Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Alterego666 skrev:

Da kan hun kjøpe hans del på billigsalg. De kan uansett bare kreve tvangssalg på hans andel. Hun hefter ikke for hans gjeldsopptak.

Enten tar han grep, eller så eier hun strals hele boligen.

https://e24.no/privatoekonomi/i/rA9bQw/tingretten-tvangsselger-halvparten-av-en-leilighet

Vi har en ganske dyr bolig - slik at jeg har ikke mulighet (får ikke lån) til å sitte på hele denne gjelden alene dessverre. Har allerede sjekket:( 

jeg har derimot fått finansieringsbevis på å kjøpe meg noe annet (noe billigere). 

TS

Anonymkode: 63eff...8c3

Gjest Alterego666
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en ganske dyr bolig - slik at jeg har ikke mulighet (får ikke lån) til å sitte på hele denne gjelden alene dessverre. Har allerede sjekket:( 

jeg har derimot fått finansieringsbevis på å kjøpe meg noe annet (noe billigere). 

TS

Ingen kjøper en halv bolig til takst. Du vil få en kjemperabatt på hans andel. Du kan sannsynligvis gå rett på långiver og forhandle. 
Senere (dersom du ønsker det) kan han leie seg inn hos deg og betale avdragene på din bolig. Sett opp et regnestykke og presentér for banken din. Banker er samarbeidsvillige når du kommer til dem med en løsning, og renta er 0%. 
Ta et grep!

Endret av Alterego666
Skrevet
3 minutter siden, Alterego666 skrev:

Ingen kjøper en halv bolig til takst. Du vil få en kjemperabatt på hans andel. Du kan sannsynligvis gå rett på långiver og forhandle. 
Senere (dersom du ønsker det) kan han leie seg inn hos deg og betale avdragene på din bolig. Sett opp et regnestykke og presentér for banken din. Banker er samarbeidsvillige når du kommer til dem med en løsning, og renta er 0%. 
Ta et grep!

Takk for tips. Men lånet vi har pr idag, får jeg ikke alene.. Jeg har vært i banken og undersøkt muligheten. (og som sagt, de har forståelse, og har gitt meg lån til å kunne kjøpe min egen bolig - med EK fra huset hvis vi selger). 

Jeg må gaanske mye under ekiststerende lån for å få lån til bolig. Tviler på banken vil ettergi 1,5 mill i lån til meg, for at jeg skal sitte med boligen alene. Jeg har undersøkt mulighet for å overta hele lånet alene osv, men er ikke i nærheten en gang. Jeg har ikke sjans til å betjene boliglånet med utgifter alene.  Dersom det i tillegg er kreditorer fra hans side som tar pant i huset, så er de ikke veldig interessert i å ikke få noe som helst. 

Dersom han skal betjene hele denne kredittgjelden sin, vil han ikke ha spesielt mye å bidre med til leieinntekter heller til meg i mnd. Dette er ikke gjennomførbart dessverre, selvom jeg gjerne skulle ønske det.

• Liker 2
Skrevet

Dette er tillitsbrudd. Hva får deg til å tro at han vil forandre seg? Det blir kanskje bare pengemangel som stopper han? Selg huset før tvangssalg og del pengene. Så kjøper du deg ny bolig til deg og barnet.  Hadde gått jeg ja. 

Anonymkode: ffaf8...876

• Liker 2
Skrevet

Tenker dette er en gylden anledning til å gå fra han jeg. Du har gått og tenkt på det lenge og dette var et spark i baken tenker jeg. Barnet deres er så stort og at dette går greit. For all del ikke ta over noe av ansvaret for dette styret han har satt dere i.

• Liker 3
Gjest Alterego666
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må gaanske mye under ekiststerende lån for å få lån til bolig. Tviler på banken vil ettergi 1,5 mill i lån til meg, for at jeg skal sitte med boligen alene. Jeg har undersøkt mulighet for å overta hele lånet alene osv, men er ikke i nærheten en gang. Jeg har ikke sjans til å betjene boliglånet med utgifter alene.  Dersom det i tillegg er kreditorer fra hans side som tar pant i huset, så er de ikke veldig interessert i å ikke få noe som helst. 

Dersom han skal betjene hele denne kredittgjelden sin, vil han ikke ha spesielt mye å bidre med til leieinntekter heller til meg i mnd. Dette er ikke gjennomførbart dessverre, selvom jeg gjerne skulle ønske det.

Det er ikke banken din som skal ettergi lån, men giveren av forbrukslån.

Dersom du kjøper opp lånet hans med sikkerhet i huset, er jo lånet borte og med det hans økonomiske bekymringer. Eneste forskjell er at han har bedre likviditet, og null bolig.

Synd dersom du ikke har mulighet til dette. Det ville vært det beste for både deg og barnet deres.

Skrevet
7 minutter siden, Alterego666 skrev:

Det er ikke banken din som skal ettergi lån, men giveren av forbrukslån.

Dersom du kjøper opp lånet hans med sikkerhet i huset, er jo lånet borte og med det hans økonomiske bekymringer. Eneste forskjell er at han har bedre likviditet, og null bolig.

Synd dersom du ikke har mulighet til dette. Det ville vært det beste for både deg og barnet deres.

Dette er langt over hva jeg har økonomi til å håndtere dessverre...TS

Skrevet
47 minutter siden, Alterego666 skrev:

Da kan hun kjøpe hans del på billigsalg. De kan uansett bare kreve tvangssalg på hans andel. Hun hefter ikke for hans gjeldsopptak.

Enten tar han grep, eller så eier hun strals hele boligen.

https://e24.no/privatoekonomi/i/rA9bQw/tingretten-tvangsselger-halvparten-av-en-leilighet

Er jo fullt mulig for en utenforstående å kjøpe tvangssalgdelen rimelig og regne med å få tatt over boligen på sikt

Gjest Alterego666
Skrevet
38 minutter siden, Loff77 skrev:

Er jo fullt mulig for en utenforstående å kjøpe tvangssalgdelen rimelig og regne med å få tatt over boligen på sikt

Teknisk sett er dette mulig, men det er jo en usikker investering (særlig dersom gjenværende eier er ung og har barn).

I tilfellet jeg refererer, kjøpte samboer opp andelen med sterk rabatt, og endte opp med helt eierskap og litt mer gjeldfri samboer.

Skrevet (endret)
3 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Hva fader... må man være forfatter og skrive den perfekte overskrifta for å få lov til å lage tråder her? Hvor ødelagt forumet her har blitt, av teite regler og gjennomsyret negativitet! Vært her sidens kg’s oppstart under andre brukere, og KG blir bare dårligere og dårligere pga helt nazi moderatorer! La henne få ha tråden, hun trenger gode råd. 

Man trenger ikke være forfatter for å skrive en mer beskrivende tittel enn dette. Hvordan tror du forumet hadde blitt dersom alle tråder hadde intetsigende titler som "hjelp", "trenger råd", "hva ville du gjort", "krise!" osv. Modereringen her har jeg egentlig ingenting å utsette på. 

Endret av Traktor
Skrevet

Jeg regner med du har snakket med mannen om gjelden? Hva sier han da?

Skrevet

Sjekk for all del at han ikke har tatt opp lån i ditt navn!

Anonymkode: ad2e6...72d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...