Gå til innhold

Erfaringer med Sobril?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sliter med angst, men tar de ikke mot angsten siden jeg blir så dorsk og svimmel av selv lav dose. Derimot tar jeg en 10 mg før jeg skal til tannlegen siden jeg har ganske sterk tannlegeskrekk og det fungerer veldig bra. Tar en kvelden før for å få sove og en samme morgen. Kjører ikke selv med sobril i kroppen, bare så det er sagt.

Anonymkode: 6706f...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er vanskelig. Fått av lege og psykriater, men det er jo pga en psykisk sykdom. Slike preparater vil leger skrive minst mulig resepter på. 

Anonymkode: 82d5b...469

Jeg fikk en eske sobril lett, jeg skrev til fastlegen og sa at jeg er redd tannlegen og han skrev ut sobril uten å møte meg, jeg hadde ikke fått beroligende på resept før. 

Anonymkode: bc922...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok det for ekstrem uro i forbindelse med psykoser. Ble roligere på utsiden (motorisk uro), men mer urolig på innsiden (indre uro). Sto på Sobril først som eventuelt og deretter fast + eventuelt. Merket ingen bivirkninger da jeg sto på den, selv ikke på høye doser (på det meste 60 mg daglig). På grunn av en lege-glipp ble jeg stående på 60 mg daglig i flere måneder, og den nedtrappingen er noe av det verste jeg noen gang har vært med på. Vær forsiktig med å ta Sobril over lengre tid, vær så snill. Jeg unner mine verste fiender mye vondt, men ikke den nedtrappingen der.

Anonymkode: 3b489...0a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg veldig god effekt av sobril, så sant jeg ikke tar det mer enn et par ganger i uka. Gjør jeg det mister det effekt. Personlig blir ikke jeg avhengig av preparatet, MEN mange blir det. Det er et godt preparat så lenge man ikke misbruker det. Jeg vil uansett gjøre deg oppmerksom på at mange blir avhengige ved misbruk, og at en slik avhengighet potensielt er ekstremt å takle. Dette er et middel du må ta alvorlig, og misbruk oppstår lett hos mange. Vær forsiktig, vær klar over konsekvensene ved misbruk, les deg opp. 

Anonymkode: 74761...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sobril blanda med sprit så blir det fire slåsskamper og rett i kasjotten!

Anonymkode: 0ad5c...83c

Så da lærte du at det ikke var lurt, eller har du planlagt jevnlige turer i kasjotten.....?

Anonymkode: 8d7bf...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg jar brukt det ifbm oppstart av Cipralex. Brukte 10 mg daglig i 3 uker etter anbefaling fra lege.

Fastlegen var veldig tilbakeholden, men fordi jeg har sterk svimmelhet pga langvarig krystallsyke og pppd så brukes SSRI som delbehandling av svimmelhet. Sobril demper det hjernen oppfatter av feilsignaler, og økte bivirkninger som svimmelhet/kvalme/uro ifbm Cipralex.

Jeg vil si at 5-10 mg gjør meg roligere, litt mindre gyngete og de første dagene trøttere. Ellers ingen spesielt effekt. 

Kommer til å bruke det igjen ved eksempelvis tannlegebesøk (jeg blir ekkel og rar av Vival selv i lavdose, fikk også hangover den ene ganga jeg prøvde ifbm tannlege) for å dempe svimmelhetsopplevelsen. 

Hadde ikke vurdert dette først ved langtidsbruk - men om man sliter med flyskrekk eller andre sporadiske og sjeldnere behov så er det et fint medikament. 

Følte meg ikke superdøsig eller dopet, men jeg brukte lav dose. 

Til mer generell angst hadde jeg forsøkt ssri først. Det er en grunn til at leger skal være tilbakeholdne. 

Anonymkode: baeef...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PunkCouture
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har erfaring med bruk av sobril? Har det bra effekt? Hvilke bivirkninger har det på deg? 

Anonymkode: b6b89...6f2

Jeg har brukt Sobril i et år. Personlig har jeg fortsatt god effekt av samme dose som jeg først startet med. For meg har det fantastisk god effekt. Jeg har bipolar lidelse type 1, og har fått det forskrevet for søvnstøtte, først og fremst. - Men det fungerer godt på angst og uro, og for å dempe maniske symptomer, kombinert med flere medisiner.

Jeg har ingen bivirkninger. Muligheten for å bli avhengig har jo bekymret meg litt. Derfor har jeg på eget initiativ lagt inn pauser der jeg ikke har tatt Sobril, for å sjekke hvordan det går. Innstillingen har vært at det skal gå fint, og at jeg må forvente litt ubehag.
- Men det har altså gått helt fint å slutte, og jeg har aldri opplevd abstinenser, eller følelse av å MÅTTE ta det når jeg har bestemt meg for å la være.

Det jeg merker når jeg ikke tar det, er at jeg ikke får pause fra angsten jeg vanligvis har, men angsten har ikke blitt verre. Jeg sliter også med å sovne, og det kan ta timesvis å få sove uten Sobril, sammenliknet med når jeg har tatt det og jeg sovner innen en time. Det er viktig å ikke henge seg opp i det, og å ikke bli stresset av det, men heller tenke at det er naturlig.  

Alt i alt er Sobril min favorittmedisin, og det har gjort livet mer levelig for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar en halv ved behov, 5mg blir vel det.  Det er nok til at jeg nesten ikke merker det, men likevel roer angsten og kroppen seg litt. 

Anonymkode: 05195...22c

Ja, men det er jo ingen løsning.

Anonymkode: b214a...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har veldig god erfaring med det. Ingen bivirkninger, ingen avhengighet. Særlig det siste er veldig normalt for mange. 

Anonymkode: 089d2...80b

Normalt å ikke bli avhengig av sobril?? Det er snakk om benzodiazepiner (som sobril er), og dette er veldig kjent for å både være veldig avhengighetsskapende og ha flere bivirkninger, særlig ved lengre bruk. Foreslår at Ts finner informasjon om dette på nettet på et sted med sikrere kilder enn i et forum. Feilinformasjon rundt slike medisiner kan ha alvorlige konsekvenser for mennesker. Slik medisin er kun ment for kortvarig bruk, eller som i tråden over der man kun bruker i tilfeller med overveldende angst/panikkangst og ikke jevnlig bruk. Slike medisiner kurerer på ingen måte angst, det kan hjelpe der og da, men det burde absolutt kombineres med terapi. Om man bruker sobril over lengre tid, spesielt i større doser, vil ikke bare effekten minke slik at man stadig trenger større doser for effekt, men man kan også oppleve at angst forverrer seg. Syns det er hårreisende at så mange er så lite skeptisk til piller man får utskrevet hos legen, som det faktisk er vanlig å ruse seg på (mest i rusmiljøer men også blant vanlige mennesker), mens stoffer som cannabis (som er MYE mildere/ufarlig enn slike piller) ofte blir møtt med hysteri og overdrivelser angående skadevirkninger. Dette er så dobbeltmoralsk som man kan få det.

Anonymkode: 14531...bdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Normalt å ikke bli avhengig av sobril?? Det er snakk om benzodiazepiner (som sobril er), og dette er veldig kjent for å både være veldig avhengighetsskapende og ha flere bivirkninger, særlig ved lengre bruk. Foreslår at Ts finner informasjon om dette på nettet på et sted med sikrere kilder enn i et forum. Feilinformasjon rundt slike medisiner kan ha alvorlige konsekvenser for mennesker. Slik medisin er kun ment for kortvarig bruk, eller som i tråden over der man kun bruker i tilfeller med overveldende angst/panikkangst og ikke jevnlig bruk. Slike medisiner kurerer på ingen måte angst, det kan hjelpe der og da, men det burde absolutt kombineres med terapi. Om man bruker sobril over lengre tid, spesielt i større doser, vil ikke bare effekten minke slik at man stadig trenger større doser for effekt, men man kan også oppleve at angst forverrer seg. Syns det er hårreisende at så mange er så lite skeptisk til piller man får utskrevet hos legen, som det faktisk er vanlig å ruse seg på (mest i rusmiljøer men også blant vanlige mennesker), mens stoffer som cannabis (som er MYE mildere/ufarlig enn slike piller) ofte blir møtt med hysteri og overdrivelser angående skadevirkninger. Dette er så dobbeltmoralsk som man kan få det.

Anonymkode: 14531...bdf

Det er mange sider av en sak: Nå er det ikke alle som er så disponible for avhengighet, blant annet meg selv. Og det er jo ikke noe man bruker for gøy, men på grunn av utfordringer som gjør livet svært vanskelig. Jeg tenker at du ikke er helt i vater selv når du syntes hasj er bedre. Det er ulovlig, og det er ulovlig av en grunn. Beroligende riktignok, men hasjbrukere blir temmelig giddelause og veien derfra og videre til andre stoffer er ikke så lang. Alternstivt kan man berolige seg selv med x antall alkoholenheter hver dag, noe som er lovlig men bærer før eller siden galt avsted. Jeg syntes de fleste innleggene i tråden viser at folk har forstått hvordan preparatet det skal brukes. Og jeg kan ikke se at noen har skrevet at de stadig trenger høyere doser, men at kun litt brukes ved behov. Er du disponibel for avhengighet bør du la en hel del medisiner være, sobril inkludert. Er feks Pepsi max og nikotintyggis noe du ikke klarer deg uten så ryker du garantert på en smell med medisinbruk også nesten uansett hva det er. Noen klarer tilogmed å bli avhengig av nesespray. 

Og til den som mener SSRI er bedre: absolutt ikke. Det fremkaller kanskje ikke abstinens men du vil bli dårligere når du slutter. Og ingen bør gå på det mer enn et år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2020 den 14.13, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er jo ingen løsning.

Anonymkode: b214a...1ad

Neida, men etter 20 år i flere forskjellige behandlinger og flere typer ssri har jeg ikke blitt bedre. Er verre nå og har veldig mye fysiske plager, besvimer ofte, er nummen I kroppen, utslitt og ufør pga dette. 

Hadde tatt livet mitt om jeg ikke hadde barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2020 den 12.31, PunkCouture skrev:

Jeg har brukt Sobril i et år. Personlig har jeg fortsatt god effekt av samme dose som jeg først startet med. For meg har det fantastisk god effekt. Jeg har bipolar lidelse type 1, og har fått det forskrevet for søvnstøtte, først og fremst. - Men det fungerer godt på angst og uro, og for å dempe maniske symptomer, kombinert med flere medisiner.

Jeg har ingen bivirkninger. Muligheten for å bli avhengig har jo bekymret meg litt. Derfor har jeg på eget initiativ lagt inn pauser der jeg ikke har tatt Sobril, for å sjekke hvordan det går. Innstillingen har vært at det skal gå fint, og at jeg må forvente litt ubehag.
- Men det har altså gått helt fint å slutte, og jeg har aldri opplevd abstinenser, eller følelse av å MÅTTE ta det når jeg har bestemt meg for å la være.

Det jeg merker når jeg ikke tar det, er at jeg ikke får pause fra angsten jeg vanligvis har, men angsten har ikke blitt verre. Jeg sliter også med å sovne, og det kan ta timesvis å få sove uten Sobril, sammenliknet med når jeg har tatt det og jeg sovner innen en time. Det er viktig å ikke henge seg opp i det, og å ikke bli stresset av det, men heller tenke at det er naturlig.  

Alt i alt er Sobril min favorittmedisin, og det har gjort livet mer levelig for meg. 

Samme lidelse som deg og merket også dypere søvn ved sobril, men kun den effekten, men da i så store doser at jeg ikke ville mer. Men hadde den tatt angst også, så hadde det jo vært en helt annen sak. 

Anonymkode: 82d5b...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.11.2020 den 19.34, AnonymBruker skrev:

Det er mange sider av en sak: Nå er det ikke alle som er så disponible for avhengighet, blant annet meg selv. Og det er jo ikke noe man bruker for gøy, men på grunn av utfordringer som gjør livet svært vanskelig. Jeg tenker at du ikke er helt i vater selv når du syntes hasj er bedre. Det er ulovlig, og det er ulovlig av en grunn. Beroligende riktignok, men hasjbrukere blir temmelig giddelause og veien derfra og videre til andre stoffer er ikke så lang. Alternstivt kan man berolige seg selv med x antall alkoholenheter hver dag, noe som er lovlig men bærer før eller siden galt avsted. Jeg syntes de fleste innleggene i tråden viser at folk har forstått hvordan preparatet det skal brukes. Og jeg kan ikke se at noen har skrevet at de stadig trenger høyere doser, men at kun litt brukes ved behov. Er du disponibel for avhengighet bør du la en hel del medisiner være, sobril inkludert. Er feks Pepsi max og nikotintyggis noe du ikke klarer deg uten så ryker du garantert på en smell med medisinbruk også nesten uansett hva det er. Noen klarer tilogmed å bli avhengig av nesespray. 

Og til den som mener SSRI er bedre: absolutt ikke. Det fremkaller kanskje ikke abstinens men du vil bli dårligere når du slutter. Og ingen bør gå på det mer enn et år. 

Nå finnes det en god del benzodiazepiner på det illegale markedet, og for å bruke ditt argument, det er ulovlig av en grunn. Enig med brukeren som sier at dette er dobbeltmoralsk.

Anonymkode: d4814...38d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, men etter 20 år i flere forskjellige behandlinger og flere typer ssri har jeg ikke blitt bedre. Er verre nå og har veldig mye fysiske plager, besvimer ofte, er nummen I kroppen, utslitt og ufør pga dette. 

Hadde tatt livet mitt om jeg ikke hadde barn. 

Ingen påstår at ssri er best for ALLE.

Enkelte skal faktisk unngå det pga gener. Og noen takler oppstart/seponering veldig dårlig.

Et problem for mange er også at man ikke følges opp med blodprøver.

Man blir ikke dårligere på sikt av å slutte med normale forutsetninger, lang nedtrapping (eventuelt gå over på ssri-preparat med lengre halveringstid) og ordentlig oppfølging. Noen får symptomene tilbake om de er langvarige og kroniske, selvsagt. Som med alt annet. 

Noen tåler stemmimgsstabiliserende bedre for eksempel, som ikke er ssri. 

Selv er jeg helt invalid av svimmelhet, så kjip nedtrapping skal være helt katastrofalt jævlig over maaaaaange måneder, hvert sekund av dagen, for å overgå det jeg sliter med nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2020 den 19.34, AnonymBruker skrev:

SSRI er et velbrukt medikament og noe av det beste man har på markedet.

Ikke for alle, noen feilmedisinering og føles dårlig opp/trapper for fort ned - og enkelte tåler det dårlig. 

Men det er ingen holdepunkter for at SSRI gir varig sykdom og plager hos en signifikant andel etter fornuftig bruk og nedtrapping. 

100.000 nordmenn bruker dette hvert år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Annonse
AnonymBruker skrev (På 13.11.2020 den 10.14):

Ja, jeg jar brukt det ifbm oppstart av Cipralex. Brukte 10 mg daglig i 3 uker etter anbefaling fra lege.

Fastlegen var veldig tilbakeholden, men fordi jeg har sterk svimmelhet pga langvarig krystallsyke og pppd så brukes SSRI som delbehandling av svimmelhet. Sobril demper det hjernen oppfatter av feilsignaler, og økte bivirkninger som svimmelhet/kvalme/uro ifbm Cipralex.

Jeg vil si at 5-10 mg gjør meg roligere, litt mindre gyngete og de første dagene trøttere. Ellers ingen spesielt effekt. 

Kommer til å bruke det igjen ved eksempelvis tannlegebesøk (jeg blir ekkel og rar av Vival selv i lavdose, fikk også hangover den ene ganga jeg prøvde ifbm tannlege) for å dempe svimmelhetsopplevelsen. 

Hadde ikke vurdert dette først ved langtidsbruk - men om man sliter med flyskrekk eller andre sporadiske og sjeldnere behov så er det et fint medikament. 

Følte meg ikke superdøsig eller dopet, men jeg brukte lav dose. 

Til mer generell angst hadde jeg forsøkt ssri først. Det er en grunn til at leger skal være tilbakeholdne. 

Har pppd blitt bedre? Går du fortsatt på cipralex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...