Gå til innhold

Hvordan fortelle sjefen at jeg er sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga angst og depresjon, i tre uker fremover. Hvordan kan jeg formidle dette til min leder?

Anonymkode: 11944...60f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke å si noe om årsak om du ikke vil

Anonymkode: 7b957...647

• Liker 2
Skrevet

Ring og si at du er sjukemeldt, finns ingen snarvei. Du trenger ikke si mer. 

Anonymkode: 0da54...08e

• Liker 4
Skrevet

"Hei Sjef. Jeg har blitt sykemeldt i 3 uker fremover. Jeg sender deg den delen du trenger i posten. Håper du får en fin helg"

Du trenger aldri å forklare grunnen. Når det ev. er snakk om å tilpasse arbeidet vil dette komme opp, men det er ikke mulig nå

Anonymkode: b624e...019

• Liker 5
Skrevet

Sånn egentlig trenger du ikke informere om noe siden de fleste ledere i dag får beskjed via nav sine sider når du går inn og fyller ut din del.

Anonymkode: 0a3fd...bb4

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke å si noe om grunnen. Bare si ifra at du er sykemeldt i 3 uker. Spør han hvorfor så er dette privat og ikke noe han kan kreve å få vite med mindre du blir sykemeldt så lenge at det er snakk om å få tilrettelegging på arbeidsplassen for å få deg tilbake i jobb, å til og med da er det ikke alltid nødvendig å si noe om diagnose hvis dette faktisk ikke kan løses på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 2fa66...daf

• Liker 2
Skrevet

Tja, det er pga jobben at jeg har endt her nå. Men kommer vedkommende ikke til å lure da når man er borte så lenge?

TS

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tja, det er pga jobben at jeg har endt her nå. Men kommer vedkommende ikke til å lure da når man er borte så lenge?

TS

Lure? På grunnen? Det er en privatsak i utgangspunktet, varer den vesentlig lenger er du pålagt møter med arb.giver, lege og NAV.

Leder kan naturlig nok lure, men du plikter bare å si ifra at du er sykemeldt, ikke hvorfor.

Anonymkode: ba5bf...bed

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Hvis du ønsker å fortsette i jobben, må du nok legge frem årsaken slik at arbeidsgiver får sett på mulighetene for å ta tak i problemet, eller tilrettelegge for deg. 

Anonymkode: 7b957...647

Skrevet

Dersom jobben gjør deg syk bør du jo for egen del ta kontakt med bedrifthelsen eller HR og få orden på dette om du vil tilbake i jobb, men om det er sjefensom gjør deg syk er det klart litt mer komplisert menlike fullt noe du for egen del må ta tak i på ett eller annet tidspunkt. Men du har ingen plikt til å si til sjefen eller arbeidsgiver at du er sykemeldt pga... det holder å si jeg er sykemeldt, spør de kan du velge å si hva som helst egentlig, personlig ville jeg valgt å bruke ord som "høyt press på jobb" eller "vanskelig arbeidsbelastning"  i stedenfor å si at jeg er mentalt utslitt av denne dritten liksom.. Legge ansvaret der det hører hjemme tenker jeg.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Arbeidsgiver har aldri krav på å vite hva som feiler deg, eller hvorfor. NAV oversender heller ingen slike opplysninger. 

Ring å si at du er sykemeldt, og at du trenger tid for deg selv å komme deg til hektene igjen. 

Når det er sagt så lønner det seg ofte å være ærlig om grunnen. Kanskje ikke angående psykisk sykdom, men iallefall fysisk sykdom. 

Anonymkode: b8bc4...909

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Føler med deg! For min del var det best å si i fra at jeg var sykemeldt på grunn av stress og utbrenthet. Ble langt mindre mas etter at jeg sa det enn før når diagnosen ikke var kjent. Men dette er jo selvfølgelig opp til deg.

Anonymkode: c7e60...7c0

Skrevet

Man kan like gjerne gi en overordnet beskrivelse (Trenger ikke å forklare diagnose eller detaljer), for sykemelding blir ikke godt mottatt uansett. 

Anonymkode: 53811...873

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan like gjerne gi en overordnet beskrivelse (Trenger ikke å forklare diagnose eller detaljer), for sykemelding blir ikke godt mottatt uansett. 

Anonymkode: 53811...873

Huff, takk for oppmuntring.

Ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Huff, takk for oppmuntring.

Ts

Ikke tenk på det, jeg er leder selv og ja jeg blir ikke kjempeglad når noen er sykemeldt for da blir det mer arbeid på meg. Men jeg er selvfølgelig høflig og ønsker god bedring så det skal du ikke bekymre deg om. Jeg tror egentlig det er gammeldags å grue seg til slikt, i 2020 bør en hver leder ha nok kunnskap til å forstå at man skal ta slikt pent.

Anonymkode: c7e60...7c0

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, Carrot skrev:

Dersom jobben gjør deg syk bør du jo for egen del ta kontakt med bedrifthelsen eller HR og få orden på dette om du vil tilbake i jobb, men om det er sjefensom gjør deg syk er det klart litt mer komplisert menlike fullt noe du for egen del må ta tak i på ett eller annet tidspunkt. Men du har ingen plikt til å si til sjefen eller arbeidsgiver at du er sykemeldt pga... det holder å si jeg er sykemeldt, spør de kan du velge å si hva som helst egentlig, personlig ville jeg valgt å bruke ord som "høyt press på jobb" eller "vanskelig arbeidsbelastning"  i stedenfor å si at jeg er mentalt utslitt av denne dritten liksom.. Legge ansvaret der det hører hjemme tenker jeg.

Hva eller hvem er egentlig HR? Skjønner jo at du ikke kan si eksakt hvilken person, men kanskje hvem i kommunen som er det. 

Anonymkode: 14b02...f27

Skrevet
På 13.11.2020 den 16.27, AnonymBruker skrev:

Hva eller hvem er egentlig HR? Skjønner jo at du ikke kan si eksakt hvilken person, men kanskje hvem i kommunen som er det. 

HR er som regel en egen avdeling / person i bedriften med ansvar for ansettelser, kan være lønn og personla på et overodnet nivå. 

HR avdeling/ansatt er som regel et større område enn den trauste norske personalansvarlig, men alle som ansetter noen skal ha en tilsvarende ordning på plass som kan veilede ansatte og sørge for at bedriften er innenfor lover og regler. Og det er uansett slik at en bedrift som ansetter ressurser må ha en oppfølging av disse både fysisk i form av kontrakter og psykisk i form av for eksempel dette med arbeidsbelastning, psykomotorisk, sosialt osv. 

HR og personal har historisk hatt et skille på det å fungere som en buffer / mellomledd mellom den ansatte og bedriften på en måte i samarbeid gjerne med fagforeninger hvis det er en større bedrift. Men i hovedsak er det om du ikke er organisert og har en vanskelig situasjon på jobben stedet å starte.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Carrot skrev:

HR er som regel en egen avdeling / person i bedriften med ansvar for ansettelser, kan være lønn og personla på et overodnet nivå. 

HR avdeling/ansatt er som regel et større område enn den trauste norske personalansvarlig, men alle som ansetter noen skal ha en tilsvarende ordning på plass som kan veilede ansatte og sørge for at bedriften er innenfor lover og regler. Og det er uansett slik at en bedrift som ansetter ressurser må ha en oppfølging av disse både fysisk i form av kontrakter og psykisk i form av for eksempel dette med arbeidsbelastning, psykomotorisk, sosialt osv. 

HR og personal har historisk hatt et skille på det å fungere som en buffer / mellomledd mellom den ansatte og bedriften på en måte i samarbeid gjerne med fagforeninger hvis det er en større bedrift. Men i hovedsak er det om du ikke er organisert og har en vanskelig situasjon på jobben stedet å starte.

Takk for utfyllende svar :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...