Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Savan skrev:

Hvis man har en kropp, så ville vi jo lagt merke til at de døde faktisk ennå er her..? 

Så hvem som helst kan slippe inn i denne himmelen altså.. Pedofile, drapsmenn, Hitler og Pol Pot. Og dit vil man fordi..?

Det er jo ikke her de døde er. Det er et skille mellom livet på denne jorda og himmel og helvete. Hvor har du det fra at alle kommer til himmelen? 

Anonymkode: 74108...912

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror på liv etter døden, ja

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, Savan skrev:

Hvis man har en kropp, så ville vi jo lagt merke til at de døde faktisk ennå er her..? 

Så hvem som helst kan slippe inn i denne himmelen altså.. Pedofile, drapsmenn, Hitler og Pol Pot. Og dit vil man fordi..?

Nei, kun skikkelige, kristne mennesker kommer til himmelen.

Anonymkode: 7f37d...b2b

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hatefulle" kristne"som spammer forum  med ateist- hat kommer IKKE til himmelen . 

Anonymkode: e2b16...09f

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hatefulle" kristne"som spammer forum  med ateist- hat kommer IKKE til himmelen . 

Anonymkode: e2b16...09f

Alle som tror på Jesus kommer til himmelen, så ateister slipper ikke inn

Skrevet

Ikke inntil nylig, men jeg har plutselig måttet ta stilling til døden og er på nippet til å endre mening. Jeg synes likheten i så mange nær-døden opplevelser er for snodig, og jeg synes det er for mange leger og nevrokirurger som mener at det finnes et "sinn" som (enda) ikke kan forklares av hjerrneaktivitet. Wilder Penfield, for eksempel, fant ut i et eksperiment på epileptikere at alle pasientene klarte å skille responser på stimuli av hjernen fra frivillig respons. Det kan ikke forklares med at enhver handling forutsetter rent kjemiske prosesser i hjernen. I tillegg er det jo flere anerkjente forskere som mener at man må undersøke muligheten for et "bevisst univers". Alt dette synes jeg er for snodig til å se på meg selv som en ren materialist lenger. 

Når det er sagt tror jeg ikke på det typisk religiøse etterlivet eller at hva man gjør her på jorden nødvendigvis har noe å si, men jeg har åpnet øynene for at vi er en del av noe større for å bruke den klisjeen. 

Anonymkode: a82b6...40d

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg tror at sjelen, eller at energien vår, ikke dør ut. Energi kan aldri dø ut, men bare omformes. Dette tror jeg gjelder mennesker også. Jeg tror ikke på et himmel eller helvete, men jeg tror vi lever flere liv. Sjelen vår vandrer fra en kropp til en annen - og da ikke nødvendigvis som mennesker. 

Jeg tror ikke at jeg er klarsynt, men jeg har opplevd en del ting gjennom barndommen og voksenlivet som jeg virkelig ikke kan forklare med naturlige ting. I tillegg så opplever jeg mye rart i drømmer. Jeg hadde en drøm i barndommen som til stadigheter gikk igjen, og den ene mannen som jeg husker fra denne drømmen er helt lik min samboer i dag. Snodig. Jeg har også et veldig sterkt intutivt bånd til min mor. 

Endret av Sprinkle
  • Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer vel ikke i følge bibelen?

Så hvis man tror på Jesus, at én person har dødd for alle andres synder, så slipper man automagisk inn i denne himmelen? Da er det jo ikke et kriterie å være god og rettferdig engang! Da kan jo pedofile, voldektsmenn, massemordere, de verste sosiopatene i menneskets historie bare valse rett inn!

Og er man egentlig et godt menneske om man kun utfører det gode for å få evig liv i et paradis, altså alt man gjør kommer fra et grenseløst egoistisk ønske og behov om evig liv i sus og dus..? Er man snill om det bare dreier seg om å oppføre seg for å få sin belønning..? Da er du jo ikke genuint et godt menneske.

Skjønner det ikke 🤷‍♀️ Forklar meg gjerne, dere som tror.

Skrevet
3 minutter siden, Savan skrev:

Jo, kun kristne, skikkelige mennesker som tror på Jesus kommer til himmelen. Ateister slipper altså ikke inn, heller ikke mennesker som hevder at de tror, for Gud hater hyklere.

Skrevet

JA!

Anonymkode: 3f45e...413

• Liker 3
Skrevet

Ja absolutt. Finnes ikke tvil i min sjel.!! 

Anonymkode: b777f...eba

• Liker 2
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull. 
Det er jo det fine med kristendommen (i motsetning til mange andre religioner). 
ALLE kommer til himmelen. 
For Jesus tilgir, og gir nåde

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull. 
Det er jo det fine med kristendommen (i motsetning til mange andre religioner). 
ALLE kommer til himmelen. 
For Jesus tilgir, og gir nåde

Alle som tror på Han ja. Alle kristne. De som ikke tror kommer ikke til himmelen, de forblir døde og fraværende fra Gud.

Skrevet
2 timer siden, Savan skrev:

Så hvis man tror på Jesus, at én person har dødd for alle andres synder, så slipper man automagisk inn i denne himmelen? Da er det jo ikke et kriterie å være god og rettferdig engang! Da kan jo pedofile, voldektsmenn, massemordere, de verste sosiopatene i menneskets historie bare valse rett inn!

Og er man egentlig et godt menneske om man kun utfører det gode for å få evig liv i et paradis, altså alt man gjør kommer fra et grenseløst egoistisk ønske og behov om evig liv i sus og dus..? Er man snill om det bare dreier seg om å oppføre seg for å få sin belønning..? Da er du jo ikke genuint et godt menneske.

Skjønner det ikke 🤷‍♀️ Forklar meg gjerne, dere som tror.

Nei, slik er det ikke. Bibelen sier dette: Gud er en fullstendig rettferdig og hellig Gud og vi har alle syndet, dvs. brutt hans lover. Gud har en mye høyere standard enn det vi har og derfor er ingen av oss gode i hans øyne, selv om vi selv tenker at vi er det. Noen gang løyet? Å prøve å gjøre opp for lovbruddene sine med gode gjerninger fungerer ikke i Guds øyne og heller ikke her i denne verden, for man har fortsatt begått en forbrytelse. Er som å prøve å overtale en dommer om å la deg gå fri når du har brutt loven fordi du har hjulpet en gammel dame over veien og gitt penger til noen i nød. Det fungerer ikke (såfremt du har en rettferdig dommer selvsagt). Her kommer Jesus inn. Da han ble korsfestet tok han straffen for oss alle nettopp fordi han er Gud og kunne leve et perfekt liv uten å synde en eneste gang. Ingen av oss klarer å komme oss gjennom livet uten å synde, som er Guds standard. At Jesus stod opp fra de døde viste at han var fri for synd, for døden hadde ikke makt over ham slik døden har makt over oss. Gud trengte egentlig ikke å gjøre noe av dette, han kunne bare utryddet menneskene med en gang vi begynte å synde. Men han gjorde det for oss likevel. Han gjorde det fordi han ønsket å gjøre det. Fordi Gud er god og elsker oss og ønsker at vi skal tilbringe evigheten med ham.

Og nei, evigheten med Gud er alt annet enn kjedelig. Gud er kjærlighet. Tenk deg kjærlighet, lykke, godhet, alt som er godt. Ved Guds nåde får vi alle nå oppleve disse tingene i denne verden og det er bare et glimt av hvordan en evighet med Gud hadde vært. Hvem ønsker ikke å leve i en verden full av lys, lykke og kjærlighet minus sykdom, død og sorg? Noen vil nok kalle en slik verden for perfekt og dermed kjedelig, men tenk deg en verden uten noe godhet, altså uten Gud? Og folk sier at de heller ønsker å dra til helvete? Himmelen er mye mer spennende enn de fleste fremstiller den som. Jeg vil ikke spekulere for mye, men jeg vil tro at vi vil få se nye farger, få gjøre spennende oppgaver og se masse nye utrolige ting. Alt man trenger å gjøre for å få evig liv er å erkjenne at man er en synder og oppriktig be om tilgivelse og tro på Jesus og det han gjorde for deg på korset.

Det som skjer da er at man får Den hellige ånd. Den hellige ånd endrer hjertet ditt i en overnaturlig prosess og det innebærer at du vender deg bort fra din synd og får et ønske om å leve bedre. Det spiller ingen rolle hvem du er, Gud kan forandre alle. Men det betyr ikke at man automatisk blir helt perfekt. Vi gjør alle feil, men som kristen setter man ikke lit i seg selv, men Gud. Man trenger ikke og kan ikke jobbe seg til frelse. Det er noe Jesus allerede har sikret oss. Altså er ikke frelse basert på gjerninger, men nåde. Men en tro uten Åndens frukter, som Bibelen sier, er en død tro. En tro uten resultater er en død tro, for å si det på en litt annen måte. Disse fruktene er bla. gode gjerninger. Gode gjerninger skal komme som et resultat av troen, men det er ikke det som redder deg. Så for en kristen er ikke gode gjerninger motivert av en redsel for helvete, men av kjærlighet for Gud. Det er sånn ca. hva kristendommens budskap er. Håper det var et greit svar. 

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvordan kristne mennesker kan tro på en Gud som elsker betingelsesløst mener at Gud hater noen som ikke tror på han... skjønner ikke hvordan kristne mennesker kan få seg til å dømme andre mennesker når den guden de tror på faktisk sier at man ikke skal dømme. 

Jeg skjønner ikke hvorfor såkalte kristne mennesker virkelig tror på helvete og tror at Gud som skal være en kjærlig far som elsker betingelsesløst skal slenge noen av sine elskede barn i ilden for all evighet. Og det fordi de ikke trodde på Gud? 

Jeg kommer aldri til å forstå at de som påstår at Gud er kjærlig og god skal fryktes og er så ærekjær at han må tros på for at man skal slippe inn i himmelriket. Det er fascinerende med religiøse mennesker som ikke ser hvor bakvendt det er.

Om man skal tro på Gud og kjærlighetsbudskapet - som også Jesus forkynnet - så betyr det at i Guds rike slipper alle inn. Alle. Også Hitler og de "onde", for de vil bli omsluttet av kjærlighet og så vil de se tilbake på hva de opplevde og hva de gjorde mot andre og så vil de velge et nytt liv der de kan oppleve andre ting. 

Vi er mennesker og klarer ikke se det absolutte bildet, vi klarer ikke zoome langt nok ut på gudenivå og derfor dømmer vi, men så har kristne klart å menneskeliggjøre Gud og mener at Gud også dømmer og slenger ungene sine i helvete og lar de brenne i all evighet... 

Kanskje han til og med blir litt full på fest og blir litt sånn: 

Anonymkode: 5a4f3...e9b

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvordan kristne mennesker kan tro på en Gud som elsker betingelsesløst mener at Gud hater noen som ikke tror på han... skjønner ikke hvordan kristne mennesker kan få seg til å dømme andre mennesker når den guden de tror på faktisk sier at man ikke skal dømme. 

Gud elsker dem som tror på Han betingensesløst, han elsker ikke de som håner, latterliggjør Han og dem som tror på Han slik ateister flest gjør.

Skrevet

Nei, jeg tror alle "opplevelser" har en naturlig forklaring. Som for eks. Tilfeldigheter eller hallusinasjoner.

Anonymkode: 6dbac...b84

Skrevet
17 timer siden, Savan skrev:

Skjønner hva du mener, for meg var det bare så tydelig at det ikke var noe mer lenger. Jeg trodde vel også på en «sjel» frem til da, men.. Når jeg faktisk så døden, ble det så åpenbart at den er endelig. Hva er «sjel» uten personlighet, bevissthet.. Alt det er jo borte, når du dør. 

Hvis alle har en sjel som kan vandre videre, så kommer jo bla. mennesker som Hitler og Pol Pot til å returnere tilbake til livet også.. Alt levende må dø, hvorfor skulle mennesket være så spesielt og viktig at vi skal ha evig liv..? 

Ja, alle kan vel komme tilbake, i følge de som tror at man kommer tilbake. Men at man da skal ha lært noe av slik man levde tidligere før man kommer igjen. Lilli Bendris forklarer det mye bedre på hjemmesiden hennes😊

Selv aner jeg ikke. Men jeg er opptatt av temaet, og har egentlig bare kommet frem til at jeg syns det er en fin tanke at vi en gang skal tilbake igjen. 

Anonymkode: 34ad8...867

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor såkalte kristne mennesker virkelig tror på helvete og tror at Gud som skal være en kjærlig far som elsker betingelsesløst skal slenge noen av sine elskede barn i ilden for all evighet. Og det fordi de ikke trodde på Gud? 

Jeg kommer aldri til å forstå at de som påstår at Gud er kjærlig og god skal fryktes og er så ærekjær at han må tros på for at man skal slippe inn i himmelriket. Det er fascinerende med religiøse mennesker som ikke ser hvor bakvendt det er.

Om man skal tro på Gud og kjærlighetsbudskapet - som også Jesus forkynnet - så betyr det at i Guds rike slipper alle inn. Alle. Også Hitler og de "onde", for de vil bli omsluttet av kjærlighet og så vil de se tilbake på hva de opplevde og hva de gjorde mot andre og så vil de velge et nytt liv der de kan oppleve andre ting. 

Vi er mennesker og klarer ikke se det absolutte bildet, vi klarer ikke zoome langt nok ut på gudenivå og derfor dømmer vi, men så har kristne klart å menneskeliggjøre Gud og mener at Gud også dømmer og slenger ungene sine i helvete og lar de brenne i all evighet... 

Kanskje han til og med blir litt full på fest og blir litt sånn: 

Anonymkode: 5a4f3...e9b

Gud vil ikke at vi skal tilbe og prise ham fordi han trenger ære, men fordi det er bra for oss. Vi roser ting vi liker hele tiden, alt fra bøker til vakre blomster eller bilder.. Vi sier ting som «er hun ikke nydelig?» eller «var det ikke strålende?" fordi vi vil at også andre skal gjøre det sammen med oss. Det er fordi det gir oss glede. Det gir oss glede å rose det vi liker fordi ros ikke bare uttrykker, men fullfører gleden, som C.S. Lewis sa så fint. Og hva er det som fortjener ros mest og er det mest beundringsverdige? Jo, den som skapte universet og oss alle. Så siden Gud er den som er mest beundringsverdig, er det bare logisk at det å prise ham er det som vil gi oss mest glede. Altså vil Gud at vi skal prise ham fordi det vil gi oss glede. Gud lager ikke regler fordi han vil være slem, men fordi han vet hva som er bra og hva som er skadelig for oss. At noen havner i helvete betyr ikke at Gud slengte dem dit. Helvete er alt som ikke er av Gud, det er mørke, ondskap, ingen fred, ingen kjærlighet. Se på det som å påføre seg selv pine internt i all evighet fordi man ikke ønsker Gud. Vi har fri vilje og Gud tvinger ingen til å elske ham. 

Det Jesus sier er at hvis vi selv ikke først fokuserer på egne synder, kan vi ikke peke ut andres synd og fortelle andre hvor syndige de oppfører seg. Når vi påpeker andres synd mens vi selv begår den samme synden, fordømmer vi oss selv. Det betyr ikke at man ikke skal dømme, men det er mange som ignorerer eller ikke får med seg det Jesus sier rett etter slik at de får den forståelsen. Det han sier er: «Døm ikke, for at dere ikke skal bli dømt! Etter dommen dere dømmer med, skal dere selv få dom, og i samme mål som dere selv måler opp med, skal det også måles opp til dere. Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til? Eller hvordan kan du si til din bror: ‘La meg ta flisen ut av øyet ditt’ når det er en bjelke i ditt eget øye? Din hykler! Ta først bjelken ut av ditt eget øye! Da vil du se klart nok til å ta flisen ut av øyet til din bror.» (Matteus 7:1-5). Også her sier Jesus hvordan vi skal dømme: «Døm ikke etter synet, men fell en rettferdig dom!» (Johannes 7:24). Det Bibelen sier er at man skal dømme rettferdig ut i fra Guds ord, og ikke trekke konklusjoner før man har fakta, ikke at man ikke kan vise dømmekraft. Å si til en person at hun skal slutte å dømme er en dom i seg selv. Sier man det er man selv skyldig i å gjøre det man forteller kristne at de ikke skal gjøre. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gud elsker dem som tror på Han betingensesløst, han elsker ikke de som håner, latterliggjør Han og dem som tror på Han slik ateister flest gjør.

Gud elsker ikke " kristne" som håner og latterliggjør  ateister  på nettforum.

Du kommer desverre ikke til himmelen,  Gud hater  dobbeltmoral og hyklere .

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...