AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #1 Skrevet 13. november 2020 Er dette bekymringsfullt? Hva er grunnen til at h*n ikke vil gå på do? Storesøsknene sluttet med bleie da de var 2.. Anonymkode: 2043e...261
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #2 Skrevet 13. november 2020 Fordi du ikke har trent hen opp til å gå på potte eller toalettet Du har vel sydd puter under armene på ungen da? Anonymkode: efe5f...88e 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #3 Skrevet 13. november 2020 Nei, vil ikke kalle det helt bekymringsfullt. Har søsken som sluttet sommeren før skolestart. Er vel mer bekymringsfullt om det fremdeles bruker bleie på dagtid i skolealder. Anonymkode: 1d9bb...79c
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #4 Skrevet 13. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi du ikke har trent hen opp til å gå på potte eller toalettet Du har vel sydd puter under armene på ungen da? Anonymkode: efe5f...88e Det er alltid noen som skal svare på en måte de aldri hadde svart ansikt til ansikt. Det er utrolig feigt og unødvendig. Vi har 3 barn, og de to andre sluttet da de var 2, vi har ikke gjort noe annerledes med sistemann. Anonymkode: 2043e...261 17
lillehavfruen Skrevet 13. november 2020 #5 Skrevet 13. november 2020 Er ikke dette noe man diskuterer med bhg og helsesøster? Er jo litt sent. Er hen forsinket med andre ting også? Kan være en forsinket utvikling, evt autisme. Eller helt innenfor normalen. Vanskelig for noen her å vite hva grunnen er. 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #6 Skrevet 13. november 2020 Akkurat nå, lillehavfruen skrev: Er ikke dette noe man diskuterer med bhg og helsesøster? Er jo litt sent. Er hen forsinket med andre ting også? Kan være en forsinket utvikling, evt autisme. Eller helt innenfor normalen. Vanskelig for noen her å vite hva grunnen er. Ja, men hvis flere var i samme situasjon så kanskje de kunne beroliget meg. Barnehagen er veldig opptatt av dette. Helesøster sier h*n bare ikke er klar enda. De er ikke bekymret for autisme.. Anonymkode: 2043e...261 1
chi Skrevet 13. november 2020 #7 Skrevet 13. november 2020 Barnet vårt var godt over 4 år da hun sluttet med bleie. I samråd med barnehagen gjorde vi ikke så stort nummer av det, men vi leste litt ulike barnebøker som handlet om dette uten at det utførte noen mirakel. Plutselig en dag ville hun ikke ha bleie på seg, og da var det gjort 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #8 Skrevet 13. november 2020 Det er ikke kjempeuvanlig at så store barn går med bleie. Noen er seint ute, noen tidlig. De fleste slutter en gang mellom 2-3,5, men det er stort spenn. Anonymkode: 7141d...3fb 1
Rogath Skrevet 13. november 2020 #9 Skrevet 13. november 2020 Barnet vårt er 4 år og bruker fortsatt bleie. Nekter å gjøre fra seg i do eller potte, og etter å ha prøvd ut utallige tips og råd har vi kommet fram til at barnet får bestemme selv når det vil slutte med bleie. Er ikke barnet klar for bleieslutt, så er det ikke klar - Vi ønsker ikke å bruke tvang eller stigmatisere, men vi spør med jevne mellomrom om det vil prøve. Av og til går det, som oftest ikke. De fleste av barna i avdelingen i barnehagen har sluttet uten at det blir gjort noe stort nummer av det. Synes de ansatte er flinke til å følge barnets behov og utvikling. Helsesøster likedan, og sier det ingenting å bekymre seg for. Jeg tenker at barnet vil før eller senere slutte å bruke bleie, så jeg prøver ikke å la meg stresse av det 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #10 Skrevet 13. november 2020 Andremann sluttet med bleie rett før 4 år her. Bestevennen rett før 5. I begge tilfeller var det litt engstelige barn som kviet seg for å gå på doen, var redd for uhell og så videre. Hvis det ikke er noen andre årsaker til bekymring, ville jeg bare senket skuldrene og ventet til barnet var klart. Det er sikkert ikke så lenge til. Anonymkode: 74f0d...45c 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #11 Skrevet 13. november 2020 Plutselig slutter barnet av eget ønske Vi strevde litt med å få barnet til å lære seg å tørke baken. Så når skolestart nærmet seg....fiks ferdig på null komma niks. Anonymkode: 2ee31...829 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #12 Skrevet 13. november 2020 Jeg har en femåring som bruker bleie på dagtid (førskolebarn) utenfor hjemmet. Funker ok uten bleie hjemme, men jeg må ofte "tvinge" barnet på do, fordi det nekter for at det må (enda jeg ser det). Det går i trusa rett etterpå om barnet ikke går. Vi er i kontakt med PPT. Tenker at om det fortsetter når barnet er førskolebarn, at man burde iverksette tiltak frem mot skolestart. Da er barnet stort nok til å forstå hvorfor det bør slutte. Det er bl.a det jeg øver på med mitt barn. Anonymkode: fd654...373 2
Tuppeluri Skrevet 13. november 2020 #13 Skrevet 13. november 2020 Er ikke uvanlig å fortsatt gå med bleie helt opp til barneskolealder. Jeg gikk vel med det til jeg var 4 på dagtid, og nesten 6 på natta. Ville prøvd litt mer intensiv pottetrening! Å hvis det er doen som er problemet, kjøp et sete som er for barn eventuelt 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #14 Skrevet 13. november 2020 Bare på trinnet til mitt barn som går i 5 klasse så er det 3 som ennå sover med bleie så dette er ikke helt uvanlig... Forstår ingenting lenger jeg. Anonymkode: 9fe72...e8b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #15 Skrevet 13. november 2020 Jobber i barnehage og vil si det er litt unormalt. Trenger ikke være noe galt med barnet, men de aller aller fleste slutter året de er 3 (før de blir 4). Så om det er null interesse for do så vil jeg si det er litt unormalt. Det trenger ikke være det samme som bekymringsfullt. Hva med å gå uten bleie hjemme så barnet ser hva som skjer når hen ikke går på do? Det er veldig komfortabelt å bare fortsette med bleie. Men plutselig er det også litt pinlig at vennene omtaler vedkommende som baby i bhg (fordi babyer bruker bleie, og dette er noe de store barna ofte er veldig opptatt av), og barnet samtidig ikke opplever at bleieslutt er innenfor mesteingsgrensen. Bli kjent med doen, sett på do første ting om morgen og siste ting før natta osv, kjøp krakk og doring.. Det som skal til for å bli komfortabel med selve det tekniske ved en do. Er ikke nødvendigvis en hast å slutte, men synes jo barnet bør begynne å "utsettes" for doen. Anonymkode: 10b82...7d8 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #16 Skrevet 13. november 2020 Det er jo stor forskjell på om man går med bleie fordi man ikke merker at man skal tisse/bæsje, eller om man går på bleie fordi man ikke vil sitte på do. Førstnevnte mens barnet er våken hadde jeg vært bekymret for når barnet var så stort, men at man bare ikke vil på do er veldig normalt. Her var mellomste veldig skeptisk til å bæsje i do, men plutselig en dag gikk det fra full nekt og hyl og skrik til at «ok, jeg skal prøve». Han fikk bleie på bare når han skulle bæsje fra han var 3 til når han var 4-4,5. Mange barn bruker bleie på natta langt opp i skolealder fordi de ikke våkner når de skal tisse - da er bleie selvfølgelig mye bedre enn å tisse seg ut hele tiden! For de alle fleste går det seg til etterhvert 😊 Anonymkode: 6cf57...565
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #17 Skrevet 13. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber i barnehage og vil si det er litt unormalt. Trenger ikke være noe galt med barnet, men de aller aller fleste slutter året de er 3 (før de blir 4). Så om det er null interesse for do så vil jeg si det er litt unormalt. Det trenger ikke være det samme som bekymringsfullt. Hva med å gå uten bleie hjemme så barnet ser hva som skjer når hen ikke går på do? Det er veldig komfortabelt å bare fortsette med bleie. Men plutselig er det også litt pinlig at vennene omtaler vedkommende som baby i bhg (fordi babyer bruker bleie, og dette er noe de store barna ofte er veldig opptatt av), og barnet samtidig ikke opplever at bleieslutt er innenfor mesteingsgrensen. Bli kjent med doen, sett på do første ting om morgen og siste ting før natta osv, kjøp krakk og doring.. Det som skal til for å bli komfortabel med selve det tekniske ved en do. Er ikke nødvendigvis en hast å slutte, men synes jo barnet bør begynne å "utsettes" for doen. Anonymkode: 10b82...7d8 Man kan da ikke la de andre barna kalle noen for baby fordi de går med bleie i barnehagen - det må dere pedagoger vel sørge for?! Det går an å snakke med barna om at det er forskjell på barn og at noen bruke bleie lengre enn andre, fremfor at bare babyer bruker bleie? Selv voksne bruker jo bleie når de blir gamle. Anonymkode: 6cf57...565
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #18 Skrevet 13. november 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan da ikke la de andre barna kalle noen for baby fordi de går med bleie i barnehagen - det må dere pedagoger vel sørge for?! Det går an å snakke med barna om at det er forskjell på barn og at noen bruke bleie lengre enn andre, fremfor at bare babyer bruker bleie? Selv voksne bruker jo bleie når de blir gamle. Anonymkode: 6cf57...565 Selvfølgelig lar vi ikke barna kalle de andre for baby. Men det skjer, og da prater vi om det. Barna er veldig opptatt av hvem som har truse og hvem som har bleie i den alderen. De anser seg selv som "store barn" når de slutter med bleie, og kan da bli forvirret hvis et barn i en eldre gruppe enn dem bruker bleie når de selv har sluttet. Vi normaliserer såklart alt og er med å undre oss over hvor ulike barn kan være på ulike områder. Anonymkode: 10b82...7d8 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #19 Skrevet 14. november 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare på trinnet til mitt barn som går i 5 klasse så er det 3 som ennå sover med bleie så dette er ikke helt uvanlig... Forstår ingenting lenger jeg. Anonymkode: 9fe72...e8b Hvordan vet du det?? Anonymkode: 50286...f86
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #20 Skrevet 14. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du det?? Anonymkode: 50286...f86 Foreldrene har sagt det, de må jo ha det på overnatting og slikt. Anonymkode: 9fe72...e8b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå