Jytte Skrevet 13. november 2020 #1 Skrevet 13. november 2020 Må jeg ringe på mandag og avtale en time? Hvem kan jeg regne med å møte der, en uerfaren betjent? Det angår en gammel drapssak som aldri ble etterforsket og henlagt, men nye opplysninger har kommet frem. Saken er foreldet, men drapssaker er kanskje ikke det nå mer?
Jytte Skrevet 13. november 2020 Forfatter #2 Skrevet 13. november 2020 Åh fuck. Der glemte jeg ab-knappen. Samme skitt. Dette er uansett for personlig til at jeg vil fortelle mer. Det angår ingen ekser, og ingen egentlig, bortsett fra de som sitter på vesentlige opplysninger. De kan komme direkte til meg, det vet de, og da kan jeg kanskje la være å rope "ulv". Det ville i grunnen være det beste. Når man har sagt A osv. og ikke B til meg. Den avdøde stod meg nær. Ble sagt fordi den som sa det trodde hen ikke hadde lenge igjen pga. sykdom. Har alt på mail og messenger. Men gidder politiet å grave i en henlagt sak de aldri giddet etterforske? Hva tror dere?
visp Skrevet 13. november 2020 #3 Skrevet 13. november 2020 Om det ikke er foreldet så må de vel se på saken? Jeg mener det står ganske mye info på nettsiden til politiet om hva du må gjøre og hvor du må ringe ang. sånn og sånn. De hjelper deg uansett videre om du tar en telefon. 1
Jytte Skrevet 13. november 2020 Forfatter #4 Skrevet 13. november 2020 24 minutter siden, visp skrev: Om det ikke er foreldet så må de vel se på saken? Jeg mener det står ganske mye info på nettsiden til politiet om hva du må gjøre og hvor du må ringe ang. sånn og sånn. De hjelper deg uansett videre om du tar en telefon. Ok takk. Tror ikke drapssaker er foreldet mer. Men vet ikke om politiet har ressurser. Uansett, nå er det helg. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #5 Skrevet 13. november 2020 Kan man ikke bare dukke opp på stasjonen lenger i åpningstiden? Anonymkode: 194bd...76a
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #6 Skrevet 13. november 2020 Kontakt asbjørn hansen Anonymkode: 058be...d6b
Jaybird Skrevet 13. november 2020 #7 Skrevet 13. november 2020 (endret) Drap har ikke lenger foreldelsesfrist, slik du sier. Om du møter en "uerfaren betjent" eller ikke, er egentlig lite relevant, det vil bli logget og vurdert av noen andre, avhengig av hva du kommer med av opplysninger. Ville bare legge ved kilde: https://snl.no/foreldelse_av_straffeansvar Nå er det helg, men en drapssak er svært alvorlig. Når det er sagt, hvis den er veldig gammel, så kan det jo fort være at det ikke er veldig akutt å handle for politiet? Skulle det likevel være det, så ring 02800 eller kontakt politiet på en annen måte og snakk med dem. De er "på" 24/7. Endret 13. november 2020 av Jaybird 2
Jytte Skrevet 13. november 2020 Forfatter #8 Skrevet 13. november 2020 7 minutter siden, Jaybird skrev: Drap har ikke lenger foreldelsesfrist, slik du sier. Om du møter en "uerfaren betjent" eller ikke, er egentlig lite relevant, det vil bli logget og vurdert av noen andre, avhengig av hva du kommer med av opplysninger. Ville bare legge ved kilde: https://snl.no/foreldelse_av_straffeansvar Nå er det helg, men en drapssak er svært alvorlig. Når det er sagt, hvis den er veldig gammel, så kan det jo fort være at det ikke er veldig akutt å handle for politiet? Skulle det likevel være det, så ring 02800 eller kontakt politiet på en annen måte og snakk med dem. De er "på" 24/7. Takk for svar. Nei, jeg vil ikke plage de nå på en fredagskveld. Den er ikke eldre enn meg for å si det på den måten, mye yngre. Det er ikke noe akutt hvis ikke den som har opplysninger velger å dø i mellomtiden, noe jeg ikke håper eller ønsker. Har prøvd ta kontakt, men får ikke svar. Saken vil ikke bli sett på som akutt på noen måte. Tror heller ingen vil bli straffedømt, eller det vet jeg jo faktisk ingenting om. Jeg er kanskje litt strenge frøken Gerd, men jeg ønsker heller ikke at de som ev. var involverte og uskyldige skal bli rammet. Men jeg vet for lite om saken. Alt er liksom hysj hysj, A men ikke B. Jytte, du må forstå meg, jeg har det vanskelig osv. Det er mange å ta hensyn til i en sak, også de eldre som er over åtti og som kanskje vil få sjokk hvis de blir trukket inn som vitner pga at de er i nær familie. Eldre over åtti som er i så god form at de ser ut som de vil leve til de er 110. Da er det i alle fall for sent. Jeg vet ikke hva som er best å gjøre. Det er mange hensyn å ta.
Jaybird Skrevet 13. november 2020 #9 Skrevet 13. november 2020 (endret) 3 minutter siden, Jytte said: Jeg er kanskje litt strenge frøken Gerd, men jeg ønsker heller ikke at de som ev. var involverte og uskyldige skal bli rammet. Men jeg vet for lite om saken. Alt er liksom hysj hysj, A men ikke B. Jytte, du må forstå meg, jeg har det vanskelig osv. Det er mange å ta hensyn til i en sak, også de eldre som er over åtti og som kanskje vil få sjokk hvis de blir trukket inn som vitner pga at de er i nær familie. Eldre over åtti som er i så god form at de ser ut som de vil leve til de er 110. Da er det i alle fall for sent. Jeg vet jo lite i forhold til deg, selvfølgelig, men basert på hva du skriver høres det ut som dette fint kan vente til mandag uten fare for bevisforspillelse eller at informasjon sannsynlig går tapt. Selvsagt kan noen gå hen og dø, men vi får nå anta at det ikke skjer, jeg vil i hvert fall tro at det er konklusjonen politiet ev. lander på. Men for all del, dette er alvorlig, kontakt politiet på mandag og gi informasjonen du har, ev. før om du føler det er nødvendig og riktig. Jeg bare snakker av egen erfaring med å "få noe gjort" i helgen, det må ha en viss grad av hast over seg for at de skal mobilisere ressurser som ellers bare er tilgjengelig i kontortid. Endret 13. november 2020 av Jaybird 2
Jytte Skrevet 13. november 2020 Forfatter #10 Skrevet 13. november 2020 13 minutter siden, Jaybird skrev: Jeg vet jo lite i forhold til deg, selvfølgelig, men basert på hva du skriver høres det ut som dette fint kan vente til mandag uten fare for bevisforspillelse eller at informasjon sannsynlig går tapt. Selvsagt kan noen gå hen og dø, men vi får nå anta at det ikke skjer, jeg vil i hvert fall tro at det er konklusjonen politiet ev. lander på. Men for all del, dette er alvorlig, kontakt politiet på mandag og gi informasjonen du har, ev. før om du føler det er nødvendig og riktig. Jeg bare snakker av egen erfaring med å "få noe gjort" i helgen, det må ha en viss grad av hast over seg for at de skal mobilisere ressurser som ellers bare er tilgjengelig i kontortid. Takk. Jeg søkte opp denne artikkelen fra 2014. Det kan se ut som om saker fra før 2014 ikke omfattes? Men i dette tilfellet jeg nevner var det aldri en sak, derav ble den aldri undersøkt. Hvor står man da juridisk? https://www.dagbladet.no/nyheter/foreldelsesfristen-fjernes-pa-drap-incest-og-overgrep/61541801 Saker som allerede er foreldet, vil derimot ikke bli omfattet fordi Grunnlovens forbyr å gi lover tilbakevirkende kraft. - Det skal ikke lenger være noen endelig grense for når man kan stilles for retten for slike forbrytelser. Det betyr at hvis det framkommer nye bevis i en sak, eller nye metoder å vurdere bevis på, så kan det settes i gang straffeprosess uansett når, sier justisminister Anders Anundsen (Frp) til NRK.
Jaybird Skrevet 13. november 2020 #11 Skrevet 13. november 2020 (endret) 6 minutter siden, Jytte said: Takk. Jeg søkte opp denne artikkelen fra 2014. Det kan se ut som om saker fra før 2014 ikke omfattes? Men i dette tilfellet jeg nevner var det aldri en sak, derav ble den aldri undersøkt. Hvor står man da juridisk? https://www.dagbladet.no/nyheter/foreldelsesfristen-fjernes-pa-drap-incest-og-overgrep/61541801 Saker som allerede er foreldet, vil derimot ikke bli omfattet fordi Grunnlovens forbyr å gi lover tilbakevirkende kraft. - Det skal ikke lenger være noen endelig grense for når man kan stilles for retten for slike forbrytelser. Det betyr at hvis det framkommer nye bevis i en sak, eller nye metoder å vurdere bevis på, så kan det settes i gang straffeprosess uansett når, sier justisminister Anders Anundsen (Frp) til NRK. Oi, det har jeg ikke tenkt over, men basert på hva jeg har sett av dokumentarer ol, så virker det som om nye opplysninger i en sak har tilbakevirkende kraft? Jeg er på ingen måte en jurist, så dette blir bare gjetting, men når jeg ser dokumentarer om gamle saker har jeg fått det inntrykket. Da tenker jeg på eldre saker som har vært fremme i media i nyere tid, som "Josefine-saken" ol. Interessant spørsmål, kanskje noen her kan opplyse oss, gjerne med noen referanser? Endret 13. november 2020 av Jaybird 1
Jytte Skrevet 13. november 2020 Forfatter #12 Skrevet 13. november 2020 1 minutt siden, Jaybird skrev: Oi, det har jeg ikke tenkt over, men basert på hva jeg har sett av dokumentarer ol, så virker det som om nye opplysninger i en sak har tilbakevirkende kraft? Jeg er på ingen måte en jurist, så dette blir bare gjetting, men når jeg ser dokumentarer om gamle saker har jeg fått det inntrykket. Da tenker jeg saker som har vært fremme i media, som "Josefine-saken" ol. Interessant spørsmål, kanskje noen her kan opplyse oss, gjerne med noen referanser? Det tenkte jeg ikke på, alle de gamle sakene som kommer opp i media nå, men "min" sak er ikke like interessant, tror og håper jeg. Hvis den er det, hopper fantasien min og sier at jeg selv kan være i faresonen hvis jeg tar den opp igjen. Jeg tror jeg skal ringe politiet mandag og bestille en time. Bare si at jeg har nye opplysninger i en gammel sak. Mer får de ikke vite, for da kan de avfeie meg. Har vært vitne (ikke direkte vitne til hendelsen heldigvis) i en drapssak, som førte til at politiet kunne legge arbeidsinnsatsen sin andre steder. Husket klokkeslett og alt, da kunne de løslate i alle fall to, de dobbeltsjekket selvsagt med andre i byen på serveringsteder o.lign. Det viste seg etterpå at det hele var uaktsomt. Tragisk sak jeg ikke vi skrive om på kg. Jeg var bare en av de siste som hadde sett avdøde og noen av de som ble mistenkt og arrestert. Ho, kanskje jeg egentlig burde jobbet i politiet. Skal kose meg med en krim i kveld av han forfatteren fra Larvik /Staveren som har jobbet mange år i politiet. Tror ikke jeg skal ta høyde for noen karriere der. Men interessant, hvor mange år skal det til før en sak kan legges helt død? 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #13 Skrevet 13. november 2020 1 minutt siden, Jytte said: Det tenkte jeg ikke på, alle de gamle sakene som kommer opp i media nå, men "min" sak er ikke like interessant, tror og håper jeg. Hvis den er det, hopper fantasien min og sier at jeg selv kan være i faresonen hvis jeg tar den opp igjen. Jeg tror jeg skal ringe politiet mandag og bestille en time. Bare si at jeg har nye opplysninger i en gammel sak. Mer får de ikke vite, for da kan de avfeie meg. Har vært vitne (ikke direkte vitne til hendelsen heldigvis) i en drapssak, som førte til at politiet kunne legge arbeidsinnsatsen sin andre steder. Husket klokkeslett og alt, da kunne de løslate i alle fall to, de dobbeltsjekket selvsagt med andre i byen på serveringsteder o.lign. Det viste seg etterpå at det hele var uaktsomt. Tragisk sak jeg ikke vi skrive om på kg. Jeg var bare en av de siste som hadde sett avdøde og noen av de som ble mistenkt og arrestert. Ho, kanskje jeg egentlig burde jobbet i politiet. Skal kose meg med en krim i kveld av han forfatteren fra Larvik /Staveren som har jobbet mange år i politiet. Tror ikke jeg skal ta høyde for noen karriere der. Men interessant, hvor mange år skal det til før en sak kan legges helt død? Hm, skulle likt å hatt noen til å komme med innspill her i forbindelse med gamle saker - men hadde det vært en nyere sak, så ville den aldri kunne legges helt død, om det kom nye opplysninger (grunnet ingen foreldelsesfrist). Om den er interessant eller ikke tror jeg ikke har noe å si, drap er drap, om det er slik at nye opplysninger i en av disse høyprofilerte sakene ville ført til ny etterforskning, så vil jeg jo tro at det gjelder også en "mindre interessant" sak. Igjen, jeg er ingen fagperson på området. Ring politiet og si du ønsker å komme med opplysninger i en drapssak, mer trenger du neppe si, og personen i andre enden bør fortelle deg hva du skal gjøre videre. Kos deg med Holst, selv liker jeg bøkene hans godt, men føler språket mangler en del, og sliter med å lese de - til tross for at det er mange lokale referanser for min del, som har bodd mange år i både Sandefjord og Larvik. Anonymkode: bd70f...bf9 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #15 Skrevet 13. november 2020 Foreldet betyr at den skyldig ikke kan bli straffet, men det betyr ikke at politiet ikke ønsker å finne ut hendels forløpet. Anonymkode: 12ae9...be5 1
Jytte Skrevet 13. november 2020 Forfatter #16 Skrevet 13. november 2020 (endret) 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm, skulle likt å hatt noen til å komme med innspill her i forbindelse med gamle saker - men hadde det vært en nyere sak, så ville den aldri kunne legges helt død, om det kom nye opplysninger (grunnet ingen foreldelsesfrist). Om den er interessant eller ikke tror jeg ikke har noe å si, drap er drap, om det er slik at nye opplysninger i en av disse høyprofilerte sakene ville ført til ny etterforskning, så vil jeg jo tro at det gjelder også en "mindre interessant" sak. Igjen, jeg er ingen fagperson på området. Ring politiet og si du ønsker å komme med opplysninger i en drapssak, mer trenger du neppe si, og personen i andre enden bør fortelle deg hva du skal gjøre videre. Kos deg med Holst, selv liker jeg bøkene hans godt, men føler språket mangler en del, og sliter med å lese de - til tross for at det er mange lokale referanser for min del, som har bodd mange år i både Sandefjord og Larvik. Anonymkode: bd70f...bf9 Ja, den er jeg enig i, prøver å se hvor mye han bruker show, don`t tell, og han vingler litt noen ganger. Har vært mye ved Larvik og i Stavern, så kjenner området, kanskje derfor jeg liker å lese han. Akkurat nå ønsker jeg at jeg hadde husket å huke av ab, er sliten av å tenke på dødsfallet. Takk for svar. 35 minutter siden, Babbla skrev: Hvor gammel er saken? Over 25 år. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldet betyr at den skyldig ikke kan bli straffet, men det betyr ikke at politiet ikke ønsker å finne ut hendels forløpet. Anonymkode: 12ae9...be5 Ok, det var det jeg også trodde. Takk. Jeg er ikke ute etter at noen skal straffes, bare få svar på hva som egentlig hendte. Endret 13. november 2020 av Jytte
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #17 Skrevet 13. november 2020 Hvorfor gidder du bruke tid på kg om en så alvorlig sak som dette. Du henvender deg selvfølgelig til politiet, snarest mulig og registrerer informasjonen din der. Gjerne i morgen tidlig. Ingen, absolutt ingen her på uføreguiden er kompetent til å gi deg svar på det du spør om. Anonymkode: 591c0...a85
Jaybird Skrevet 13. november 2020 #18 Skrevet 13. november 2020 44 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor gidder du bruke tid på kg om en så alvorlig sak som dette. Du henvender deg selvfølgelig til politiet, snarest mulig og registrerer informasjonen din der. Gjerne i morgen tidlig. Ingen, absolutt ingen her på uføreguiden er kompetent til å gi deg svar på det du spør om. Anonymkode: 591c0...a85 Det er jo nettopp det hun spør om. Les tråden, så skjønner du kanskje mer av greia, i stedet for å spy ut noe spontant basert på noen få setninger 😕 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå