Gå til innhold

Ladycomp/Pearl

Gjest Hormonlei

Anbefalte innlegg

Gjest Hormonlei

Hei!

Etter mange hatefulle år på hormonprevansjon, så lurer jeg nå på å anskaffe meg Pearl eller Ladycomp. Noen som har erfaringer med disse?

Synes de er ganske dyre, og lurte derfor på å kjøpe brukt...Noen som har gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte LC i mars. Jeg valgte å kjøpe den ny da. Ja, dyrt, men sånnsett skal jeg bruke den etter planen "hele resten av mitt produktive liv", og å fortsette med p-piller i like mange år (minus noen år for barn) ville blitt dyrere, dessuten, som jeg har erfart, klusser p-pillene veldig med syklusen min. Også var det jo bivirknionger som total mangel på sexlyst som var årsaken til at jeg ville slutte med pillene da.

Jeg har ikke helt fått nytte av LC enda da... Pga min fantastsik idiotiske syklus. Jeg har antakelig ikke hatt EL enda, og det var altså mars da jeg slutta. Jeg fikk mens greit etter en måned, og en gang til en måned senere, men pga mangel på EL ble det mange gule dager de månedene. Så gikk det opp mot tre måneder før min neste blødning (som er nå, og ikke akkurat oppfører seg som en vanlig mens, så jeg vet ikke hva dette er...) og dermed to måneder med gul lys, for noen EL eller mens kom jo ikke....

Men, det er jo ikke LC sin feil det da, og dersom kroppen min bare kommer i gang igjen etter p-pille-årene blir det vel bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Iren_*

Hei!

Brukte ladycomp, og siden jeg ikke hadde regelmessig menstruasjon lyste den stort sett rødt hele tiden (som indikerer at man skal holde seg på matta, det skal normalt være seks slike dager i måneden). Uansett..... jeg ble gravid. Alternativet hadde vært å leve i sølibat. Men har fått en nydelig liten jente da :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Iren_*

Hei!

Brukte ladycomp, og siden jeg ikke hadde regelmessig menstruasjon lyste den stort sett rødt hele tiden (som indikerer at man skal holde seg på matta, det skal normalt være seks slike dager i måneden). Uansett..... jeg ble gravid. Alternativet hadde vært å leve i sølibat. Men har fått en nydelig liten jente da :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte LC som prevensjon i to år og var veldig fornøyd. Hadde noenlunde normale sykluser. Prøvde den som babyplanlegger og ble vel egentlig gravid på første forsøk :) Kjøpte LC ny forresten.

Jeg tenkte også sånn at det var en engangsinvistering og gjorde det ikke så mye at den kostet litt. Heller det enn og gå på p-piller i allefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store studier utført (der de altså rett og slett noterte hvor mange som ble gravide ved korrekt bruk av denne) viser at sikkerheten for LC er 99,7%, omkring det samme som for p-piller, og LANGT høyere enn kondom, som er ca 95% avhengig av merke... (dvs, av 100 kvinner som bruker LC rett (bare ubeskyttet sex på "grønne dager" i et år vil 0,3 bli gravid. Altså 3 av 1000. 3 svangerskap på 12000 sykluser. Det er slik sikkerhet for prevensjon måles)

Og MYYYYYYYYE sikrere enn "sikre perioder" dersom man bare baserer seg på kalendermetoden, ikke sekret og livmortapp etc.

Selv benytter jeg min LC kombinert med at jeg altså "charter", graf for temperatur, sekret og livmortappen. Men om det funker så godt som prevensjon kan jeg ikke tå inne for, jeg har ikke eggløsning, så jeg blir jo uansett ikke gravid da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...