Gå til innhold

Miljøvennlige/Bærekraftige julegavetips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kvinns!

Julesesongen er tilbake og det er tid for julegavehandel.

Siden det er apokalypse så er det spesielt viktig å tenke på bærekraftige handlinger, derfor ønsker jeg å kun kjøpe miljøvennlige julegaver.

Har tenkt på ullklær og kjøkkenvarer i tre, men det stoppet der.

Har dere flere tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiselige julegaver? Oljer, krydder, påleggspølser(viltpølse, rødvinspølse, hjortepølse...) 

Anonymkode: adb8f...035

• Liker 1
Skrevet

Har du noe i huset ditt du vet at mottaker vil bli glad for? Re-gifting er fint :)

Eventuelt spør om ønskeliste, så du er sikker på at mottaker blir glad for gaven. Det verste jeg vet er å få noe jeg ikke har bruk for, da blir det bare gitt videre og bidrar til miljøproblemet. Jeg får ofte gavekort, og det setter jeg pris på. Pass gjerne på at det er et gavekort til et sted med mye utvalg, f.eks et stort senter eller en by, eller at det er til en spesifikk nettbutikk du vet mottaker handler på. 

Tenk også på hva du pakker inn gaven i. Velg noe som kan resirkuleres som papir, f.eks helt vanlig ufarget pakkepapir. Ikke velg glans, det må i restsøppel.

Tipset om mat er også bra, bare igjen sørg for at det er noe mottaker liker. Jeg hadde ikke likt spesielle blandingskrydder, men jeg hadde satt pris på en kurv med gode oster. 

Det beste du gjør er å kjenne mottaker, og å pakke inn i noe som resirkuleres ❤️ 

Anonymkode: 532b9...1a1

• Liker 3
Skrevet

- Noe hjemmelaget (av noe du allerede har hjemme = kjøper ikke nytt, miljøvennlig)

- En direkte miljøvennlig vare som shampoobar, balsambar eller noe annet i den duren, nett til å legge frukt i istedet for plastposer (NB må veie ingenting)

- Regifting som andre skriver. Jeg har enorme mengder bøker liggende, så tenker kanskje å gi det i år.

- En vare fra et etisk firma

- Noe fra en bruktbutikk

• Liker 1
Skrevet

Dytt

Anonymkode: 15ba9...cdb

Skrevet

Alt, unntatt litt til de yngste, er kjøpt fra Rekoringen, fra lokale bønder. 

Spekemat, oster, oljer, krydder, marmelader, med mer. 

Anonymkode: b45f0...17f

Skrevet

Det viktigste for meg er at gaven blir godt mottatt/er ønsket. Gaver som ikke blir brukt går jo bare rett på søpla eller støver ned i et skap. Og det å gi noen en "gave med mening" til en sak som de ikke støtter blir det bare dårlig stemning av. 

Jeg gir ofte donasjoner til mottagerens hjertesak, alt fra Dyrebeskyttelsen til Røde kors. Sånne gaver får de som "har alt" inkludert et varmt hjerte for en eller flere saker. Moren min setter alltid veldig pris på gaver fra Kirkens nødhjelp f.eks. Om jeg vil gi noe konkret ber jeg om å få ønskeliste så plukker jeg ut i fra den. Jeg liker beeswraps og nettingposer til å handle frukt i, men det gjør ikke resten av familien. Så de får det de ønsker seg slik at det blir brukt i det minste. Også får jeg heller være ekstra økovennlig med innpakning (avispapir) og hjemmelagede navnelapper

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...