Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 timer siden, Savan skrev:

Nei. Det holder med en runde, gitt.

Har sett flere døde mennesker, og det er så tydelig at de ikke er mer. At det er over. De er borte. 

Skjønner ikke hva det har med liv etter døden å gjøre. Kroppen dør jo, skallet ligger jo igjen, alt det andre som var personen før døden er jo borte.

Det er hva som skjer med "alt det andre" - energien, sjelen eller kall det hva du vil. Det er det det er snakk om. Ikke kroppen. 

Jeg var tilstede da faren min døde og senere broren min. Og ja, kroppen blir jo selvfølgelig igjen og man ser at de er tomme, stille. Jeg tror allikevel at essensen, sjelen, gikk videre. Og at de etterhvert vil velge å inkarneres på nytt i ny kropp og et annet liv. 

Anonymkode: 5a4f3...e9b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, tror ikke det er slutt etter dette livet. 

Anonymkode: 7f37d...b2b

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg døde en gang, av hjertestans. Men jeg var allrede på sykehuset, så jeg ble vekket tilbake. Det jeg opplevde var veldig rart egentlig, følelsen av at overlevelsesinstinktet slår inn først, det er greit nok, men så følelsen av at kroppen ga opp. Det var rart. Den følelsen av at jeg aksepterte fullt ut det som skulle skje, merkelig følelse. Det var liksom helt greit. Fra naturens side var det jo meningen at jeg skulle dø. Så hver dag her på jorda er en "stjålet dag" - det er ikke egentlig meningen at jeg skal være her.

Jeg har hatt mange merkelige drømmer om andre folk som har dødd, også. Merkelige drømmer, den beste måten å beskrive det på er som om jeg husker fremtiden, minner om fremtiden på en måte. Og i dette har jeg også opplevd at folk har tatt avskjed. Har og opplevd at folk som har tatt livet av seg har kommet til meg i drømme, fordi de "ikke får kontakt med noen andre," som de selv sier.

Så hva skal man tro? Jeg tror vel egentlig det er ganske enkelt slik at vår menneskelige hjerne er bundet av tid og sted: Vi blir født - vi dør. Dagen begynner, dagen slutter. Alt har en begynnelse, alt har en slutt. Blomstene spirer, blomstene visner. Og siden vi lever i denne verdenen, hvor alt er bundet av tid og sted, så klarer ikke vår menneskelige hjerne å ta innover seg at noe kan være "evig". Vi klarer rett og slett ikke å begripe "uendelig", "tidløs" og "konstant". Og på grunn av disse menneskelige begrensningene som er pålagt oss akkurat her vi er, og akkurat her og nå, så fatter vi rett og slett ikke at tiden er et konsept som går både fremover og bakover. Og det stedbundne i oss, det menneskelige indre kompasset og tyngdekraften vår, det som binder oss til jorda og til atomene og molekylene i den fysiske verdenen, hindrer oss i å se at vi er så mye mer enn det som graviteten holder samlet i akkurat dette flyktige øyeblikket av menneskelig tid. 

Anonymkode: 62489...440

Dette var vakkert å lese ❤️ Jeg er glad alt gikk bra med deg.

Anonymkode: 2368e...c35

• Liker 4
Skrevet

Tror det fins noe etter døden. 

Anonymkode: 79bdc...e50

• Liker 1
Skrevet

Les eben Alexander’s himmelen fins

Anonymkode: 3fb8c...76b

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror på et liv før døden

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hva det har med liv etter døden å gjøre. Kroppen dør jo, skallet ligger jo igjen, alt det andre som var personen før døden er jo borte.

Det er hva som skjer med "alt det andre" - energien, sjelen eller kall det hva du vil. Det er det det er snakk om. Ikke kroppen. 

Jeg var tilstede da faren min døde og senere broren min. Og ja, kroppen blir jo selvfølgelig igjen og man ser at de er tomme, stille. Jeg tror allikevel at essensen, sjelen, gikk videre. Og at de etterhvert vil velge å inkarneres på nytt i ny kropp og et annet liv. 

Anonymkode: 5a4f3...e9b

Skjønner hva du mener, for meg var det bare så tydelig at det ikke var noe mer lenger. Jeg trodde vel også på en «sjel» frem til da, men.. Når jeg faktisk så døden, ble det så åpenbart at den er endelig. Hva er «sjel» uten personlighet, bevissthet.. Alt det er jo borte, når du dør. 

Hvis alle har en sjel som kan vandre videre, så kommer jo bla. mennesker som Hitler og Pol Pot til å returnere tilbake til livet også.. Alt levende må dø, hvorfor skulle mennesket være så spesielt og viktig at vi skal ha evig liv..? 

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, Savan skrev:

Hvis alle har en sjel som kan vandre videre, så kommer jo bla. mennesker som Hitler og Pol Pot til å returnere tilbake til livet også.. Alt levende må dø, hvorfor skulle mennesket være så spesielt og viktig at vi skal ha evig liv..? 

Fordi vi er skapt i Guds bilde. Men alle drar ikke til samme sted. 

Anonymkode: 3e129...c92

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vi er skapt i Guds bilde. Men alle drar ikke til samme sted. 

I følge den «logikken» er jo alt skapt i guds bilde.. Hvorfor er mennesket, med alt det grusomme vi har gjort og gjør og kommer til å gjøre, så spesielt at vi fortjener evig liv?

Skjønner ikke helt, å være «en sjel» som bare eksisterer til evig tid må jo være en skjebne langt verre enn døden. Hva kan «sjelen» utrette uten en fysisk kropp, en hjerne som tenker, øyne som kan se, hvordan kan du føle noe som helst..? Hva skulle poenget med å eksistere videre være liksom? De du dør fra, vil jo også dø til slutt. Verden du kjente vil forandres. Huff, nei takk 😱 Når jeg dør, vil jeg ha ingenting! Evig fred, evig hvile, ikke no skummelt i det 😉

• Liker 1
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 17d34...06b

Skrevet

Nei. Jeg tror man blir det man var før man ble født. Altså forsvinner dine tanker, dine erfaringer og din kropp. Men kroppen blir aldri borte. Den lever videre med sine molekyler og atomer. Det som er "deg" vil også leve videre gjennom mennesker du har betydd noe for, ting du har gjort som har satt spor, eller gjennom barn og barnebarn. 

Jeg har fulgt flere familiemedlemmer og kjære inn i døden. Selv om det har foregått på forskjellige måter, har de gangene dette har skjedd "naturlig" virket som om både kropp og sinn har vært klare for å forlate verden. På en eller annen måte er det en naturlig gang i det, uansett hvor grusomt og endelig det oppfattes for oss etterlatte.

Skrevet

En eksistens finnes og den varer evig. Som en ring: ingen begynnelse - ingen slutt.   :) 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Savan skrev:

I følge den «logikken» er jo alt skapt i guds bilde.. Hvorfor er mennesket, med alt det grusomme vi har gjort og gjør og kommer til å gjøre, så spesielt at vi fortjener evig liv?

Skjønner ikke helt, å være «en sjel» som bare eksisterer til evig tid må jo være en skjebne langt verre enn døden. Hva kan «sjelen» utrette uten en fysisk kropp, en hjerne som tenker, øyne som kan se, hvordan kan du føle noe som helst..? Hva skulle poenget med å eksistere videre være liksom? De du dør fra, vil jo også dø til slutt. Verden du kjente vil forandres. Huff, nei takk 😱 Når jeg dør, vil jeg ha ingenting! Evig fred, evig hvile, ikke no skummelt i det 😉

Tror du misforstår meg litt. Alt er ikke skapt i Guds bilde. Å være skapt i Guds bilde innebærer at vi deler noen av Guds egenskaper/karaktertrekk. Det er mye Gud er som vi ikke er, som allvitende og allmektig, men ting som kjærlighet, selvbevissthet, rettferdighet og barmhjertighet er en del av menneskets vesen (og skiller seg fra attributter vi assosierer med dyr), noe som gjør oss annerledes. Men kun Gud er perfeksjon av disse egenskapene. F.eks. Gud er kjærlighet og Guds kjærlighet er perfekt. Det er sant at mennesket egentlig ikke fortjener evig liv, men Gud elsker oss heldigvis såpass mye at han ønsker å gi oss en sjanse. 

Man vandrer ikke rundt som kun en sjel og gjør ingenting etter døden. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du misforstår meg litt. Alt er ikke skapt i Guds bilde. Å være skapt i Guds bilde innebærer at vi deler noen av Guds egenskaper/karaktertrekk. Det er mye Gud er som vi ikke er, som allvitende og allmektig, men ting som kjærlighet, selvbevissthet, rettferdighet og barmhjertighet er en del av menneskets vesen (og skiller seg fra attributter vi assosierer med dyr), noe som gjør oss annerledes. Men kun Gud er perfeksjon av disse egenskapene. F.eks. Gud er kjærlighet og Guds kjærlighet er perfekt. Det er sant at mennesket egentlig ikke fortjener evig liv, men Gud elsker oss heldigvis såpass mye at han ønsker å gi oss en sjanse. 

Man vandrer ikke rundt som kun en sjel og gjør ingenting etter døden. 

Hva gjør man da? Hva er igjen av et menneske hvis det bare er en «sjel», hva mener du en sjel kan utrette?

Hva mener du med «en sjanse»? Blir man gjenfødt i all evighet da? Hvorfor må små barn lære alt på nytt, om de har vært her før?

Skrevet

Heh, nei. Ser frem til evig hvile, og vil bli skuffet iallefall hvis etterlivet er som fremstilt i religion.

Anonymkode: 6397d...741

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror på en død etter livet.

Men jeg tror også at kroppen blir brutt ned og blir til næring et sted i næringskjeden, og fra denne næringskjeden så kan det vokse celler i planter, dyr og mennesker.

Skrevet

Anbefaler å google Matt Fraser og se noen videoklipp med han. Jeg tror på at man kommer til himmelen og møter de man har mistet. 

Anonymkode: 1f608...fc7

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Savan skrev:

Hva gjør man da? Hva er igjen av et menneske hvis det bare er en «sjel», hva mener du en sjel kan utrette?

Hva mener du med «en sjanse»? Blir man gjenfødt i all evighet da? Hvorfor må små barn lære alt på nytt, om de har vært her før?

Man har en kropp da også, ikke bare en sjel. En sjanse som i en sjanse til å ta imot Guds gave, som er frelsen. Den får man gjennom troen på Jesus som frelser. Det er ikke noe man selv kan gjøre for å gjøre seg fortjent til å komme til himmelen. Og ingen har vært her før eller blir gjenfødt i all evighet.

Skrevet

Nja, syntes ikke begrep som liv og død gir så mye mening. Dette har jo med tiden å gjøre, og den er ikke nødvendigvis lineær. 

Sitat Einstein:

"Now Besso has departed from this strange world a little ahead of me. That means nothing. People like us ... know that the distinction between past, present and future is only a stubbornly persistent illusion."

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har en kropp da også, ikke bare en sjel. En sjanse som i en sjanse til å ta imot Guds gave, som er frelsen. Den får man gjennom troen på Jesus som frelser. Det er ikke noe man selv kan gjøre for å gjøre seg fortjent til å komme til himmelen. Og ingen har vært her før eller blir gjenfødt i all evighet.

Hvis man har en kropp, så ville vi jo lagt merke til at de døde faktisk ennå er her..? 

Så hvem som helst kan slippe inn i denne himmelen altså.. Pedofile, drapsmenn, Hitler og Pol Pot. Og dit vil man fordi..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...