AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #1 Skrevet 12. november 2020 Fordeler ulemper med tanke på lønn, karriere, kollegaer, stolthet, arbeidsoppgaver osv.? Anonymkode: afeaa...369
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #2 Skrevet 12. november 2020 Jeg jobbet i et veldig lite firma (7-8 ansatte) og begynte deretter i et firma med 400 ansatte, der jeg jobber nå. Jeg søkte meg bevisst til et større firma. Det er fordeler og ulemper med begge deler. Mine erfaringer med det lille firma: - En relasjon til alle i firmaet, lettere å ha tett dialog med sjefen, lettere å komme seg oppover og få nye arbeidsoppgaver. Tettere på kunder/klienter og får mye erfaring. - Dårligere betingelser, mindre profesjonalitet, færre instanser å henvende seg til ved problemer. Min erfaring nå i et større firma: - Gode betingelser, mye tradisjon i bedriften, høy kollektiv kompetanse, bedre sosialt nettverk (større sjanse for å treffe flere du har noe felles med), et sterkere navn på CVen, lettere å diskutere jobbrelaterte ting med utenforstående siden alle kjenner til bedriften jeg jobber i. - Mer byråkrati, mye møter og vanskelig å bryte med gitt forretningskultur. Alt i alt har jeg det bedre i et større firma. Jeg satte pris på erfaringen fra et lite firma, da det var et fint lite springbrett rett etter studiene, men nesten alt er bedre nå. Anonymkode: 63351...3d6 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #3 Skrevet 12. november 2020 Ulempen med et stort firma er at de sannsynligvis har inngrodde prosedyrer som skal følges, uansett hvor irrelevant det er for akkuratt din avdeling. Vi har mye av det hos oss – et av de mest populære bedrifter for ingeniører. Fordelen med små bedrifter er at du sitter nærmere ledelsen og kan dermed være med å utforme prosedyrene. Ulempen er at du har færre å spille på faglig og bedriften har større sannsynlighet for å fremstå mindre profesjonell. Det beste, tror jeg, er å starte i et stort selskap, der man har mange å spille på, for deretter å gå fra hveten til et velvalgt mindre firma der klinten jobber. Anonymkode: a9573...82e
Zienna Skrevet 12. november 2020 #4 Skrevet 12. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet i et veldig lite firma (7-8 ansatte) og begynte deretter i et firma med 400 ansatte, der jeg jobber nå. Jeg søkte meg bevisst til et større firma. Det er fordeler og ulemper med begge deler. Mine erfaringer med det lille firma: - En relasjon til alle i firmaet, lettere å ha tett dialog med sjefen, lettere å komme seg oppover og få nye arbeidsoppgaver. Tettere på kunder/klienter og får mye erfaring. - Dårligere betingelser, mindre profesjonalitet, færre instanser å henvende seg til ved problemer. Min erfaring nå i et større firma: - Gode betingelser, mye tradisjon i bedriften, høy kollektiv kompetanse, bedre sosialt nettverk (større sjanse for å treffe flere du har noe felles med), et sterkere navn på CVen, lettere å diskutere jobbrelaterte ting med utenforstående siden alle kjenner til bedriften jeg jobber i. - Mer byråkrati, mye møter og vanskelig å bryte med gitt forretningskultur. Alt i alt har jeg det bedre i et større firma. Jeg satte pris på erfaringen fra et lite firma, da det var et fint lite springbrett rett etter studiene, men nesten alt er bedre nå. Anonymkode: 63351...3d6 Jeg er enig i dette. Men TS, du bør også vite at det er mer enn antall ansatte som gjør selskaper forskjellige. Eierstruktur, historikk, organisering, økonomi og omdømme er viktige faktorer. Dette er spesielt viktig å vite noe om dersom man velger å arbeide i privat sektor.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #5 Skrevet 12. november 2020 Jeg startet som nyutdannet i et lite selskap (8 ansatte) for 6 år siden. I et lite selskap blir man sett av ledelsen om man gjør en god jobb. Så når selskapet har vokst har også jeg fått nye ansvarsområder etterhvert som vi har opprettet nye avdelinger, tjenesteområder eller prosjekter. Nå er vi ca 50 ansatte. I sommer sluttet daglig leder hos oss, og jeg fikk muligheten til å overta jobben hans. For min del har det å jobbe i et lite selskap vært utelukkende positivt. Jeg har jobbet nærme ledelsen og fått jobbe bredt på ulike områder (økonomi, marked, fag osv). Har følt meg sett, fått utfordringer, hatt sterk karriereutvikling og fått godt betalt. Ser dette nesten ble et skryteInnlegg av meg selv, og det var virkelig ikke meningen! Men jeg har ihvertfall bare hatt positive erfaringer med å jobbe i et mindre selskap 🙂 Anonymkode: 86d0a...683 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #6 Skrevet 12. november 2020 Stor bedrift hele min arbeids karriere ulemper: - mange mennesker - høye krav fordeler : - lett å få fri - fantastiske fasiliteter som Kantine, gym - lette å gjemme seg i mengden Anonymkode: 40f14...9e3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #7 Skrevet 13. november 2020 Jobbet i stort og lite selskap, som ingeniør. Stort: + Flere ekstra goder (kantine, trening, bedre forsikringer, osv.) + Større faglig nettverk - Vanskeligere å styre egen hverdag/arbeidsoppgaver Lite: + Tettere på ledelsen. Avgjørelser tas raskere. + Lettere å bli lagt merke til, og få mer ansvar hvis man vil. + Mer varierte oppgaver og større innsikt i alle deler av det å drive bedrift. - Mindre ordnede forhold. Man må være mer bevisst på sine rettigheter, lover og regler. Generelt vil jeg si at i en liten bedrift er (kjemi med) ledelsen desto viktigere. Styr unna useriøse aktører. Og at man bør velge etter hvor komfortabel man er med å ta på seg nye oppgaver og å være synlig. Anonymkode: 51448...bec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå