AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #1 Skrevet 13. november 2020 Samboer har en sønn på 20 som bor hjemme gratis. Han jobber mer enn 100% og tjener godt. Samboer driver firma selv og jobber mye. Jeg jobber redusert (60%) og tar meg av alt av hus og hjem og barna. Jeg har lenge sagt at 20 åring bør begynne å bidra hjemme. Enten praktisk eller økonomisk. Ikke interessert i noen av delene og samboer har ikke gjort noe med det. Jeg har stått for det meste av mathandel de siste årene, men har begynt å sett at dette er skjevfordeling. Derfor har jeg brukt samboers kort på nesten all mathandel siden i sommer. I går fikk han sjokk.. Hva i all verden bruker jeg mine penger til, siden han har brukt 14 000kr på mat og husholdningsartikler siden august. Jeg sier at dette er normalt i en familie på fem som har tre voksne, en ungdom og en niåring på 3,5 mnd. Hvordan fordeler andre det? Jeg er jo barnepasser, kokk, hushjelp, sjåfør. I tillegg så eier han huset vi bor i. Huset som jeg har jobbet med hver ettermiddag hele sommeren mens han har vert på jobb. Maling, beising av platt og annet vedlikehold. Han har aldri betalt en barnehageregning for vårt fellesbarn. klær og utstyr har jeg kjøpt, fritidsaktiviteter, bursdagspresanger osv. også. Jeg syns fordelingen er rettferdig mtp. at han betaler det meste av maten.. evt. så burde sønnen betalt sin del, men det skal ikke jeg legge meg borti lenger. Anonymkode: 6a340...f0b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #2 Skrevet 13. november 2020 må tilføye: sønnen eier bolig og tjener inn lån på utleie. det han tjener går til shopping (ca. 7000kr i mnd.) og sparing. Anonymkode: 6a340...f0b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #3 Skrevet 13. november 2020 Dere er jo godt etablert og har barn (sammen?). Syns det er flisespikkeri å se på utgifter på den måten når man har felles husholdning. Du har jo gått ned i stillingsprosent for å ta vare på hus og barn, og det går jo utover deg profesjonelt og økonomisk. Syns også sønnen skal betale. Anonymkode: 6bc95...410 1
Tvist Skrevet 13. november 2020 #4 Skrevet 13. november 2020 Jeg synes dere bør sette dere ned sammen. Diskuter hva som er fornuftig, om ikke sønnen til samboer skal betale, må far ta kostnadene med ham. Så lenge du tar deg av alt på hjemmebane, synes jeg han bør dekke en større del av utgiftene. Ville blitt enig om en fast sum hver av dere setter inn på en felleskonto, som bruker til alt at fellesutgifter. 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #5 Skrevet 13. november 2020 Oj! Her må du gjøre noen endringer! Stemmer det at du oppsummert betaler og har betalt brorparten av alle løpende utgifter, gjør brorparten av arbeidet i hjemmet, inkludert for særkullsbarn, samt ikke eier noe og risikerer å bli pensjonstaper fordi du jobber redusert for at det skal gå rundt for familien? Anonymkode: 6338b...b50 18
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #6 Skrevet 13. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dere er jo godt etablert og har barn (sammen?). Syns det er flisespikkeri å se på utgifter på den måten når man har felles husholdning. Du har jo gått ned i stillingsprosent for å ta vare på hus og barn, og det går jo utover deg profesjonelt og økonomisk. Syns også sønnen skal betale. Anonymkode: 6bc95...410 enig med deg.. Jeg tror ikke han ser verdien i det jeg gjør for at han skal kunne jobbe så mye han ønsker. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Oj! Her må du gjøre noen endringer! Stemmer det at du oppsummert betaler og har betalt brorparten av alle løpende utgifter, gjør brorparten av arbeidet i hjemmet, inkludert for særkullsbarn, samt ikke eier noe og risikerer å bli pensjonstaper fordi du jobber redusert for at det skal gå rundt for familien? Anonymkode: 6338b...b50 Jeg eier en leilighet fra student tiden som jeg leier ut.. men ja, jeg risikerer å bli minstepansjonist.. Anonymkode: 6a340...f0b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #7 Skrevet 13. november 2020 Du bør iallefall kjøpe deg inn i felles bolig! Om ikke får han også ta seg av alt vedlikehold. Spar opp og kjøp en leilighet du kan leie ut, du er nødt til å komme deg it av kvinnefella. I tillegg skulle det bare mangle om han betaler all mat siden du betaler barnehage til deres felles barn. Anonymkode: ee5c6...509 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #8 Skrevet 13. november 2020 Stå på kravene, forvent endring eller fortsett bruke hans kort til mat og sett dine på sparekonto. Dette er en rask vei inn i den evinnelige kvinnefella, bra du tar grep. Anonymkode: 49452...b3d 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #9 Skrevet 13. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du bør iallefall kjøpe deg inn i felles bolig! Om ikke får han også ta seg av alt vedlikehold. Spar opp og kjøp en leilighet du kan leie ut, du er nødt til å komme deg it av kvinnefella. I tillegg skulle det bare mangle om han betaler all mat siden du betaler barnehage til deres felles barn. Anonymkode: ee5c6...509 jeg eier leilighet og leier ut. Barnehagetiden er vi ferdig med, men han har aldri betalt. Anonymkode: 6a340...f0b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #10 Skrevet 13. november 2020 Eier han huset alene??😳 Og du jobber bare 60% og taper der masse pensjon. Hva skal du leve av hvis han går fra deg? Håper virkelig du eier en bolig du leier ut eller noe. Her må dere ta tak og sette opp en skikkelig samboerkontrakt! Dere bør sette inn penger på en felles konto ut fra inntekten til hver av dere, som går til alle fellesutgifter. Og så bør dere begge sitte igjen med en viss sum til eget forbruk. Anonymkode: 6d878...ec2 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #11 Skrevet 13. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Stå på kravene, forvent endring eller fortsett bruke hans kort til mat og sett dine på sparekonto. Dette er en rask vei inn i den evinnelige kvinnefella, bra du tar grep. Anonymkode: 49452...b3d Takk Anonymkode: 6a340...f0b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #12 Skrevet 13. november 2020 Men hvorfor jobber du redusert? Anonymkode: 93ab7...40d 2
bttb Skrevet 13. november 2020 #13 Skrevet 13. november 2020 Altså - her får dere sette dere ned og de på hvilke fellesutgifter dere har. Reduksjon av din stilling med 40% er også en fellesutgift. Så fordeler dere utgifter etter det. Si dere har 10000 i fellesutgifter i mnd og du taper 12000 på å ha redusert stillingen din, så blir fordelingen følgende: Du betaler 5000 på utgifter, han betaler 5000 i utgifter, Han betaler deg 6000kr for å kompensere for din reduserte lønn - så summa summarum kan han betale deg en tusenlapp og ellers stå av alt av fellesutgifter. 7
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #14 Skrevet 13. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: enig med deg.. Jeg tror ikke han ser verdien i det jeg gjør for at han skal kunne jobbe så mye han ønsker. Jeg eier en leilighet fra student tiden som jeg leier ut.. men ja, jeg risikerer å bli minstepansjonist.. Anonymkode: 6a340...f0b Jo, men den representerer nok ikke verdiene dere har opparbeidet dere i felleskap, og er også en verdi du har skaffet deg selv før dere startet familie. Veldig glad du har den tryggheten likevel Håper du får noen gode svar her, for denne situasjonen krever endringer, håper samboer er tilgjengelig og forstår:) Anonymkode: 6338b...b50
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #15 Skrevet 13. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, men den representerer nok ikke verdiene dere har opparbeidet dere i felleskap, og er også en verdi du har skaffet deg selv før dere startet familie. Veldig glad du har den tryggheten likevel Håper du får noen gode svar her, for denne situasjonen krever endringer, håper samboer er tilgjengelig og forstår:) Anonymkode: 6338b...b50 jeg tror ikke han forstår... Anonymkode: 6a340...f0b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #16 Skrevet 13. november 2020 Ikke f*** om jeg hadde latt den voksne sønnen min bo hos meg for at han skulle leie ut sin egen leilighet. Og hvorfor jobber du egentlig bare 60% når dere ikke har små barn? Du sier jo at barna er en ungdom og en niåring? Du mener ikke at du faktisk har gått i 60 % helt siden du fikk barn? Anonymkode: 59d20...e5e 7
Carrot Skrevet 13. november 2020 #17 Skrevet 13. november 2020 Håper TS for din del at du har alt av kvitteringer på stell for de utgiftene du har på hans bolig, at du har kontoutskrifter på at du har dekket barnehage osv osv osv. Du er som en nevner et tilfelle av den økonomiske kvinnefellen, gjør endringer. 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #18 Skrevet 13. november 2020 15 minutter siden, Carrot skrev: Håper TS for din del at du har alt av kvitteringer på stell for de utgiftene du har på hans bolig, at du har kontoutskrifter på at du har dekket barnehage osv osv osv. Du er som en nevner et tilfelle av den økonomiske kvinnefellen, gjør endringer. det har jeg 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke f*** om jeg hadde latt den voksne sønnen min bo hos meg for at han skulle leie ut sin egen leilighet. Og hvorfor jobber du egentlig bare 60% når dere ikke har små barn? Du sier jo at barna er en ungdom og en niåring? Du mener ikke at du faktisk har gått i 60 % helt siden du fikk barn? Anonymkode: 59d20...e5e jeg har jobbet 60% siden jeg flyttet inn for elleve år siden ja.. Vi har hatt tre barn i huset 100% en far som har vert mest på jobb og med to stebarn som ikke har villet hørt på stemor så har jeg ikke hatt energi til mer... Anonymkode: 6a340...f0b 2
Carrot Skrevet 13. november 2020 #19 Skrevet 13. november 2020 Sparer du til pensjon TS? Hvis ikke er det på tide å starte. Samtidig bør du be om rådgivingstime i banken din for å se på egen fremtidig okonomi, og ha en samboeravtale med din mann som et minimum som sikrer deg at dine innskudd i hjemmet verdsettes økonomisk. 2
-lykke- Skrevet 13. november 2020 #20 Skrevet 13. november 2020 Du har jo gått rett i kvinnefella - uavhengig om sønnen til samboer bor gratis hos dere osv. Hvorfor i alle dager eier ikke du en andel av boligen dere bor i? Hvorfor betaler du løpende, og ikke faste, utgifter? Hvorfor jobber du redusert uten at det blir kompensert for i form av pensjonssparing? 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå