av tiltak vet ikke hvordan det er å jobbe i sånne frontlinjer i en pandemi. 5
Ukjent. Skrevet 13. november 2020 #6 Skrevet 13. november 2020 3 minutter siden, Fortauet skrev: Og dette er takken for jobben de gjør. 1500 kr. Vi lærere fikk tilbud om 1500-1700 kr. Vi sa nei, og venter på streik/tvungen lønnsnemnd. All ære til dere lærere også, håper dere får gjennom mer. Bøyer meg i støvet for hvordan dere kastet dere rundt i mars, og hvordan dere sjonglerer undervisning på skolen med barn i karantene som trenger hjemmeundervisning parallelt. 1
Example Skrevet 13. november 2020 #7 Skrevet 13. november 2020 4 minutter siden, Ukjent. skrev: Dette. Undersøkelse gjort av SSB viser at 10 år etter endt utdannelse jobber 1 av 5 sykepleiere ikke i helsetjenesten. Kapasiteten i helsevesenet kan ikke økes pga manglende personell, samtidig som 20% av utdannede sykepleiere jobber med helt andre ting! Og hva gjør regjeringen for å gjøre det mer attraktivt å være sykepleier? Null, niks og nada. Ingen endring for flere faste stillinger, og de fikk et lønnstillegg på 1500 kr i året.. En av tre lærere slutter innen fem år. Så yrket opplever en lignende trend. https://utdanningsforskning.no/artikler/tre-grunner-til-at-larere-slutter/ Jeg vet om lønn er det viktigste her. Jeg tror de fleste som velger å bli lærere eller sykepleiere skjønner at man ikke blir noen lønnsvinner. Det kan man heller ikke, da ville ikke ting gått opp. Samtidig trenger nok begge yrkene en vekst. Hovedproblemet som lærere opplever nå, tror jeg, er den evige skvise man havner i. Både mellom ulike grupper med ulike forventninger, men ikke minst tid. Jeg har ikke jobbet så alt for mange årene, men jeg ser at det stadig mer som havner på midt bord, særlig som kontaktlærer. Den evige følelsen av å ikke rekke alt og at man alltid må prioritere kan være ganske utmattende. Selv har jeg løst det med å være litt greiere med meg selv. Gjør det jeg rekker og går fra jobben med god samvittighet. Elevens beste og min egen pskye kommer først, så det andre. Skal sies at jeg tror korona tiden har hjulpet. Jobben lærere gjør har blitt mer synliggjort, særlig i foreldregruppen, og jeg opplever at flere klarer å se at det gjerne er 25 andre elever i det klasserommet også. Noen solid lønnsøkning er det bare å glemme. Jeg tjener greit, og trives godt i 80% av jobben. Jeg vil anta at sykepleiere opplever lignende dilemmaer på jobb. At man får stadig flere oppgaver, men ingen realistisk måte å rekke alt på. 3
velociraptor Skrevet 13. november 2020 #8 Skrevet 13. november 2020 37 minutter siden, XaoS skrev: Fin tråd! Venninnen min er sykepleier på et av sykehjemmene som var hardt rammet i vår, og å gå på jobb var treumetiserende for alle de ansatte. Jeg føler også med lærere som må hanskes med barn og unge som ikke har forutsetninger for å forstå situasjonen, og som må ivareta smittevern i dette miljøet. Alle de som sitter her inne med behagelig distanse og er kritiske til alt av tiltak vet ikke hvordan det er å jobbe i sånne frontlinjer i en pandemi. Tull, bestevenninnen min jobber på intensiv på et av de store sykehusene i Oslo, og er svært kritisk til mye av tiltakene, spesielt at breddeidrett har vært ulovlig for voksne i 8 måneder nå, og det latterlige munnbind-påbudet de nå har mange steder. 1
Stina234 Skrevet 14. november 2020 Forfatter #9 Skrevet 14. november 2020 23 timer siden, XaoS skrev: Fin tråd! Venninnen min er sykepleier på et av sykehjemmene som var hardt rammet i vår, og å gå på jobb var treumetiserende for alle de ansatte. Jeg føler også med lærere som må hanskes med barn og unge som ikke har forutsetninger for å forstå situasjonen, og som må ivareta smittevern i dette miljøet. Alle de som sitter her inne med behagelig distanse og er kritiske til alt av tiltak vet ikke hvordan det er å jobbe i sånne frontlinjer i en pandemi. Ja veldig enig med deg. Det er så lett å ta avstand om man ikke er i risikogruppen eller har noen av sine aller nærmeste i risikogruppen. Diskusjonen om hvilken tiltak som er fornuftige eller ikke fornuftige er en helt annen diskusjon. For de som havner på sykehus og blir alvorlig syke så er det jobben til helsepersonellet som betyr alt. .
Suss81 Skrevet 14. november 2020 #10 Skrevet 14. november 2020 Greit å ære de som jobber i matbutikker også. De har holdt åpent selv før de visste hva dette var, uten beskyttelsesutstyr. 2
kølla Skrevet 14. november 2020 #11 Skrevet 14. november 2020 23 timer siden, Fortauet skrev: Og dette er takken for jobben de gjør. 1500 kr. Vi lærere fikk tilbud om 1500-1700 kr. Vi sa nei, og venter på streik/tvungen lønnsnemnd. 1500 kroner i året for en lærer, er mere pr time enn for en sykepleier. Lærere jobber langt færre timer i året enn sykepleiere
Fortauet Skrevet 15. november 2020 #12 Skrevet 15. november 2020 20 timer siden, kølla skrev: 1500 kroner i året for en lærer, er mere pr time enn for en sykepleier. Lærere jobber langt færre timer i året enn sykepleiere Ja, det var poenget mitt og. At både lærare og sykepleiere har elendig lønn.
Mimme Skrevet 16. november 2020 #14 Skrevet 16. november 2020 On 11/14/2020 at 9:50 PM, kølla said: 1500 kroner i året for en lærer, er mere pr time enn for en sykepleier. Lærere jobber langt færre timer i året enn sykepleiere Uenig. Som lektor jobber jeg både dagtid og hele kvelden + minst en dag hver helg. Jeg har forarbeid og etterarbeid som aldri tar slutt og korona har gjort at dette bare øker på. Vi lønnes ikke for timene vi legger ned ut over innbakt for- og etterarbeid, som er en latterlig prosent av det egentlige timetallet. 1
morgenkåpedyret Skrevet 17. november 2020 #15 Skrevet 17. november 2020 Denne krisen har jo vist oss hvem samfunnet trenger. Og det er dere alle! Uten fellesskap vinner vi aldri denne kampen. Så takk til butikkmedarbeidere, yrkessjåfører, helsepersonell, lærere, frisører, barnehageansatte, bankansatte, renholdere, politi, kokker, håndverkere, industriarbeidere, postvesenet, farmasøyter, psykologer, IT-ansatte, tannleger, forskere, brannvesenet og medmennesker. Takk til deg som holder avstand, til deg som bruker munnbind og til deg som vasker henda enda en gang selv om du er drittlei. Takk til alle! 3
Prelunia Skrevet 18. november 2020 #16 Skrevet 18. november 2020 (endret) Så flott at så mange sier lærer. Jobber på en barneskole, der en meters regelen ikke gjelder og vi blir brukt som vikarer på tvers av klasser/trinn.. Der sa kommunesjefen at vi burde være mer redd for å be naboen på en prat enn vi skulle være for å jobbe på skole. Føler at det var svært arrogant sagt, og lite forståelsesfult. Endret 18. november 2020 av Prelunia
Anbefalte innlegg