AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #1 Skrevet 13. november 2020 Jeg er 41 år og er ung ufør. Jeg har ikke peiling så derfor spør jeg om kanskje noen her inne vet det. Det jeg lurer på er når jeg blir pensjonist i 60 årene, blir jeg da minstepensjonist? Eller vil jeg få mer utbetalt som pensjonist pga ung ufør? Bare lurer. Anonymkode: 038f8...a97
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #2 Skrevet 13. november 2020 Nei det blir minstepensjonist slik jeg forstår det 😕 Kan ta feil da, håper det 😊 Anonymkode: ff16c...7bc
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #3 Skrevet 13. november 2020 Blir minstepensjonist, det sier seg jo og selv. Anonymkode: 58e25...e8f 9
Gjest Lille Potet Skrevet 13. november 2020 #4 Skrevet 13. november 2020 Slik jeg forstår det på nav.no sier, så nei. Du tjener opp til pensjon selv om du er ufør. Det står også at den ikke skal være så ulik det som arbeidere får. Med det er komplisert. Hva med å ringe nav og spørre?
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #5 Skrevet 13. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 41 år og er ung ufør. Jeg har ikke peiling så derfor spør jeg om kanskje noen her inne vet det. Det jeg lurer på er når jeg blir pensjonist i 60 årene, blir jeg da minstepensjonist? Eller vil jeg få mer utbetalt som pensjonist pga ung ufør? Bare lurer. Anonymkode: 038f8...a97 Du må ikke ta høyde for det som gjelder i dag. NAV er på vei utenfor et stup på grunn av at det brukes så mye penger. Du må rett og slett belage deg på at den minstepensjonen som er i dag, vil være enda lavere, om 20 år. Anonymkode: 36571...937 14
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #6 Skrevet 13. november 2020 Generelt får man 2/3 av det man hadde før som alderspensjonist. Jeg vil tro at det da er minstepensjon som gjelder for unge uføre, uten at jeg kan si det sikkert. Reglene endrer seg over tid, så hva som skjer om 20-50 år, kan ingen si noe om nå. Anonymkode: f6c6a...69e 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #7 Skrevet 13. november 2020 Minstepensjonen burde uansett økes. Den er veldig lav. Uverdig for hjemmeværende mødre som oppdro trygge og ansvarlige barn. Anonymkode: 73d55...9cd 7
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #8 Skrevet 13. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må ikke ta høyde for det som gjelder i dag. NAV er på vei utenfor et stup på grunn av at det brukes så mye penger. Du må rett og slett belage deg på at den minstepensjonen som er i dag, vil være enda lavere, om 20 år. Anonymkode: 36571...937 Den seiglivede myten er høyst oppegående, ser jeg. Prøv å lag et regnestykke på hvor mye som føres tilbake til staten av f.eks 1 mill utbetalt som trygd. Post så her hva du kommer frem til og argumenter deretter for din påstand:-). Anonymkode: 2a310...e51 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #9 Skrevet 13. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må ikke ta høyde for det som gjelder i dag. NAV er på vei utenfor et stup på grunn av at det brukes så mye penger. Du må rett og slett belage deg på at den minstepensjonen som er i dag, vil være enda lavere, om 20 år. Anonymkode: 36571...937 Trist å være så uvitende om Norges økonomi. Anonymkode: 95548...875 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #10 Skrevet 13. november 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trist å være så uvitende om Norges økonomi. Anonymkode: 95548...875 Det har jo blitt sagt i flere år nå at de unge må begynne å spare til pensjonen sin da det ikke vil være mye penger igjen til de er pensjonister. Det er jo stadig flere som går på trygd her i landet, og færre som jobber. Sier seg selv at det går hardt utover felleskassa. Anonymkode: 59a01...0c8 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #11 Skrevet 13. november 2020 Det er ikke bare uføre som blir minstepensjonister. Har du jobbet 60% og kanskje hatt et par år hjemme når barna var små så blir du minstepensjonist. Vil tro alle som tjener under 500000 vil bli minstepensjonister. Men det vet jeg ikke sikkert. Kanskje er hele pensjonsordningen vraket innen vi blir pensjonister. Anonymkode: 8ecf3...494 1
Jytte Skrevet 13. november 2020 #12 Skrevet 13. november 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Generelt får man 2/3 av det man hadde før som alderspensjonist. Jeg vil tro at det da er minstepensjon som gjelder for unge uføre, uten at jeg kan si det sikkert. Reglene endrer seg over tid, så hva som skjer om 20-50 år, kan ingen si noe om nå. Anonymkode: f6c6a...69e Har også hørt at unge uføre vil bli minstepensjonister, men er usikker med cirka 5 %. Nå skal jo pensjonen /trygda også legges til grunn, men den er likevel såpass lav som ung uføre at man vil få minstepensjon. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Den seiglivede myten er høyst oppegående, ser jeg. Prøv å lag et regnestykke på hvor mye som føres tilbake til staten av f.eks 1 mill utbetalt som trygd. Post så her hva du kommer frem til og argumenter deretter for din påstand:-). Anonymkode: 2a310...e51 Den jeg jeg også nysgjerrig på. Som arbeidstaker må man jobbe ni eller ti mnd. før man får beholde sin egen inntekt når man tenker på hva som går til avgifter og skatt. Det samme gjelder de som har trygd. En annen ting er at de trygdede holder inflasjonen nede, hvis alle skulle levd som de rike ville ikke samfunnet vært bærekraftig. Det lønner seg at en del er på trygd med andre ord. 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke bare uføre som blir minstepensjonister. Har du jobbet 60% og kanskje hatt et par år hjemme når barna var små så blir du minstepensjonist. Vil tro alle som tjener under 500000 vil bli minstepensjonister. Men det vet jeg ikke sikkert. Kanskje er hele pensjonsordningen vraket innen vi blir pensjonister. Anonymkode: 8ecf3...494 Håper ikke hele pensjonsordningen blir vraket og tror ikke det. Tror heller ikke at alle som tjener under 500 tusen og har hatt to år hjemme blir minstepensjonister, hvor har du det fra? Fortell.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #13 Skrevet 13. november 2020 Jeg jobber 100 % og blir også minstepensjonist. Pga lavlønnet yrke innen helse. Ja du blir minstepensjonist og da er det ikke mye utbetalt pr mnd. Du må begynne å spare. Anonymkode: 1f31a...12f
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #14 Skrevet 13. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber 100 % og blir også minstepensjonist. Pga lavlønnet yrke innen helse. Ja du blir minstepensjonist og da er det ikke mye utbetalt pr mnd. Du må begynne å spare. Anonymkode: 1f31a...12f Får håpe jeg tar kvelden før jeg blir pensjonist da. TS Anonymkode: 038f8...a97 1
Gjest Lasox Skrevet 13. november 2020 #15 Skrevet 13. november 2020 Du vil vel mest sannsynligvis bli minstepensjonist. Slik som den blå-blå regjeringen kjører økonomien til Norge AS til grøfta nå så må vi folk-flest belage oss på mye mindre velferd med årene fremover og det har aldri vært viktigere enn på lenge det å kunne spare mye penger til den dagen man pensjonerer seg slik at man ikke må leve av velferden. For hvem vet? Mest sannsynligvis vil mye av velferden vår ha forsvunnet.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #16 Skrevet 13. november 2020 1 hour ago, Jytte said: Den jeg jeg også nysgjerrig på. Som arbeidstaker må man jobbe ni eller ti mnd. før man får beholde sin egen inntekt når man tenker på hva som går til avgifter og skatt. Det samme gjelder de som har trygd. En annen ting er at de trygdede holder inflasjonen nede, hvis alle skulle levd som de rike ville ikke samfunnet vært bærekraftig. Det lønner seg at en del er på trygd med andre ord. Lønner seg at en del er på trygd? Det gjør vel ikke det? Det er jo en naturlig bieffekt av et samfunn at ikke alle klarer å jobbe, men for landet som en helhet lønner det seg jo ikke. Eller tenker du bare på bærekraft her? Om vi ikke hadde hatt trygdede eller hatt færre, er jo det penger som i alle fall delvis kunne blitt brukt til andre gode formål. Anonymkode: ae9ab...aa1 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #17 Skrevet 14. november 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Generelt får man 2/3 av det man hadde før som alderspensjonist. Jeg vil tro at det da er minstepensjon som gjelder for unge uføre, uten at jeg kan si det sikkert. Reglene endrer seg over tid, så hva som skjer om 20-50 år, kan ingen si noe om nå. Anonymkode: f6c6a...69e Det er dagens pensjonister som får 66% fra folketrygden. Framtidige pensjonister vil få 50% eller mindre. Skal man få mer må man være dekket av en annen pensjonsordning, spare selv eller jobbe lenger. Anonymkode: 11909...579 1
Jytte Skrevet 14. november 2020 #18 Skrevet 14. november 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Lønner seg at en del er på trygd? Det gjør vel ikke det? Det er jo en naturlig bieffekt av et samfunn at ikke alle klarer å jobbe, men for landet som en helhet lønner det seg jo ikke. Eller tenker du bare på bærekraft her? Om vi ikke hadde hatt trygdede eller hatt færre, er jo det penger som i alle fall delvis kunne blitt brukt til andre gode formål. Anonymkode: ae9ab...aa1 Hvis alle skulle hatt høye inntekter ville prisene steget, på den måten er de trygdede med på å holde de rikes kjøpekraft oppe. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå