Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, kvinneguiden!

Jeg trenger eksperthjelpen deres. Jeg og min mann planlegger å begynne prøving for å bli gravide fra våren(april, mai ish...). I den forbindelse har jeg begynt å lure på om det er noe spesielt vi bør gjøre som forberedelser på prosessen. Vi er begge normalt umedisinert, mannen går midlertidig på blodfortynnende, og er ferdig med den i mars. Jeg har d-vitaminmangel, starter på tilskudd. Jeg er i 20-årene og han i 40-årene. Begge er friske og aktive. Jeg ser etter råd som:

- bør jeg eller mannen ta forberedende kosttilskudd o.l.

- bør vi sjekke noen verdier i form av blodprøver o.l.

- kjerringråd tas også imot 😉

Set er så mye info, at jeg håper dere kan bringe fram det viktigte å vite. Det er foresten første gang vi prøver, så vi har ingen erfaring med dette fra før. Takk for alle tips på forhånd! 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør begynne med folsyre etterhvert (anbefalt minst 1 måned før befruktning og de 12 første ukene av svangerskapet) 

Om man har noen kilo å ta av så kan et relativt lite vekttap øke sjansene har jeg hørt.

Drikk masse vann og spis sunt 😊

Kos dere og lykke til ❤️

Skrevet

Du bør begynne med folsyretilskudd, og d vitamin om du har mangel. Folsyre kan du begynne med en stund før prøvingen. 

Anbefaler å ha en blødning etter prevensjonslutt om du bruker hormon prevensjon. 

Ellers er det bare å kose dere med sex hver dag, hver annen dag så sitter plutselig spiren😊❤️

• Liker 1
Skrevet

Kanskje tenke godt igjennom om det virkelig er lurt at en mann på nærmere 50 år blir småbarnspappa. Ville tenkt litt mer på framtiden. Orker du å løpe inn og ut av sykehjem for å pleie din mann når du fortsatt er i dine beste år? Fortjener barnet å ha en far som kanskje er dement når første barnebarnet kommer? 

Anonymkode: f2206...ba7

Skrevet

Vær forberedt på at det kan ta tid å bli gravid. Ta folsyretilskudd. Ta gjerne blodprøve hos legen for å sjekke ferritin og jern.
Jeg hadde lave verdier av ferritin fra før, men legen mente det var helt unødvendig å sjekke nivåene når jeg var gravid. Jeg insisterte på å ta blodprøven og der avdekket svaret at jeg burde ta tilskudd av jern/ferritin... Fikk ikke nivåene helt opp før jeg fødte, så jeg var ordentlig uvel etter fødsel og er først nå, 4uker senere, at jeg har kommet til meg selv igjen. 

Ikke stress med å bli gravid, men kos dere og ha det gøy i dagene før og etter eggløsning. Hos meg klaffet det etter første mens uten prevensjon og da hadde vi sex dagen før og dagen etter eggløsning 

Anonymkode: 9032d...7f4

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje tenke godt igjennom om det virkelig er lurt at en mann på nærmere 50 år blir småbarnspappa. Ville tenkt litt mer på framtiden. Orker du å løpe inn og ut av sykehjem for å pleie din mann når du fortsatt er i dine beste år? Fortjener barnet å ha en far som kanskje er dement når første barnebarnet kommer? 

Hun spør ikke hva hver enkelt mener om aldersforskjellen på hun og mannen, men tips mot veien til å bli gravid. Forresten så vet vi heller ikke om han er 41 og hun er 29. Da er heller ikke aldersforskjellen så stor at hun trenger tenke på demens

• Liker 3
Skrevet

Det er forøvrig valide ting å vurdere #anonymbruker men nå har jeg tatt en avgjørelse, det er han jeg vil ha barn med. Hvordan vår fremtid blir sammen vet vi ikke, kanskje jeg blir dødssyk eller dement først? Hvem vet. Jeg er villig til å ta den sjansen. For meg er det viktigst at jeg har en barnefar som jeg har troen på blir en god far, og jeg tror han blir en glimrende far ❤️

-Vær sikker på valg av barnefar 😊

Skrevet

Som andre nevner. Folsyre og vær forberedt på at det kan ta tid :)

Vi er begge i starten  30årene.. Tok et halvt år å bli gravid, enda jeg fulgte med når EL var etc. 

Lykke til! :)

Anonymkode: c9c74...9ab

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, dette blir helt feil! Nå vet vi ikke hvor mange å 40 han er.. Min far var 40 da jeg ble født. Jeg er idag 30 og han er nylig fylt 70. Han er fortsatt i jobb - går av til våren da. Men ja.. Snakk om å gre over en kam 😬😬 og han har forresten 1 barnebarn på 4 år han er veldig flink med 🥰

Min farmor på 95 døde nylig, bodde hjemme hele sitt liv, aldri noe sykehjem med untakk av kort opphold/rehabilitering etter en skade. 

Har en venninne som er 30 år (samme årskull som meg) og faren hennes fylte nettopp 90!  Han er fortsatt ikke kommet på sykehjem 😉  Han er også veldig flink med sitt barnebarn på 2 år..  :) 

Synd du ser så mørkt på livet og mennesker mpt alder 😕

Anonymkode: c9c74...9ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...