Gå til innhold

Male med akrylmaling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nylig begynt å eksperimentere litt med vannmaling, og synes det er veldig moro å holde på med. Men jeg har noen små problemer jeg håper å få litt hjelp til! Det første er at papiret jeg maler på blir så veldig bølgete når jeg holder på. Jeg skjønner jo at det gjerne blir det når man bruker vann og vannmaling, men er det noen måte å unngå det på, eller i allefall minimere det? Synes det er så vanskelig å male når det er så veldig bølgete. Jeg bruker papir som skal være ment til vannmaling, men det er fra europris, så vet ikke om det er dårlig kvalitet som gjør det? 

Mitt andre problem er at jeg vanligvis taper papiret fast sånn at det skal ligge i ro mens jeg maler, i tillegg til at det får en sånn fin, ren kant rundt bildet. Men føler at tapen drar med seg så mye av papiret når jeg tar den av. Vet ikke om det er en spesiell tape jeg må bruke, eller om dette igjen kan ha noe med kvaliteten på papiret å gjøre. 

Ellers setter jeg stor pris på tips både til utstyr og teknikker, om dere ønsker å komme med det ❤️

Hilsen en som aldri har malt noe særlig før.

Anonymkode: f2a97...4fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk maleteip til å teipe fast, men ikke teip det så hardt fast. Da slipper du å rive så mye når du tar dem av. Noen maleteiper river okke som. 😵

Det går fint å male på akvarellpapie med akryl - men det vil bølge seg. Spesielt om du bruker en del vann også. Noen har papir som er limt fast i blokka, som må skjæres løs etterpå.

Mange bruker gjerne lerret, treverk og papp (papp bølger seg litt også).

Lerret fås på for eks Clasern, og bølger  seg ikke. Men det kan være lurt å bruke gesso (primer) først på lerret, papp, treverk etc. Gjerne et par lag. Og det må tørke helt. Så slipper du at malingen trekker for mye inn. På lerret vil du da oppleve at det blir "glipper" uten gesso. (altså at malingen ikke kommer neddi gropene). Jeg kjøpte noen "plater" med lerret ganske billig.

Det fine med lerret er at du kan male over om igjen og om igjen. Så du kan ha et par hvor du øver i det uendelige.

Lykke til! Akryl er gøy! Anbefaler Liquitex fra Clas Ohlson. Proft og bra merke.  🥳🥳

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...