Gå til innhold

"Heksene" av Roald Dahl. Sterke reaksjoner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje det bør følge med Trigger warnings på bøkene til Roald Dahl?😉 De er jo litt dramatiske

• Liker 6
Skrevet

Fram med krenkekrakken igjen!

Anonymkode: 73400...e62

• Liker 15
Skrevet

Finner ikke noen video. 

Anonymkode: 4bada...5ba

Skrevet

Dette blir for dumt. Det er bare et eventyr. Det finnes hekser i virkeligheten også (Wiccans), skal de bli fornærmet også da over hvordan de fremstilles i eventyr? For de fremstilles ganske annerledes i eventyr enn hvordan de er i virkeligheten. 

Anonymkode: 354d5...ddc

• Liker 10
Skrevet

Jeg er så lei av folk. 

Anonymkode: cd76c...6a1

• Liker 29
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så lei av folk. 

Jepp, både sånne folk, men samtidig folk som drar frem slike videoer og tror det er utbredt og noe veldig mange mener, når det ofte er små og mer fanatiske grupper. Alt er polariserende om dagen, folk higer etter å bli irriterte.

Anonymkode: 4bada...5ba

• Liker 6
Skrevet

Er linken til TS virus?? Den fungerte ikke

Anonymkode: 48cf4...76f

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er linken til TS virus?? Den fungerte ikke

Anonymkode: 48cf4...76f

Skal ikke være virus. Er hentet direkte fra VG.no. Saken ligger der enda hvis du vil gå via nettsiden. :)

Anonymkode: 0be6c...282

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Nå raser funksjonshemmede over hele verden fordi de 1.; ikke liker at heksene har en funksjonshemming og 2.; de er redde for at barn skal tro at alle funksjonshemmede er hekser.

Er det bare jeg som ikke skjønner helt hvordan det er mulig å la seg krenke så jævelig over dette? 

Anonymkode: 0be6c...282

Den eneste forklaringen er at kvinner med tre fingre på hver hånd faktisk er hekser og at denne filmen avslører dem! :kosteskaft:Som du sier så ville aldri ikke-hekser med tre kun tre fingre på hver hånd reagert såpass mye over denne filmen. 

Anonymkode: 7b691...c54

• Liker 5
Skrevet

Må innrømme at jeg blir helt svett av slike reaksjoner. Det er bare en film. Og den er ikke laget for å være slem mot deg.

Anonymkode: 0fa44...86d

• Liker 7
  • 1 måned senere...
Skrevet

Jeg mangler noen fingrer, men ble ikke fornærmet. Folk blir fornærmet veldig fort i disse dager...

Anonymkode: 8ae0e...b92

• Liker 5
Skrevet

Nei. Du er ikke den eneste. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2020 den 12.27):

Jeg er så lei av folk. 

Du oppsummerer mine tanker med så få, enkle ord. True story! 

Anonymkode: c772d...4ed

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Det er det dummeste jeg har hørt i hele mitt liv. Sorry.

• Liker 1
Skrevet

Nå ble jeg kreket av at noen ble krenket av en historie jeg liker godt. 

Anonymkode: 517c7...dc2

• Liker 2
Skrevet

Hvor kan jeg se filmen? 

Anonymkode: a354e...fe1

Skrevet

Det blir litt ekstra følsomt når det er snakk om en film for barn, og at annerledesskapte kropper kan ofte virke skremmende for barn dersom det ikke blir normalisert, men som her fremstilt som en kjennetegn for et grusomt monster.

1990-innspillingen av Heksene skremte mildt sagt vettet av meg da jeg så den som 8-åring, og dersom heksene i den filmen hadde hatt hender som så såpass mye ut som ectrodactyly ville nok det naive barnesinnet mitt vært redd for mennesker med den funksjonshemmingen i virkeligheten. Jeg synes også kontekst er viktig - det er få karakterer i barnelitteratur som er så gjennomført fæle og skumle som disse heksene (heksenes MO er jo at de ønsker å utrydde barn), og når så vi noensinne en person med ectrodactyly i en vanlig rolle i en spillefilm? Mange har neppe sett slike hender før, eneste kjendisen jeg kan komme på i farta er komiker Alex Brooker og han er vel mest kjent for The Last Leg og div stand-up, som ikke akkurat er beregnet på barn.

Jeg synes også det er veldig respektløst å avfeie folk som "lettkrenkede" når man ikke tilhører en såpass marginalisert gruppe selv, og ikke har kjent på kroppen hvor vondt det kan være å bli møtt med frykt og avsky for noe man overhodet ikke kan noe for.

Anonymkode: ed856...9e5

Skrevet

Jeg ble krenka som norsk, siden bestemoren i boka er norsk, men har plutselig nå blitt en afroamerikaner fra sørstatene. Historien er også flyttet til sørstatene, der bestemor og gutten drar på ferie. I boken dro de til Norge.

Anonymkode: 56781...c20

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...