Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe meg en ny bærbar pc, men går meg vil mellom alt fagspråket.

Noen her som har noen gode tips?

Skal bruke den i skolesammenheng, laste ned musikk/filmer, bilderedigering, surfing og selfølgelig KG :sjarmor:

Vurderte mac en stund, men er redd det blir for dyrt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er det vel bare å kjøpe en billig en. Ser ingen grunn til at du skal legge mye penger i noen ekstra bra komponenter.

Skrevet
Vurderte mac en stund, men er redd det blir for dyrt.

Jeg sitter selv på en bærbar mac, en iBook, og den kan absolutt anbefales! Husk på at når du kjøper mac får du med en totalpakke av både hardware og software. Det eneste du trenger å kjøpe ekstra er litt mer ram, ellers følger alt av programmer du trenger. Nå vet jeg at mange piratkopierer programmer, og hvis du hadde tenkt dette til sin maskin ville det kanskje blitt billig å kjøpe enn vanlig PC. Men dette er ulovlig, og jeg fraråder deg dette med tanke på support og oppdateringer (i tillegg til moral om tyveri osv).

Billigste iBook er fra 9000 kr. Ikke så mye når du tenker på at alt av software følger med (med unntak av photoshop. word kan erstattes av andre gratis alternativer). Og ikke minst: det finnes ikke virus på mac OS X, så du trenger ikke bruke masse penger på virusprogram! Det kan imidlertid ta en stund før du får varene fra applestore, så hvis du har dårlig tid anbefaler jeg deg å ta deg en tur på mac&carry, eplehuset eller hva forhandleren heter der du bor.

Skrevet (endret)

Ser at de har oppgradert den til 512 mb hukommelse også :hoppe:

Det var en annen av grunnene til at jeg ikke ville kjøpe en slik.

Hvor stor er en 12" skjerm?

Kanskje jeg ender opp med en mac allikevell :)

Vet noen forresten hvor mye photoshop koster?

Endret av Fauna
Skrevet
Ser at de har oppgradert den til 512 mb hukommelse også  :hoppe:

Os X er et operativsystem som krever mye minne, du kan aldri få for mye! Fordelen med dette er at selv om et program låser seg, så vil aldri resten av maskinen fryse. Dette var et velkjent problem med tidligere OSer, men altså ikke mer nå. Det er plass til en minnebrikke til, så jeg vil anbefale deg å kjøpe en 512 mb til. Men kjøp den heller fra komplett.no eller likn sted, der er det billigere enn på applestore.

Det var en annen av grunnene til at jeg ikke ville kjøpe en slik.

Hvor stor er en 12" skjerm?

Jeg hadde selv en 12" tidligere, men har nå en 14". Oppløsningen er den samme på de to modellene, eneste forskjelle r at du unngår at skriften blir så liten. Elelrs er det vel litt raskere prosessor på den største modellene, men dette har egentlig ikke så mye å si, så lenge du kjøper ekstra ram til den minste modellen (de operasjonene du beskrev å skulle bruke maskinen til er krever mer av minnet enn av prosessoren)

Kanskje jeg ender opp med en mac allikevell :)

Vet noen forresten hvor mye photoshop koster?

Photoshop CS er veldig dyr, ligger vel på en 7000 kr. Men hvis du velger photoshop elements får du det til rundt en tusenlapp. Den sistnevnte er en enklere utgave. Jeg har prøvd begge, og synes photoshop elements har nok funksjoner til en vanlig hobbybruker. Selv fikk jeg med photoshop elements på kjøpet da jeg kjøpte en scanner. Dvs jeg fikk både scanner og progarammet til rundt en tusenlapp.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

8-9000, ellers har du en "light"-versjon til ca 1000-1500. Du kan jo prøve å laste ned gimp, den er gratis og holder for de aller fleste.

Skrevet

7-8000kr er nok litt for dyrt for en stakkars student.

Forhåpentligvis holder det med "light-versjonen".

Nei, da blir det nok en mac på meg da :hoppe:

Takker for all nyttig info :)

Skrevet
Nei, da blir det nok en mac på meg da :hoppe:

Det vil du ikke angre på!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...