Gå til innhold

Hvorfor skal alle ha meininger om navnet på barnet i magen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror de fleste har opplevd det. Noen kommer med en slibrig kommentar om navnet dere vurderer basert på egne erfaringer. Enten har de fordommer mot navnet, liker ikke opprinnelsen eller kjenner noen de ikke liker som heter det. 

Her er svigerfamilien alltid uenig i navnevalgene våre. Jeg har til og med fått beskjed at navn var noe alle skulle bli enige om sammen, ikke bare meg og mannen min.

Men hvorfor er det sånn at andre tror de kan eller bør påvirke navnevalg? Syns andre det er en rett de har, eller ønsker man å være den som kom på navnet som ble gitt? Er det  vanskeligheter med å forstå grenser eller bare ren uforskammethet?

Anonymkode: 19d74...567

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler å ikke dele navn før barnet er født og navnet er gitt. Det er dere som bestemmer og svigers bør få en klar beskjed om at de ikke bestemmer. 

Anonymkode: ab7ab...caf

• Liker 20
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Anbefaler å ikke dele navn før barnet er født og navnet er gitt. Det er dere som bestemmer og svigers bør få en klar beskjed om at de ikke bestemmer. 

Det gjorde vi med førstemann. Jeg nevnte derimot hva barnet skulle hete hvis det hadde blitt en jente. 3 år senere er jeg nå gravid igjen og vi venter en jente, og de var ganske tidlig ute med å ta opp navnet vi hadde vurdert den gang da og hvor feil det var. 

Men dette gjelder ikke bare svigers. Jeg har vennepar som er sånn også. De kritiserer navnevalg som andre har og prøver å påvirke. Jeg syns det er så unødvendig. Får hele tiden spørsmål om hvilket navn vi tenker på, men jeg tør rett og slett ikke si det.

TS

• Liker 2
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

Du velger jo selv å snakke om navnevalg. Da ligger det i kortene at du får meninger. Forøvrig virker svigers noe spesielle når de tror de skal få være med å bestemme. I tillegg er du sikkert noe følsom når du er gravid. 

Skrevet
Akkurat nå, DEN NAKNE GARTNER skrev:

Du velger jo selv å snakke om navnevalg. Da ligger det i kortene at du får meninger. Forøvrig virker svigers noe spesielle når de tror de skal få være med å bestemme. I tillegg er du sikkert noe følsom når du er gravid. 

Jeg har ikke nevnt hva barnet skal hete. Verken med førstemann eller dette barnet. Men de husket listen over jentenavn som ikke ble brukt sist, siden det var en gutt og så seg muligheten til å påvirke rett etter annonsering av enda et barnebarn. 

TS

Skrevet

Fordi folk er veldig opptatt av navn. Bare se på alle navnetrådene her inne og i andre fora. Og "avsløringer " av hva kjendisbarn skal hete. Folk elsker navn og navnediskusjoner.

• Liker 3
Skrevet

Vi holdt navn hemmelig for alle før ungene ble født. Vi har valgt veldig sjeldne unorske navn til våre barn(nei, virkelig ikke i samme gate som typ Maximiliano og alt det der). Vi visste at min familie ville reagere negativt, da de liker typ Gustav, Ivar type navn. De liker fremdeles ikke navnene vi har valgt, selv om det er flere år siden siste ble født, men de har akseptert det.

Anonymkode: ef720...879

Skrevet

De må jo egentlig bare venne seg til det ;)

Jeg kan nok lytte til forslag og innvendinger til de aktuelle navnene, men til syvende og sist bestemmer vi selv. Og selv hvis vi velger et navn de synes er rart eller gammeldags eller har dårlige assosiasjoner til, så får det jo en ny betydning når det er barnebarnet det er snakk om. Etterhvert blir det en selvfølge og et positivt ladet navn :)

Anonymkode: a1825...ba3

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Når dere har bestemt dere så kan dere og være veldig tydelig på at dere har bestemt dere, og at de som ikke liker navnet kan holde det for seg selv. For meg er navnevalg veldig personlig, og noe jeg ønsker å holde alle andre enn mannen min borte fra. Når man har bestemt seg, så blir det navnet «ødelagt» av at mange skal si de ikke liker det og mene noe om det. Og det er ikke noe kjekt. Alle har så ulik smak at en finner aldri et navn hele verden liker uansett. Det det blir blir det, og folk blir vant til det og godtar det til slutt uansett.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...