AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #1 Skrevet 12. november 2020 Fødte for en uke siden. Trodde det var infeksjon der de klippet og sydde for det verket og banket. Fikk jordmoren til å se på det ikveld og hun sa det ikke var infeksjon, men at hun så at noen av stingene der var veldig stramme og at det sikkert var det som gjorde at det verket i det åpne kjøttsåret. Er det noen salve jeg kan bruke på for å lindre? Jeg har aloe vera og bepanthen. Kan jeg smøre dette på de stingene som verker? Anonymkode: 54eaf...c5d
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #2 Skrevet 12. november 2020 Ring legevakten og spør, da får du trygge råd 😊 Anonymkode: bf0f5...8df
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #3 Skrevet 12. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ring legevakten og spør, da får du trygge råd 😊 Anonymkode: bf0f5...8df Ringte legevakten, men fikk ingen klar svar på det Anonymkode: 54eaf...c5d
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #4 Skrevet 12. november 2020 Føler med deg....! Var igjennom akkurat det samme etter en temmelig drøy klipp, og innom for sjekk en uke eller to etterpå. Husker det verket veldig, var varmt og banket. Hos meg var det sydd litt for lite i forhold til klippen, så noe av klippen stod liksom og gapte og svei. Mitt eneste råd til deg er å ha is i magen, med mindre det blir verre og du får feber, da kan det være tegn på en mulig infeksjon. Og hold det rent, bruk dusjhodet. Kan ikke huske jeg smurte på noe, jeg taklet ikke å se på/ta på meg selv nedentil før det var gått flere måneder. Og jeg unngikk såpe i lang tid. Kun rennende vann. For meg var det for øvrig veldig ekkelt der nede kjempelenge, og et halvår etterpå var arret fortsatt ømt, selv om det hadde grodd. Nå kjenner jeg imidlertid ingenting, 4,5 år siden første fødsel. Har født et til barn i mellomtiden, heldigvis uten klipp (revnet litt og ble sydd, men dette grodde mye bedre enn klippen). Anonymkode: e8637...166
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #5 Skrevet 12. november 2020 Du kan ta reseptfrie smertestillende etter anvisning på pakkene. Se trygg mamma medisin om du er usikker Anonymkode: fb540...495 1
Arkana Skrevet 12. november 2020 #6 Skrevet 12. november 2020 Vi fikk råd på barsel om å sitte i grønnsåpevann. 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #7 Skrevet 12. november 2020 Ta smertestillende, og be om resept på xylocain gel (lokalbedøvelse) du kan ha på når det blir for ille. Jeg fikk med en sånn tube med gel hjem fra barsel, og den redda meg når jeg skulle på do 🙌🏻 Anonymkode: 87753...d24 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #8 Skrevet 12. november 2020 Vet hvordan du har det ❤️ Klippet blir sykt vondt når det begynner å gro. Anbefaler på det varmeste isbind. Lifesaver!! Du kan lage selv med bind og aloe vera, eller bestille fra fodebagen.no. Google padsicles for «oppskrift». Jeg gikk på maks dose Ibux og Paracet i to uker før det gradvis blir bedre. Spyl med varmt vann om det svir på do, og gå en kjapp tur i dusjen etter dobesøk for å holde det så rent som mulig. Føn eller klapp tørt. Stjel bokserne til mannen (mitt klipp gikk over trusekanten. Er forøvrig helt fin i området 2 år og en fødsel til senere (om du skulle være bekymret for det). Anonymkode: 70056...d70 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #9 Skrevet 12. november 2020 Jeg skal ta voltaren og 1g paracet 3 gang for dag. Kan jeg i tillegg ta ibux eller? Anonymkode: 54eaf...c5d
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #10 Skrevet 12. november 2020 Dere som er klippet, hvordan er inngangen til skjeden noen år etterpå? Løsere? Anonymkode: e9f43...e98
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #11 Skrevet 12. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ta voltaren og 1g paracet 3 gang for dag. Kan jeg i tillegg ta ibux eller? Anonymkode: 54eaf...c5d Ja du kan ta opptil 1 g Paracet + 50 mg voltaren + 1 g Ibux. Disse har ingen interaksjoner og kan brukes trygt. Disse «komplimenter» hverandre og gir best effekt sammen. Du kan ta dem hver 5-6 time. Men ikke noe kortere enn hver 4 time! Anonymkode: 02cee...bde
Arkana Skrevet 12. november 2020 #12 Skrevet 12. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som er klippet, hvordan er inngangen til skjeden noen år etterpå? Løsere? Anonymkode: e9f43...e98 Det kjennes som før.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #13 Skrevet 13. november 2020 Huff❤️ Var der du er nå for 8 uker siden og da satt jeg å gråt. Hadde mer vondt etter fødsel enn det var å føde🙈 Jeg satt hver dag i 3 ukerstid 10-15min i grønnsåpebad (barnengens) og fønet meg tørr etterpå. Kjørte på med parasett og ibux. Fikk anbefalt Aco intimoljevask av fastlegen til å smøre på og massere klippet som er sydd for stramt, så det bruker jeg hver gang jeg dusjer nå, det beskytter også slimhinnene. Inngangen til skjeden føles trangere/strammere ut nå ved sex, men det regner jeg med går seg til etterhvert som ukene går, er tross alt bare 8 uker siden fødsel enda😅 Anonymkode: 0a7a1...05f 1
boblevann Skrevet 13. november 2020 #14 Skrevet 13. november 2020 Huff, kjenner meg igjen. Klipp er svinvondt! Støtter rådet om isbind og reseptfrie smertestillende. Sjekk på tryggmammamedisin.no hvilke du kan bruke hvis du ammer Hvis du ikke ammer kan du jo bruke hvilken som helst. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som er klippet, hvordan er inngangen til skjeden noen år etterpå? Løsere? Anonymkode: e9f43...e98 Ett år siden fødsel, og hos meg er den strammere - til min store fortvilelse.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #15 Skrevet 13. november 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som er klippet, hvordan er inngangen til skjeden noen år etterpå? Løsere? Anonymkode: e9f43...e98 Er som før. Merket ikke mye til stingene heller annet enn at det var litt ømt en periode. Tror hun som sydde meg visste hva hun gjorde. Jordmor med lang erfaring. Fastlegen sa på kontrollen at de hadde gjort en pen jobb på meg. Virker som om dette med for stramme sting er en gjenganger. Dette burde de ha fokus på i jordmoropplæringen. Anonymkode: c51a6...860 1
boblevann Skrevet 13. november 2020 #16 Skrevet 13. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er som før. Merket ikke mye til stingene heller annet enn at det var litt ømt en periode. Tror hun som sydde meg visste hva hun gjorde. Jordmor med lang erfaring. Fastlegen sa på kontrollen at de hadde gjort en pen jobb på meg. Virker som om dette med for stramme sting er en gjenganger. Dette burde de ha fokus på i jordmoropplæringen. Anonymkode: c51a6...860 Jeg ble sydd av en erfaren, godt voksen avdelingsoverlege - var også veldig pent sydd og fikk «skryt» av både jm på barsel, kommunejm og fastlegen min. Men jeg hadde likevel en hel del smerter og plager i etterkant selv om det endte helt bra. Så tror dette er individuelt selv om det er bra sydd Men for all del, reparasjon av alle slags skader etter fødsel burde få mye mer fokus generelt i samfunnet. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #17 Skrevet 13. november 2020 48 minutter siden, boblevann skrev: Jeg ble sydd av en erfaren, godt voksen avdelingsoverlege - var også veldig pent sydd og fikk «skryt» av både jm på barsel, kommunejm og fastlegen min. Men jeg hadde likevel en hel del smerter og plager i etterkant selv om det endte helt bra. Så tror dette er individuelt selv om det er bra sydd Men for all del, reparasjon av alle slags skader etter fødsel burde få mye mer fokus generelt i samfunnet. Mulig jeg hadde litt flaks med stingene. Ellers vil jeg jo tro at man kan være hoven etter fødsel og at dette kan endre seg begge veier etter sying slik at stingene kan kjennes enten stramme eller litt slakke. Enig med deg om at kompetansen på fødselsskader generelt må økes. Du har jo de som mister all kontroll der nede og blir lenket til huset pga lekkasje av avføring. Det er min store skrekk. Anonymkode: c51a6...860 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #18 Skrevet 13. november 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som er klippet, hvordan er inngangen til skjeden noen år etterpå? Løsere? Anonymkode: e9f43...e98 Ja dessverre.. Føler at jeg er helt åpen, og sex er nå best uten oppvarming. Anonymkode: c912c...108
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #19 Skrevet 13. november 2020 Noen her som ville tatt keisersnitt i stedet? Anonymkode: c912c...108
boblevann Skrevet 13. november 2020 #20 Skrevet 13. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen her som ville tatt keisersnitt i stedet? Anonymkode: c912c...108 Nei. Jeg hadde et ganske likt barselforløp som mine venninner som har tatt KS - bare at mine sting og smerter satt nedentil og deres i magen. Ellers mye ekstremt likt. Da velger jeg heller vaginal fødsel med de fordelene det innebærer både for barnet, mine hormoner og ift. amming. De har jo også et arr på magen for resten av livet, mens mitt er i underlivet hvor ingen andre enn min mann skal se 😛 Keisersnitt er en super løsning for de som trenger det, men det er etter hva jeg har forstått overhodet ingen lettvint løsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå