Gå til innhold

Hvorfor er alt i oversize-fit?😔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jakker og gensere i minste størrelse tilsvarer en M for meg på XS (er 1.60 høy) gang på gang, mister jeg motet. Hører mye om det motsatte: at personer som har en slank kropp må opp i str XL i bukser. Men dette her er er like stort problem - er det noen flere enn meg som opplever dette? 

Hilsen hun som har måttet returnere en kåpe, en skjortejakke og en cardigan denne høsten🤫

Anonymkode: 3459a...ff0

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå bruker jeg xl i gensere og overdeler, syns stadig jeg ser overdeler i str xl som ser ut som str M og S i str. Merkelig dette.

Anonymkode: 5528b...0ea

• Liker 5
Skrevet

Slutt å hente mot i hvilke bokstav som står i klær. Verden er gal, like greit å innse det.

Anonymkode: f8bec...d87

• Liker 3
Skrevet

Synes klesstørrelser er veldig rare. Er en S, men noen ganger er strl S altfor stort. Andre ganger er strl L altfor lite. Er så jævlig slitsomt at butikkene ikke kan ha like store størrelser

• Liker 4
Skrevet

Hvis du netthandler så må du huske å sjekke målene. Det er også noen merker som er mindre "true to size" enn andre. 

Men er enig i at det er irriterende, jeg vil ikke ha oversized gensere, de drukner jeg i pga fasongen min. Må nesten ty til skredder for å få tilpasset, men det har jeg ikke gjort enda. 

Anonymkode: ca275...2b7

Skrevet

Samme her. Jeg bruker str XS, er slank, men vil ikke si at jeg på noen som helst måte er sylslank eller i nærheten av å være undervektig. Jeg nettshopper en del, men oppsøker også fysiske butikker. Det som ikke gjør saken noe bedre er når flere nettbutikker og merker har standardiserte størrelser, det vil si at informasjonen om plagget sin størrelse nærmest bestandig er lik selv om fitten i virkeligheten er helt forskjellig. Mange av nettbutikkene bruker også klyper bak på modellene for at plagget skal sitte bedre på. Man kommer jo hjem med et helt annet plagg enn hva man faktisk så for seg 

Anonymkode: 1e2e7...c8b

• Liker 3
Skrevet

Kjøpte en bukse og en cardigan i går. Buksa er L og trang, genseren er XS og diger. Jeg er 165 og 57 kg. Finner litt forskjellig i butikkene syns jeg. 

Anonymkode: 55bc5...7ab

Skrevet

Ts her, det er godt vi er flere om å oppleve det slik. Utrolig at enkelte nettbutikker bruker klyper på plagg for å få dem til å sitte mer tettsittende...

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ts her, det er godt vi er flere om å oppleve det slik. Utrolig at enkelte nettbutikker bruker klyper på plagg for å få dem til å sitte mer tettsittende...

Jeg er mann, og har nok ikke tenkt så alt for mye på det, men det er ingen tvil om at hva en "medium" er varierer veldig mellom ulike merker. Og jeg må jo innrømme at jeg blir smått skuffet når jeg får en medium som er utrolig trang i forhold til hva jeg er vant med, og motsatt, når jeg tar på meg en XL så forventer jeg at det blir som en pose, men noen ganger passer den overraskende bra.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mann, og har nok ikke tenkt så alt for mye på det, men det er ingen tvil om at hva en "medium" er varierer veldig mellom ulike merker. Og jeg må jo innrømme at jeg blir smått skuffet når jeg får en medium som er utrolig trang i forhold til hva jeg er vant med, og motsatt, når jeg tar på meg en XL så forventer jeg at det blir som en pose, men noen ganger passer den overraskende bra.

Ts. Uff, ja - skulle ønske det kom noen standarder for mål på størrelsene. 

Skrevet

Tror spennet er ganske snevert. Jeg er 172 og har gått ned 30 kg i vekt. Brukte riktignok 46/48 og XL eller XXL tidligere og slet med å finne klær i vanlige butikker. Nå har jeg så vidt kommet inn i normalvekt, men jeg er jo forholdvis høy. Finner stadig vekk klær i str 38/40 og M. Hvis jeg er M, hva er da en tynn person på 160 eller mindre? Klær stopper jo ofte på XS og 36, som er bare et par str. mindre enn jeg bruker. Gir ikke mening for meg heller selv om det gir en selvtillitsboost! 

Anonymkode: d315f...ed1

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 163cm og ca 56kg. Er formfull, ikke radmager på noe vis. Str XS er for stort fra HM f.eks. Skjønner meg ikke på størrelser lenger.

Anonymkode: c9090...1af

• Liker 1
Skrevet

Jeg har begynt å handle etter merker pga samme erfaring. Er 160cm høy og 50kg, bruker str xs i det meste, noen ganger s.

Hater oversized, har til gode å finne et plagg i Str xs som passer meg. 

Anonymkode: 481e4...499

Skrevet

Jeg er egentlig en large og føler ikke jeg kan bruke oversize uten å se ut som en mann:P Så om jeg kommer over noe som er meningen skal være oversize, så kjøper jeg bare noen størrelser mindre og bruker det som normal fit:P Av en eller annen mystisk grunn blir da passformen forøvrig mye bedre til meg enn en tilsvarende genser i normal fit. :vetikke:  Så kan skjønne at folk som er små drukner i slikt. Jeg har det problemet med sko og må ofte tutle slukøret inn i barneavdelinga:\

Anyway, er ikke butikker som f.eks. bikbok litt mer beregnet på tenåringer? For opplever at slike butikker ofte er mindre i størrelsene. Dere kan også sjekke massimo dutti. Prøvde en skjorte i den største størrelsen de hadde og hadde ikke nubbsjangs om å få den på meg:P Italienske, spanske og asiatiske butikker og merker vil nok være lurt å sjekke ut for dere:)

Anonymkode: cc7e0...963

Skrevet

Oversize må dø!

Anonymkode: 846f2...f83

• Liker 2
Skrevet
På 14.11.2020 den 19.04, AnonymBruker skrev:

Jeg har begynt å handle etter merker pga samme erfaring. Er 160cm høy og 50kg, bruker str xs i det meste, noen ganger s.

Hater oversized, har til gode å finne et plagg i Str xs som passer meg. 

Anonymkode: 481e4...499

Hvilke merker handler du? :) er ca samme størrelse som deg.

Anonymkode: 82d26...e4d

Skrevet

Sliter også litt med å finne klær som passer, spesielt jakker. Opplever ofte at small ser ut til å passe en fyr som er fem centimeter høyere og veier 10 kg mer enn meg, og jeg er da ikke  liten. XS er det nesten ingen som fører.

Skrevet

Enig, i hvert fall i enkelte butikker. Alle genserne er korte og veldig vide, plutselig er S for stort. Mulig man må begynne å kjøpe kjerringklær for å få det smalere, men det blir jo feil, det også ;) 

Skrevet

Synes og det er store forskjeller på størrelse. Jeg er en M, bestilte 2 bukser og topper fra H&M, ene buksa og toppen var en størrelse for stor, mens andre buksa og toppen var en størrelse for liten. Eller det passet, men satt veldig stramt.

Handler og en del på zalando, og stort sett så går det med M, men noen ganger må jeg ned til XS eller opp til XL.

Anonymkode: 34aff...759

Skrevet

Ugh, hadde samme problemet selv - 158 høy og alt er for stort. Dermed begynte jeg å kjøpe dyrere, men bedre sydde klær. Highend-merker sitter mye bedre!

Anonymkode: 7b55e...099

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...