AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #1 Skrevet 13. november 2020 Jeg opplever at de fleste mennesker, enten det er kolleger, venner eller familie gjerne "snakker ned" andre folk, deres prestasjoner eller egenskaper. Det kan være en kommentar om en kjendis eller sjefen, det kan være å si noe negativt om en kollega sin presentasjon eller kritisere en venns livsvalg. Og det virker som om det er veldig vanlig og helt legitimt å holde på sånn. Jeg kjenner at jeg blir skuffet når en person jeg opplevde som snill og hyggelig kommer med en spydig kommentar om et annet menneske. Jeg vet at det er slik folk er. De rakker ned på andre, sikkert som regel ubevisst. Enten for å føle seg bedre selv, eller, som jeg tror er sannsynlig- det har blitt en vane. Det er bare " sånn det er" . Og nei, jeg er selvfølgelig ikke perfekt selv og aldri tenker noe negativt om andre- selvsagt gjør jeg det. Men jeg er veldig bevisst på hva jeg sier om det fordi jeg mener man bør la være, av flere grunner. Problemet mitt er at jeg har problemer med å takle det.. Så jeg søker råd her nå: hvordan takle andres negative kommentarer om andre? Både hvordan jeg skal tenke om det og hvordan forholde meg til det i situasjonen. Anonymkode: f49ae...f94 1
Milky Skrevet 13. november 2020 #2 Skrevet 13. november 2020 Jeg begynte bare å øve på å ignorere det...hvis de ikke får noe respons vil de slutte etterhvert har nå kommet dit der jeg ikke bryr meg en dritt om hva andre sier om meg, eller om andre forsovet. Folk får ha sine meninger så lenge jeg ikke blir involvert i drama 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #3 Skrevet 13. november 2020 Jeg sliter også med dette, blir irritabel av sånne mennesker. Jeg vet at vi alle gjør det i blant, men i min hjemby (bygd) var det veldig mye av det så jeg ble nødt til å flytte til et større sted. Jeg har også blitt flinkere til å si ifra hvis jeg er uenig i slike kommentarer, da blir de som regel satt ut og slutter for en periode. F.eks. Hvis noen sier «kan ikke skjønne at **** leier når de har barn, hadde aldri fått barn uten å ha alt på stell» så sier jeg gjerne at det går helt fint å leie med små barn, barna merker ikke forskjell og mine foreldre både eide og leide da jeg var liten og jeg tok ingen skade. De sliter litt med å argumentere for seg etter dette. Anonymkode: 19071...4e5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #4 Skrevet 14. november 2020 Jeg leide av noen som var sånn. Snakka ned alt og alle og de oste av negativitet. Usosiale mennesker gjør sånt dessverre. De sto utenfor stuevinduet og snakka dritt om meg mens jeg hørte på, hele tida. Snakka de med meg, var de hyggelige men snakka nedsettende om noen andre. Ikke rart sånne er venneløse. Anonymkode: 8567a...c78
Sunnys Skrevet 15. november 2020 #5 Skrevet 15. november 2020 Helt ærlig synes jeg det er litt spennende å høre siste nytt og litt slarv.. i en ellers så grå hverdag. Men jeg hører på der og da, og etterpå er det glemt.. tar det aldri videre. Slarv, da tenker jeg på hvem som er blitt sammen, hvem som skal ha baby, om noen har kjøpt seg hus.. og kanskje litt drama.. men ondsinnet slarv er ikke noe jeg responderer på
Gjest TheCatLady Skrevet 15. november 2020 #6 Skrevet 15. november 2020 (endret) Ja, jeg liker det ikke jeg heller, men noen ganger har jeg tatt meg selv i det å klage på noen eller baksnakke de(?). Om jeg skal forsvare meg selv litt så er det legitime ting som irriterer meg. Burde vel heller tatt det opp med vedkommende eller bare holdt kjeft, men er ikke perfekt. Noe jeg derimot synes er unødvendig og egentlig ganske stygt er når kolleger nedsnakker andre kolleger. Det gjør jeg aldri og da er det ofte sånne unødvendige ting som har lite med hvordan vedkommende presterer på jobb. Gjerne er de sånn falske og hyggelige mot vedkommende, men når vedkommende ikke er der så baksnakker de. Har gått inn i et rom der jeg tror de har snakket om meg, men er ikke helt sikker så kunne ikke ta dem på det. Slarv synes jeg er ganske kjedelig. Det å høre om livene til folk jeg ikke vet hvem er eller folk jeg bare perifert har hørt navnet på fatter jeg ikke og begriper at er interessant eller spennende. Men har noen sånne på jobb som tilsynelatende vet alt om alle. Noe jeg husker fra tenårene og som var ganske vondt var to venninner, som jeg så på som gode venninner, drev og baksnakket meg. Jeg har lyst til å øve meg på å ikke la meg påvirke av sånt eller gjøre det selv, men synes ikke det er helt enkelt siden det er noe "alle" gjør i større eller mindre grad. Endret 15. november 2020 av TheCatLady
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #7 Skrevet 15. november 2020 Jeg sliter veldig med det samme. Det er vanskelig å takle andres negativitet og sjalusi og misunnelse. Det gjør veldig vondt når noen tar seg ut på deg og prater nedlatende og dårlig om deg. Jeg har null filter og tar det veldig innover meg. Selv skal jeg i behandling for å lære å takle dette. Orker liksom ikke mer. Det har blitt så ille at jeg har sluttet å leve... Anonymkode: ebb2c...518
Gjest Warrior Skrevet 15. november 2020 #8 Skrevet 15. november 2020 Det beste er å ignorere det, eller spørre de rett ut «hva er poenget med å baksnakke andre? Kan dere ikke si det rett ut til de og ikke baksnakke?» Jeg vet jeg blir baksnakka, og hadde likt bedre at de sa det rett til meg hvis folk har et problem med meg enn å baksnakke, men neida det tørr de ikke. Du kan også si til de at det er feigt gjort av de å holde på sånn. Voksne folk. Har de ikke noe positivt å si om andre så trenger de ikke si noe for du er ikke interessert i å høre at de snakker negativt om andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå