AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #1 Skrevet 12. november 2020 Jeg leier et eget lite hus tilhørende en bolig som ligger i en skråning. Mitt egne lille hus er derfor på samme plan som hovedhuset hvor utleier bor - 1 meter fra deres veranda, og ca 5 meter fra deres hus. Plutselig for noen dager siden ble det satt i gang opprigg av stillas rundt hele huset deres. De skal visst rive av taket og bygge en til etasje i høyden over de neste månedene. Huseier flytter i denne perioden bort med sin familien. Jeg har ikke fått noe varsel om dette. Jeg derimot, blir sittende i et veldig til bråk hele dagen. Jeg ble permittert pga korona, og bestemte meg for å studere denne høsten, fordi jeg ikke visste om eller når jeg fikk komme tilbake på jobb igjen. Universitetet har nå gjort om alle eksamener til hjemmeeksamener, og alt skolerelatert foregår nå hjemmefra via video. Vi har obligatoriske seminarer hvor vi holder presentasjoner gruppevis. Vi frarådes å ta buss med mindre det er helt nødvendig, og jeg måtte eventuelt tatt bussen til skolen. Jeg fikk også tilbake jobben min (dog redusert) for en måned siden, og vi er nå pålagt hjemmekontor også her. Dette blir problematisk for meg pga støyen. Arbeidet skal visst pågå flere i måneder fremover, og jeg frykter for hvordan hjemmeeksamener og lesing til eksamen vil gå pga dette. Jeg underviser også andre via video nå som vi har hjemmekontor, og kan se for meg at det kan bli problematisk der også. For ja, jeg hører støyen godt her inne. Husene ligger jo rett ved siden av hverandre, på samme tomt. Kan jeg kreve reduksjon i husleien, og evt hvor mye? Jeg kan eventuelt bo hos kjæresten en periode, men hun ønsker da at jeg bidrar litt økonomisk. Hun bor like ved et sted jeg kan leie kontorplass så jeg kan sitte å jobbe uten forstyrrelser. Det blir for dyrt for meg å leie kontorplass uten en evt reduksjon i husleien, i tillegg måtte jeg tatt bussen for å komme meg dit dersom jeg skal fortsette å bo her i støyen, og det er jo igjen ikke anbefalt. Noen tips? Er å be om reduksjon innafor? Spesielt siden jeg ikke fikk noe varsel, og det er korona og mange jobber hjemmefra liksom. Anonymkode: 42e68...cbe 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #2 Skrevet 12. november 2020 Kanskje @TBergh har råd? Anonymkode: 42e68...cbe 2
Traktor Skrevet 13. november 2020 #3 Skrevet 13. november 2020 Mener å huske noen på diskusjon.no spurte om det samme. Du kan jo se om vedkommende fikk svar der. Tror det lå under juss. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #4 Skrevet 13. november 2020 7 hours ago, Traktor said: Mener å huske noen på diskusjon.no spurte om det samme. Du kan jo se om vedkommende fikk svar der. Tror det lå under juss. Nylig da eller? Jeg kinnet gjennom de 5 fleste sidene på jussforumet uten å finne den Anonymkode: 42e68...cbe
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #5 Skrevet 13. november 2020 Så lenge du ikke bor i huset som pusses opp har du nok en dårlig sak. Jeg får jo ikke varsel hvis naboen min bestemmer seg for å bytte kledning, tak og vinduer, selv om det både er støyende og utrivelig mens det pågår. Anonymkode: a0eb4...ea6 28
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #6 Skrevet 13. november 2020 Tror jeg ville sagt opp, og lett etter noe nytt. Ikke alle kamper som er verdt å ta. Kan forstå at kjæreste ønsker at du bidrar. Det koster jo penger med mer mat og strøm. Har du venner, familie du kan be om husrom, til du finner noe nytt? Anonymkode: 69d6c...4fa 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #7 Skrevet 13. november 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Vi frarådes å ta buss med mindre det er helt nødvendig, og jeg måtte eventuelt tatt bussen til skolen Det høres ut som om det er helt nødvendig for deg å busse til skolen, med andre ord innenfor å gjøre det. Anonymkode: ecc63...a25 16
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #8 Skrevet 13. november 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke fått noe varsel om dette. Lyd på dagtid er det nok ingen plikt å varsle om? Noe usikker, men jeg har i hvert fall aldri vært borti det før. Buss til skolen fordi du må gjøre det, vær så mye som mulig hos kjæreste og andre steder, i hvert fall for å få gjort nødvendig skolearbeid/eksamener ol., bruk hørselvern/støydempende headsett, finn en så god balanse som mulig. Det tar tid å flytte, høres ut som du bare må gjøre det beste ut av det nå. Veldig tvilsomt at du har krav på en reduksjon i leie. Anonymkode: ecc63...a25 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #9 Skrevet 13. november 2020 Nei, man pleier ikke å gi nabovarsel når man pusser opp fasade. Dette er helt vanlig å oppleve når man bor i en by med mange gamle bygårder, der skjer det oppussing jevnlig. Ingen har rett til å kreve lavere husleie av den grunn. Det samme gjelder jo de som eier, de betaler ikke mindre i renter og avdrag til banken av den grunn. Anonymkode: bb2b2...7fe 14
Kristin70 Skrevet 13. november 2020 #10 Skrevet 13. november 2020 Vanskelig å si at dette er en mangel ved husrommet (krav i husleieloven for å få avslag i leien). Dette er noe alle risikerer, jeg eier mitt eget hus og da naboen rev og satte opp nytt hus måtte vi bare finne oss i bråket så lenge byggingen foregikk på dagtid. Du har ikke større rettigheter på grunn av at du leier huset. Hvis du ikke lenger kan bo der på grunn av bråket må du si opp. 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #11 Skrevet 13. november 2020 Som leietaker har jeg vært to ganger i denne situasjonen. Første gangen skulle kledningen rives og det var pyton å våkne opp til plater som ble revet av med brekkjern rett utenfor soverommet (eternitt). Jeg fikk varsel, men ingen reduksjon i husleia. Andre gangen fikk jeg varsel i god tid, god nok tid til å flytte. Jeg hadde også hjemmekontor, så jeg vet at det ikke ville være mulig for meg å jobbe i støy. Triste saker, for det var en ekstremt pen leilighet som var veldig billig å leie fra før av. De jeg leide hos ble venner av meg også. Jeg tror nok du må vurdere å flytte, eller finne ut om du kan støyisolert rommet du skal ha møter og lese i. Jeg tror det finnes noe som heter støyisolerende tepper. Kanskje du har noen venner som spiller trommer eller noe annet som bråker? Disse har sikkert noen tips til deg. Og dette er vel innafor å be huseier om å dekke for deg. Anonymkode: 3d146...b17
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #12 Skrevet 13. november 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Nei, man pleier ikke å gi nabovarsel når man pusser opp fasade. Dette er helt vanlig å oppleve når man bor i en by med mange gamle bygårder, der skjer det oppussing jevnlig. Ingen har rett til å kreve lavere husleie av den grunn. Det samme gjelder jo de som eier, de betaler ikke mindre i renter og avdrag til banken av den grunn. Anonymkode: bb2b2...7fe Jeg mener dette ikke regnes som oppussing av fasade, men påbygg (siden det skal rives tak og bygges en ekstra etasje på huset), og da er man pliktig å sende ut nabovarsel så vidt jeg har forstått det. Anonymkode: 42e68...cbe 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #13 Skrevet 13. november 2020 Jeg satt i underetasjen (første etasje) av et betong-hus hvor de plutselig satte på stillas på alle kanter, og begynte å PUSSE betongen. Dette var i mai, i eksamensperioden. Kunne såvidt åpne et vindu pga stillas, og lyden var grusom. Vi fikk ingen advarsel om det, og løsningen var å måtte dra ut av boligen tidlig morgen for å studere på skolen. Nå med korona hadde det vært høflig å gi beskjed, men jeg tviler veldig på at de er pliktige til det. Anonymkode: 80a2e...0b1 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #14 Skrevet 13. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg mener dette ikke regnes som oppussing av fasade, men påbygg (siden det skal rives tak og bygges en ekstra etasje på huset), og da er man pliktig å sende ut nabovarsel så vidt jeg har forstått det. Anonymkode: 42e68...cbe Nabovarsel til de som eier ja, for at de skal kunne protestere, ikke for å varsle de som bor der. Anonymkode: 36d26...049 11
kikkana Skrevet 13. november 2020 #15 Skrevet 13. november 2020 Skjedde meg også en gang det der og det var mens jeg jobbet natte vakt. Kom hjem til full riving av tak og utleier dro på ferie eller noe. Fullstendig respektløst og fryktelig irriterende. Tror han har plikt til å melde i fra og tror ikke du har krav på noe så lenge de holder seg innen tidsfrister for når det er lov å bråke.
Gjest Føsleguri Skrevet 13. november 2020 #16 Skrevet 13. november 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener dette ikke regnes som oppussing av fasade, men påbygg (siden det skal rives tak og bygges en ekstra etasje på huset), og da er man pliktig å sende ut nabovarsel så vidt jeg har forstått det. Anonymkode: 42e68...cbe Nabovarsel sendes til EIERE av naboeiendommer for at de skal kunne protestere på byggetiltaket, ikke for å protestere på bråk på dagtid. https://dibk.no/bygge-eller-endre/send-nabovarsel/
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #17 Skrevet 13. november 2020 Og jeg ser det er flere som sier jeg bare må dra på skolen og utsette meg selv for potensiell koronasmitte. Høres kjempelurt ut. Jeg hadde planlagt å studere hjemmefra, og huseier visste jeg var student. Og dere har ikke klart å løse problemet ifbm jobb. Hva tenker dere jeg skal gjøre der da? Dra på jobb selv om jeg er pålagt hjemmekontor? Si opp jobben? Da blir det I hvert fall ikke noe husleie på utleieren min. Anonymkode: 42e68...cbe
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #18 Skrevet 13. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og jeg ser det er flere som sier jeg bare må dra på skolen og utsette meg selv for potensiell koronasmitte. Høres kjempelurt ut. Jeg hadde planlagt å studere hjemmefra, og huseier visste jeg var student. Og dere har ikke klart å løse problemet ifbm jobb. Hva tenker dere jeg skal gjøre der da? Dra på jobb selv om jeg er pålagt hjemmekontor? Si opp jobben? Da blir det I hvert fall ikke noe husleie på utleieren min. Anonymkode: 42e68...cbe Hva mente du huseier skulle gjøre da? Utsette eller droppe utbygging/vedlikehold? Det er neppe såpass mye bråk at du ikke klarer å få gjort det du skal. Du virker sutrete.Du får si opp og finne et nytt sted. Du får ikke redusert husleie på dette grunnlaget, skulle du hatt krav på det måtte boligen du leier vært utilgjengelig for deg å bo i. Tenl de som bor i større byeer, eller steder hvor det drives mye med utbygging, det er ulempen innimellom. Men det er jo ikke sånn at de kommer til å holde på 24/7, men de har lov å starte kl.0700, og bør være ferdig til 2000, mest sannynlig tidligere i disse tider hvor det blir mørkt Anonymkode: 4bb67...3a5 11
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #19 Skrevet 13. november 2020 Sånn er livet. Selv vi som eier hus og leiligheter på forhold oss til støy, vedlikehold, veiarbeid og diverse rundt oss. Tåler du det ikke får du bo på landet der det er 1 km mellom hvert hus Anonymkode: ca684...bee
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #20 Skrevet 13. november 2020 må forholde oss til* Anonymkode: ca684...bee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå