Gå til innhold

Hvordan gjennomføre vektnedgang etter røykeslutt og når man er i midten av 40 åra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sluttet å røyke for over et år siden (hurra) og har lagt på meg 18 kg. Noe skyldes også en moderat depresjon (jeg er ikke deprimert lengre). Disse kiloene har jeg spist på meg. Jeg har spist mye snop og har overspist middag. Jeg har også vært inaktiv da jeg var deppa. 

Jeg har gått ned i vekt én gang før, fra 83 kg til 63 kg, og det var ufattelig enkelt. Jeg kuttet bare ut godteriet. Dette er 10 år siden, og jeg holdt denne vekten til jeg sluttet å røyke. 

Denne gangen er det slettes ikke enkelt. Vekten står bom fast ved å bruke tidligere tiltak. Vekten har fordelt seg på en annen måte også (den har lagt seg på magen, ikke rundt omkring som da jeg var overvektig sist). Så jeg lurer; hvor mye har røykeslutt å si? 200 kalorier? Og hvor mye har min alder å si? Jeg er i midten av 40-åra. 200 - 500 kalorier? 

Er det noen her som har samme erfaring med vektoppgang, og selvsagt nedgang etter røykeslutt? Og det samme med alder? 

Jeg skjønner at jeg må trene mer og spise mindre. Jeg er litt ute etter å få høre at noe faktisk vil skje om jeg tar i litt mer. Akkurat nå er jeg veldig frustrert. 

Anonymkode: 6d3a9...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært overvektig(fedme) i 25 år (er 50). Sluttet å røyke da jeg var ca 23. Jeg ble for ca 6 uker siden oppfordret til å se Mosley's 'lose a stone (ca 6kg) in 3 weeks'. Er Keto-kosthold. Trodde ikke jeg skulle klare det. Har gått mange Roede-kurs og andre kurs uten å lykkes. Nå har jeg gått ned 7 kg på 6 uker (har ca 20 kg igjen å ta bort). Har ikke kommet ordentlig i gang m trening, da vil det gå raskere. Hører mange Keto-podcast og ser på You-tube. Har så mye bedre energi og er lite sulten. Bruker app Cronometer for enkelt å registrere hva jeg spiser. Var veldig motivert til å starte, det må man være. Etter 6 uker er jeg enda mer motivert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har periodisk faste gjort hele forskjellen. Går ned i vekt helt uten sult og kaloritelling. Sjekk ut "delay, dont deny" av Gin Stephens. 

Anonymkode: 116a2...0c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røykeslutt gir vektoppgang både fordi man spiser mer, men også fordi nikotin faktisk er slankende 😶 Og det er jo egentlig velsig dårlige nyheter.

anbefaler Lifesum appen og kaloriregnskap.

Anonymkode: 341a2...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Røykeslutt gir vektoppgang både fordi man spiser mer, men også fordi nikotin faktisk er slankende 😶 Og det er jo egentlig velsig dårlige nyheter.

anbefaler Lifesum appen og kaloriregnskap.

Anonymkode: 341a2...7b5

Sant det. Det holdt liksom med en kopp kaffe og en siggarett. Mat var ikke så nøye. Nå har jeg appetitt og maten smaker godt. 

Jeg teller kalorier, med FitBit, og har lagt meg på et underskudd på 500. Men det er tydeligvis ikke nok. Eller så er ikke FitBit den rette appen for meg. 

Jeg skal sjekke ut Lifesum. Takk for tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sant det. Det holdt liksom med en kopp kaffe og en siggarett. Mat var ikke så nøye. Nå har jeg appetitt og maten smaker godt. 

Jeg teller kalorier, med FitBit, og har lagt meg på et underskudd på 500. Men det er tydeligvis ikke nok. Eller så er ikke FitBit den rette appen for meg. 

Jeg skal sjekke ut Lifesum. Takk for tips. 

Alle apper som teller kalorier er egentlig bare veiledende, så om det daglige inntaket ditt er på 2500 kalorier å du ikke går ned så prøv å kutte med 2-300 kalorier neste uke å se om det funker. Etter man har gått ned noen kilo må man kanskje justere ned enda litt hvis man ikke er i mål. Ikke bruk kalorijusteringen for forbrukte kalorier da denne ofte ikke er nøyaktig nok.

Ellers kan jeg anbefale å ha frukt og grønt til hvert måltid og ikke kutte for mye kalorier. Det er mer sannsynlig at du klarer en varig reduksjon hvis du endrer matvanene sakte men sikkert til de bedre enn om du sulter deg selv i 5 uker å så går tilbake til gamle vaner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke opplevd det du beskriver. Jeg gikk ubesværet ned ca 25 kg, helt etter skjema, da jeg var rundt 43, etter tidligere å ha røyket i ca ti år. Nøkkelen for meg var vel egentlig å ta i litt mindre, og lukke ørene for tips og råd.

Anonymkode: 767d3...68c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil du gå ned i vekt :) Du må spise mindre. I tillegg til godteri-stopp (i alle fall i ukedager), må du spise mindre porsjoner middag og mat generelt.

Om du kan bevege deg litt er det topp, men det er i hovedsak hva du spiser som har det meste å si. Slutt å overspise middag, lær deg hva en normal porsjon er hvis du er usikker, og se på det som en livsstilsendring, ikke en quick fix. Dette klarer du!

Spis til du ikke er sulten lengre, ikke til du er mett forresten. Det er også forskjell på litt mett og stappmett. Jeg spiser til midt mellom ikke sulten lengre og litt mett, syns det er så ubehagelig å spise meg stappmett. Klarer du å slutte med det, så har du kommet langt :)  

Anonymkode: 18329...d30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne FitBitten har jeg lagt meg på 2000 inn og 3000 ut. De 3000 ut er styrke med kroppsvekt, (3 ganger i uka) gange (går ei mil hver dag) og yoga hver dag. Så det må være på inn jeg teller feil, for jeg skal være i nok bevegelse. 

Men jeg bytter til mindre tallerken, kutter snop helt og kutter meieriprodukter. Tipper melk er en stor synder her. 

Takk for tips og råd. Det motiverer masse! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...