Gå til innhold

Røykeslutt og slankeoperasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere. 

Jeg starter snart på kurs ( kirurgisk forberedende) for en slankeoperasjon jeg skal ha. I den forbindelse slutter jeg å røyke ( må) og har satt meg en dato som er samme dag som kurset starter. 

Jeg gruer meg litt men gleder meg også, så jeg er litt opp og ned i "iveren ", om man kan si det sånn. Jeg skal nå over på en sunn livsstil iht kosthold, starte med mosjon ( gå mye, da fysioterapeut ber meg starte smått med det siden jeg har mye plager med rygg osv) 

Samtidig skal min aller beste venn røyken forlate meg, og det blir nok hardt. Men jeg er motivert egentlig.  Jeg har ikke lyst å lukte vondt og det er så dyrt. 

Er det noen som har noen gode tips rundt dette?

Skal sies at jeg er en ganske rolig person, går turer men har INGEN hobby, jobber ikke pga helsen så jeg går bare hjemme, Og sliter noe med litt depresjon iht at jeg har en ektemann som er psykisk syk. Jeg er også 40 og har en sønn på over 18 som jeg har fått med på å kutte røyken , så jeg ønsker å være et godt forbilde for han. 

Noen som har gjort dette samtidig? Altså vektnedgang og slutte røyken samtidig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk på røyken som en smukk. Hvor dumt er det ikke at voksne mennesker går rundt og sutter på smukken sin? 

Anonymkode: b7373...a15

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenk på røyken som en smukk. Hvor dumt er det ikke at voksne mennesker går rundt og sutter på smukken sin? 

Anonymkode: b7373...a15

Enig i det.. og jeg skal jo absolutt slutte. Jeg lurer bare på om noen har tips til å gjøre dette lettere. ..

Skrevet

Du må skaffe deg en hobby! 😄 Det høres kansje ikke så viktig ut, men lover deg at det hjelper på, kjempe flott at du har en alliert (sønnen din) det hjelper åså 😊 Masse lykke til med både røyke slutt og operasjonen! Du går inn i det nye året med masse prosjekter og muligheter for et mye bedre liv.

Anonymkode: bd51b...cfb

Skrevet (endret)

Jeg begynte å bruke e sigarett istedenfor.

Det tok ikke lang tid før jeg sluttet med nikotin i den.

Nå damper jeg nesten ikke lenger.

Er 2 år siden jeg sluttet å røyke/gikk over til e sig.

Endret av Linda_
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må skaffe deg en hobby! 😄 Det høres kansje ikke så viktig ut, men lover deg at det hjelper på, kjempe flott at du har en alliert (sønnen din) det hjelper åså 😊 Masse lykke til med både røyke slutt og operasjonen! Du går inn i det nye året med masse prosjekter og muligheter for et mye bedre liv.

Anonymkode: bd51b...cfb

Tusen takk ❤ Kanskje er tiden nå inne for å hente frem symaskinen igjen?! Hehe.. 

Ble glad for kommentaren din! 😀

Skrevet
2 minutter siden, Linda_ skrev:

Jeg begynte å bruke e sigarett istedenfor.

Det tok ikke lang tid før jeg sluttet med nikotin i den.

Nå damper jeg nesten ikke lenger.

Er 2 år siden jeg sluttet å røyke/gikk over til e sig.

Jeg har en sånn vape maskin liggende, men det er vanskelig og superdyrt med nikotin i den. Jeg sluttet å røyke for 2 år siden og klarte 6 mnd med den. Men så stoppet de selge nikotin fordi det ble ulovlig, man måtte da bestille fra Sverige. Men der kuttet de tollgrensa så må koster en liten flaske nikotin til  299 kroner hele 800! Det går bare ikke. 😪 Men takk for tips altså.

Skrevet

Du kommer ikke til å klare dette hvis du tenker at en sunn livsstil er et fengsel og at røyken er din beste venn. 

Ja, jeg har gått ned i vekt samtidig som jeg slanket meg. Det gikk fint, det. Jeg gikk opp igjen etterpå, men det var fordi jeg ikke gjorde noe med måten jeg tenkte på.

Jeg pleide å tenke at jeg måtte spise spesiell mat for å bli/være slank, og at jeg burde trene, for å gå turer er ikke nok. Jeg tenkte ikke over at jeg måtte spesifisere "nok for hva". For god helse og normal vekt, er vanlig mat og gåturer nok. Gåturer er ikke nok hvis jeg skal bli en idrettsstjerne - men det skal jeg jo ikke, og vanlig mat er ikke nok for å imponere andre - men det er jeg heller ikke interessert i. Jeg tenkte at å bestemme selv hva jeg skal spise, enten betyr at jeg bare spiser potetgull og sjokolade, ELLER bare røkt kolje og kokt kål. Nei - å planlegge har ikke noe med hva man planlegger, det behøver ikke være enten/eller, og det er utrolig slitsomt og ineffektivt å tenke på å "leve sunt" som å være enten PÅ eller AV. Jeg trodde/mente at mellomting, måtehold, vanlig var kjedelig - men som godt voksen tenker jeg ikke sånn lenger, jeg sammenligner med hvordan det er godt å sole seg, men vondt å bli solbrent, at det er gøy å være i selskap, men det er også godt å komme hjem igjen - og at å gå inn og gå hjem ikke betyr at jeg aldri kan gå ut igjen. Hverdager og rutiner - inkludert hverdagsmat og måltider - er en trygghet og gir meg bakkekontakt, det er ikke lenger noe jeg tenker på som unødvendig, uviktig og trist. Men det er også fordi hverdagsmaten min er dramatisk forbedret - jeg spiser ikke lenger etter "Roede-metoden", jeg følger istedet grunnleggende prinsipper for god matlaging. Jeg spiser det jeg liker, og liker det jeg spiser.

Anonymkode: c2240...b19

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har gått ned i vekt samtidig som jeg slanket meg

Måtte bare sitere dette... 🤣

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Pås skrev:

Måtte bare sitere dette... 🤣

Haha! For en teit glipp! Bra noen er våkne  😆

Men det egentlig ikke sååå forferdelig dumt sagt, tross alt - det er ikke noen selvfølge at man går ned i vekt ved å slanke seg. Noen går så hardt ut at de ikke går ned i det hele tatt, men de aller fleste går ned, og så opp igjen, sånn som jeg gjorde. Alle går ned med kaloriunderskudd over tid. Fokus bør derfor rettes mot hvordan man skal kunne være i kaloriunderskudd over tid. Mitt inntrykk er at mye mental energi går med på å bestride fakta og irritere seg over ting man ikke får gjort noe med, isteden.

Anonymkode: c2240...b19

• Liker 2
Skrevet

Nå skal jeg jo gjennom en operasjon som er et godt verktøy, men hodet må jo henge med ellers går man jo opp igjen.. det skal ikke skje med meg. 

Er vel bare frykten som snakker, antagelig når jeg vet at begge deler er blodslit og samtidig da blir hardt. Men jeg må. Så jeg har i grunnen ingen valg der. Men jeg tenker at jeg bør gjøre noe med disse tankene og kanskje andre har prøvd.  Fint innlegg litt lenger opp her, takk for tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...