AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #1 Skrevet 13. november 2020 Har ei jente på 8 år som de siste tre årene gradvis ikke ønsker å pynte seg... Kjole, finklær osv. nekter hun. greit å tvinge til selskap og slikt? Kan ikke gå i konfirmasjon i dongeribukse for eksempel.. tok hun med på shopping. fikk bestemme, men når vi skal i selskap så nekter hun. Kan ikke si at da blir det ikke selskap heller, for hun trives ikke i slike settinger og har ikke lyst Anonymkode: 00638...e9e
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #2 Skrevet 13. november 2020 Ikke tving henne. Anonymkode: 1d5a7...ab3 17
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #3 Skrevet 13. november 2020 Hva så? Jeg ville heller ikke pynte meg fra jeg var kanskje 8-14, og hatet kjoler. Fikk hele tiden "sminke" fra tanter, og smykker, men fnyste bare av det. Lær henne at hun kan gå i selskap uten å gå i kjoler. En jente MÅ ikke være sukkersøt hele tiden, det er det du som påtvinger henne. La henne velge selv, finn noen fine jeans, og kanskje lag et kompromiss med en fin topp til. Hun er gammel nok til å ha egen smak Konfirmasjon skjer jo ikke daglig heller, så prøv å få henne komfortabel i selskap generelt (med klær hun liker - i stedet for jeans, hvorfor ikke en "dressbukse" til den alderen?), og så kanskje spør pent om hun vil gå med et skjørt heller. Det er greit å lære seg at av og til må man pynte seg, men det er ikke gøy å bli tvunget til å gå med noe man hater. Anonymkode: 00ad2...1ff 32
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #4 Skrevet 13. november 2020 Har selv aldri gått i kjole uansett tilstelning, er i dag 33 år. Ikke tving henne. Anonymkode: e9e83...b09 8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #5 Skrevet 13. november 2020 Jeg har og en datter som har nektet å ha på seg kjoler. Da må man på jakt etter bukser og topper, som er finere, og kule nok. Krever litt mer jobb. Anonymkode: bf091...405 14
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #6 Skrevet 13. november 2020 Om hun allerede misliker selskap, så vil ikke det bli bedre om hun må ha på seg noe hun føler seg ukomfortabel i. Det finnes alternative bukser enn jeans. Slacks for eksempel. Finn noen bilder av penklær som ikke er kjoler eller skjørt. Vis henne bildene og la henne få velge. Det beste er å finne alternativer, så kan hun finne noe HUN liker Anonymkode: 4fd47...6be 14
Gjest Maxwell Skrevet 13. november 2020 #7 Skrevet 13. november 2020 Noen jenter liker ikke å pynte seg. La henne få slippe.
Gjest Dævendøtte Skrevet 13. november 2020 #8 Skrevet 13. november 2020 Husker jeg var åtte år og blånekta bunad 17 mai, dette er over 40 år siden. Bestefar måtte overtales, husker jeg. Men for meg var det uansett ikke noe tema, jeg skulle ha bukser, ellers ble jeg hjemme. Tror familien min forstod at jeg mente alvor. Det året var jeg eneste jenta i barnetoget som hadde bukser.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #9 Skrevet 13. november 2020 Her må dere forhandle fram løsninger. Å pynte seg må ikke være rosa, kjoler og dill (sier ikke at det er det du har prøvd) - men det er en del av sosialisering å lære at til enkelte anledninger kler en seg pent. Du kan kreve at til høytidlige anledninger som konfirmasjon, dåp ol, så må et pent antrekk på. Men det kan like gjerne være en dress som en kjole. Eller penbukse som er myke og behagelig på, med en topp som er OK. Til vanlig bursdag holder det med litt penere hverdagsklær. Spørs om å nekte å pynte seg i dette tilfellet handler aller mest om protest mot å gå i selskaper - som hun hater..? Barn har godt av å lære at noen ting er det rett og slett forventet at en gjør. Men vær kreativ med henne, om hvordan gjøre kjedelige selskap tålelige? Er det en mulighet for pause og en liten luftetur underveis? Er det andre unge eller yngre tanter/onkler som også kunne tenke seg en tur ut på trappa, brettspill i en krok eller noe? Anonymkode: 0ad0b...99c 24
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #10 Skrevet 13. november 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har og en datter som har nektet å ha på seg kjoler. Da må man på jakt etter bukser og topper, som er finere, og kule nok. Krever litt mer jobb. Anonymkode: bf091...405 vi gikk til innkjøp av slengbukse og en topp med glitter i og optimismen var på topp. de fikk hun prøve og bestemme selv.. til ingen nytte... Anonymkode: 00638...e9e 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #11 Skrevet 13. november 2020 Min jente på 11 år er akkurat sånn, og jeg lager ikke noe stort av det... Hun har null interesse for klær, sminke, smykker, og liker ikke engang å ordne seg på håret. Favorittfargene hennes er sort, hvit og grå. Det spiller ingen rolle for meg. Hun er den mest kreative personen jeg vet om, elsker å lage ting og er spesielt interessert i interiør, og er den som har det fineste rommet i hele huset Tenker at det er hennes liv, som hun må få være med å forme og bestemme over, der hun kan Anonymkode: 34bef...d9f 7
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #12 Skrevet 13. november 2020 La henne finne sin egen stil. Kanskje hun vil ha dress? Ene datteren min hadde en periode der hun ville gå i "gutteklær". Hun var dritkul i dress. Nå vil hun ha kjoler, men ender opp med å ikke gå med dem. Dress vil hun heller ikke ha. Sist jul fant vi en sånn sort onepieceaktig sak med glitter. Den funket. Elsker at hun går sin egen vei. Storesøsteren er mer opptatt av å passe inn, være lik, blende inn. Anonymkode: 8d005...b82 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #13 Skrevet 13. november 2020 Hva med buksedress for eksempel? Det er jo pyntet uten å være en kjole 😅 Anonymkode: 23dd5...5be 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #14 Skrevet 13. november 2020 Hun er 8 år og begynner å få egne meninger. La henne slippe kjole, for dette er i det store og hele ikke en viktig kamp å vinne. I et selskap tror jeg alle skjønner hva som er saken om alle kommer pyntet, men ikke hun. Det bør gå helt fint. Mulig det kan hjelpe med noen alternativer, der hun føler hun får bestemme? Selskapet blir uansett like hyggelig uten kjole🙂 Anonymkode: 07474...e99 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #15 Skrevet 13. november 2020 Jeg tenker at barn, uansett kjønn, bør lære at i noen anledninger pynter man seg av respekt for det man skal. At antrekk er en del av det som skiller feks trening, hverdag og fest. Men la barnet selv få velge HVA som er antrekket. Anonymkode: 2140f...092 23
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #16 Skrevet 13. november 2020 La henne velge selv, kanskje ta henne med i noen butikker for å se hva hun liker. Anonymkode: 71508...b43 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. november 2020 #17 Skrevet 13. november 2020 Helt greit å la henne slippe å gå i kjoler, men synes barn skal lære å pynte seg litt når de skal i selskap. Det handler om respekt for vertskapet, normal høflighet. Ungene mine vil helst gå i joggebukser hele tida, så jeg er så slem at jeg "tvinger" dem til å ta på seg noe penere når de skal i selskap. Tror ikke de har vondt av det. Det finnes mange pene klær for jenter/kvinner som ikke er kjoler, f.eks en pen bukse/slacks og en bluse, eller buksedress.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #18 Skrevet 13. november 2020 Kun noen få situasjoner jeg synes det er greit å tvinge dem til pentøy: konfirmasjon og bryllup og slikt. Min datter på syv nekter også å pynte seg. I bursdager, til jul og slike ting så får hun bestemme selv. Da blir det vanlige klær. Anonymkode: 79e79...22e
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #19 Skrevet 13. november 2020 Kjøpt en fin svart bukse og en fin rød genser til jenta her. Hu hater kjoler og skjørt. Lillebroren vil heller gå med kjolene hennes så her er det omvendt. Hu er wtor nok til å bestemme selv. Men da får dere finne noe annet en kjole på shopping. Hvorfor tvinge på henne dette? Anonymkode: ab062...727 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #20 Skrevet 13. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjøpt en fin svart bukse og en fin rød genser til jenta her. Hu hater kjoler og skjørt. Lillebroren vil heller gå med kjolene hennes så her er det omvendt. Hu er wtor nok til å bestemme selv. Men da får dere finne noe annet en kjole på shopping. Hvorfor tvinge på henne dette? Anonymkode: ab062...727 Ts sier ungen har fått bestemme selv, har fått plukke ut klærne selv, prøvd klærne og likt de I butikken, men allikevel ikke vil bruke dem når tiden kommer til å ha det på seg. Anonymkode: b0796...d1b 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå