AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #1 Skrevet 12. november 2020 Hei. Trenger litt tips til hva vi kan gjøre ☺️ Fireåringen vår slutta med bleie for ca ett år siden og det har gått veldig fint. Men, ikke sluttet 100%, da hen fortsatt må ha på bleie for å få til å bæsje. Vi har prøvd det meste føler vi, prøvd belønning, å si at vi er tom for bleier, å sitte på do lenge.. men ingenting funker. Noen som har opplevd lignende? Begynner å bli litt frustrerende at det ikke går noe fremover. Anonymkode: 86285...371
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #2 Skrevet 13. november 2020 Har dere spurt barnet hvorfor han/hun ikke vil bæsje på do? Kan hende barnet er nervøst for doen? Innimellom er det lettere for vår 4åring å få bæsja på potta, selvom han fint bæsjer på do. For da får han bena mer opp mot magen og mer trykk. vet dere om barnet bæsjer på do i barnehagen? Kanskje de har noen tips? 😊 Anonymkode: fe1db...ecd
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #3 Skrevet 13. november 2020 Vi har samme situasjon her med vår 4-åring! Sluttet med bleie i fjor sommer, men bæsjing skjer kun i bleia. Vi har vel prøvd det meste, men innsett at «press» med diverse premier osv ikke funker. Til nå hvertfall. Så har vel bare innsett at han må bli moden for det selv. Vi snakker om det innimellom, spør innimellom om han vil prøve å bæsje på potte eller do, men legger ikke noe press og mas i det når vi spør. Han sier nei, og det er helt greit. Regner med at det løsner, når han er klar for det. Barnelegene (blir oppfulgt pga tidligere operasjoner) sier at det ikke er uvanlig, og absolutt ikke press da dette ofte gir forstoppelseproblematikk. Tenk heller at barnet har full kontroll, og trenger bare litt tid på å gi slipp på akkurat dette. Jeg vet om flere barn som bruker bleie hele dagen og er på langt nær «tørr», som heller ikke er unormalt. Gi det tid (men ja jeg kan også være utålmodig og lei bleier innimellom). Anonymkode: 8b5c5...9f2 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #4 Skrevet 13. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi har samme situasjon her med vår 4-åring! Sluttet med bleie i fjor sommer, men bæsjing skjer kun i bleia. Vi har vel prøvd det meste, men innsett at «press» med diverse premier osv ikke funker. Til nå hvertfall. Så har vel bare innsett at han må bli moden for det selv. Vi snakker om det innimellom, spør innimellom om han vil prøve å bæsje på potte eller do, men legger ikke noe press og mas i det når vi spør. Han sier nei, og det er helt greit. Regner med at det løsner, når han er klar for det. Barnelegene (blir oppfulgt pga tidligere operasjoner) sier at det ikke er uvanlig, og absolutt ikke press da dette ofte gir forstoppelseproblematikk. Tenk heller at barnet har full kontroll, og trenger bare litt tid på å gi slipp på akkurat dette. Jeg vet om flere barn som bruker bleie hele dagen og er på langt nær «tørr», som heller ikke er unormalt. Gi det tid (men ja jeg kan også være utålmodig og lei bleier innimellom). Anonymkode: 8b5c5...9f2 *barn på 4+ som bruker bleier Anonymkode: 8b5c5...9f2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #5 Skrevet 13. november 2020 Kanskje hen vil bæsje på tallerken i stedet? Anonymkode: ac31c...152 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #6 Skrevet 13. november 2020 Samme her. Prøvd potte? Tips: Her var jenta redd det skulle sprute. Prøv å legg eit par riv med toalettpapir nede i doen. Eg gjer det samme når eg går på do 😅 Anonymkode: eb829...ca0 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #7 Skrevet 13. november 2020 Vårt barn var akkurat på samme måten, tørr og bleiefri, men ville ha bleie for å bæsje. Vi var fortvilet og prøvde "alt", med belønning og ros, spurte helsesøster om hjelp osv. Vi var selvfølgelig mest redde for å legge press på ungen slik at det skulle bli vegring mot å bæsje i det hele tatt. Alt i alt en ganske frustrerende periode. Plutselig en dag skjedde det av seg selv, så tror nok bare barnet må få ta det i sitt eget tempo. Anonymkode: 9d42a...85f 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #8 Skrevet 13. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje hen vil bæsje på tallerken i stedet? Anonymkode: ac31c...152 Idiot Anonymkode: 8b5c5...9f2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #9 Skrevet 13. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Idiot Anonymkode: 8b5c5...9f2 Ja, så grusomt med en spøk. Anonymkode: ac31c...152
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #10 Skrevet 13. november 2020 Har erfaring med at barn med forstoppelsesproblemer har det slik (fra barnehage). Bæsjing har da vært forbundet med noe så kjipt at det har vært vanskelig å motivere bleieslutt. Ellers er jo hva som går inn og ut av kroppen en av de få tingene barn føler de kan bestemme/kontrollere helt selv, så uhell/dovegring og mat er ofte ting barn holder fast i i faser fordi de kan. Anonymkode: 07b70...618
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #11 Skrevet 13. november 2020 Vår gutt var likedan, måtte ha på bleie da han skulle bæsje. Gikk seg til etter hvert, tror han var nærmere 5 da. Anonymkode: deba9...184
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #12 Skrevet 13. november 2020 Godt å høre at vi ikke er de eneste. Virker som hen er litt redd, men ikke godt å få helt tak i hva det er. Bæsjer heller ikke i barnehagen og potta har vi også prøvd mye. Er vel som flere av dere nevner, må bare gi hen tid til å bli klar. Håper bare det vil løse seg før det blir skolestart 😅 heldigvis god tid enda Ts Anonymkode: 86285...371
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #13 Skrevet 13. november 2020 Hei.. vår gutt på 4,5 år hadde samme problematikken som din sønn, han hadde kun bleien på for å bæsje ikke for noe annet. Vi har prøvd alt som vi kan finne på. Jeg har en far som jobber i et hjelpemiddelfirma som har selger toalettstoler til barn og ungdom som hadde gelesete og en sprute skjerm sånn når han tisser så kommer det ikke noe utenfor. Vi fikk lånen en sånn i sommer, det var også ipad holder på den. Så jr kunnet titte på den og spille. Han satt der i 10 min første dagen, kom ikke noe. Men dag nr 2 så satt han der i 15 min og hadde fått full tømmingen av tarmen. Vi og han var kjempe fornøyde, nå har han hatt avføring i toalettet hver dag de siste 10 ukene, i går så glemte han seg, da satt han seg bare på toalettet og bæsjet. Han ropet på meg, kom å tørk. Jeg kom inn på badet og var overrasket over at toalettstolen sto der vi satte den i går kveld, ved dusjen. + under kveldstelle så satte han seg på toalettet og tisset:) Vi klemt og han var så fornøyd, så i kveld fikk han kaste bleien i søpla. I morgen blir det is og pannekaker som gave:) Men kan du ikke prøve å sette en potte eller toalettsete til barn med trapp?? Da kan han jo velge litt?? Hilsen Mor til 1 Anonymkode: fce5a...a6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå