Gå til innhold

Hva gjør man når man ikke kan klage på naboene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en drittkjerring av en nabo. I begynnelsen var jeg plaget av mye nattebråk fra henne, og klaget først når det gikk virkelig alt for langt (kl 04, høy musikk, masse folk). Lå våken flere ganger i uka til høy musikk til 01-02 uten å si noe, fordi "litt skal man tåle".

Hver gang fikk jeg dumme unnskyldninger "Åja visste ikke at klokka var så mye", så er det 05.., og ofte fikk jeg ikke svar i det hele tatt. Til slutt ble det tydelig at hun bare løy og hadde null respekt for meg, eller reglene. Jeg angrer på at jeg ikke klagde til styret den gangen, fordi da brøt hun reglene åpenbart.

Det endte med at jeg truet med å ringe politiet flere ganger og avsløre bla narkotikabruk. Etter dette var det brått mindre mennesker på nattestid, så jeg mistenker at de brukte leiligheten på nettene til det formålet..

Dette er hun forbanna over. Jeg er drittlei bråk, og begynte å klage så fort kl ble 12, jeg sa også i fra at det bråkte når hun trampet rundt med sko på inne. Hun sa at hun gikk med sko inne fordi da slapp hun å vaske. 

Gradvis har hun gått fra å spille/være dum og late som, til å ikke svare, og når jeg får svar er det to uker etterpå hvor hun skriver en lang "jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, det er så synd på meg, jeg får ikke fri livsutfoldelse, du prøver ikke å bli kjent med meg engang". Jeg har svart kort at hun har ødelagt de sjansene for å bli kjent, alt jeg ber om er at hun forholder seg til husreglene.

Etter dette har hun tilsynelatt gått inn for å være så jævlig så mulig innenfor tidsrommet "som er lov". Dette innebærer konstant bråk og forstyrrelser frem til kl 12. Reglene sier 11, men styret kommer ikke til å ta klager før 12 seriøst. Dette innebærer blant annet at hun har fått hentet et gammelt piano på finn, tramper rundt med sko hardere enn før, og sitter og trykker (hun kan ikke spille, sitter bare som et barn og trykker) på pianoet fra kl 17 til 24 med jevne mellomrom. Kanskje bare et kvarter i timen, men det overdøver både TV og eventuell musikk jeg spiller fordi det gir gjenklang i  bygget (mur). Utenom dette setter hun ofte på høy musikk, og etter hva jeg kan høre setter hun av og til på dette før hun drar hjemmefra.

Jeg har kjøpt noise cancelling headset, og har sittet med dette på hver dag, og ikke sett på tv på flere uker, fordi jeg aldri får se slappe av sammenhengende uansett. Jeg tenkte å "soldier through", at etterhvert måtte hun gå lei. Det virker som hun bare gjør dette når hun vet jeg er hjemme. Nå har det gått 4 måneder, uten bedring.

Styret er veldig opptatt av at folk må gjøre AKKURAT som de vil frem til kl 23, og når jeg har klaget før, har de tatt en prat med vedkommende, og sier nå bare "Jeg vet hva jeg får til svar, hjelper ikke å prate med de, de bare nekter". 

Problemet er at jeg nå har SÅR på hodet fra headsettet som ikke rekker å gro fordi jeg tar det på hver dag. Etter bare ti minutter begynner det å gjøre ganske vondt, men jeg orker ikke sitte og høre på trykkingen hennes. Vet ikke hva faen jeg kan gjøre. Jeg har ikke økonomi til å flytte før om i beste fall 1,5 år, fordi jeg eier. Jeg har også totalrenovert denne leiligheten til min drømmeleilighet, så det er utrolig vondt å bruke 100 000 på megler for å selge for å kjøpe noe halvfint. 

Jeg har vurdert å investere i et lydanlegg sterkt nok til å overdøve bråket hennes. Helst også kanskje irritere litt tilbake, slik at hun skjønner at det straffer seg å bråke. At hvis hun er stille får hun stillhet. Jeg bor imidlertid under, og vet at lyd ikke går så mye den veien. Jeg ønsker heller ikke å være en belastning for mine andre naboer. Jeg er av den oppfatning av når man bor i blokk kan man ikke kjøpe lydanlegg, instrumenter som i en enebolig.

Tips og erfaringer?

Anonymkode: c0b59...759

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eier eller leier drittkjerringen? 🤔 

Anonymkode: 60b7e...1b3

Skrevet

Jeg tror jeg hadde leid ut leiligheten og funnet et annet sted å bo til jeg kunne selge. 

Anonymkode: f6730...e2d

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde flyttet, koste hva det koste vil. Sånn  fiendtlighet hadde tatt knekken på meg iallfall. Jeg hadde ikke holdt ut. 

• Liker 2
Skrevet

Uff, så slitsomt! Ja, du skulle klaget tidligere, men det kan du jo ikke gjøre noe med nå. 

Jeg ville ihvertfall lydisolert taket. Koster litt, men mye mindre hvis du kan gjøre det selv (med hjelp av venner eller familie - man må være minst to). 

Ellers ingen råd dessverre. 

Skrevet

Er det ikke flere naboer som reagerer?

Anonymkode: e912f...a51

• Liker 7
Skrevet

Ja, kan du lydisolere leiligheten din mer, så gjør det. Dette er jo uholdbart.

• Liker 2
Skrevet

Du kan fint både klage til styret og ta kontakt med politiet selv om det innenfor "lovlige tider"! Styret skal ta klager på alvor, om man skal være stille etter 23 er det det man skal forholde seg til, så bare klag hver eneste dag det er bråk etter kl 23! Ta opp lyd slik at andre kan få høre! 

Anonymkode: 82634...9a1

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville også dokumentert støyen og meldt det til politiet. 

Anonymkode: f6730...e2d

• Liker 8
Skrevet

:klo: jeg er litt usikker på hva du tror er svaret, Ts? 

Man har bare to alternativer når man har vriene naboer. 

1. Være irrasjonell og tenke at «dette er mitt hjem» og bli der. Det er et dårlig alternativ. Særlig fordi ethvert hus du bor i er ditt «hjem». 

2. Flytte. Og så glemme hele greia. Og til neste gang vet du at du kan forsøke å snakke hyggelig til naboen. Hjelper ikke det? Da selger du og flytter. Og roter ikke deg selv opp i alt dette helt unyttige bryet.

Anonymkode: 6136d...58f

• Liker 2
Skrevet

Bruk ørepropper istedenfor klokker. Det finnes mye forskjellig, så test ut flere før du evt sier du har prøvd. 

mental ubalanse er mye verre enn å måtte betale for en flytting. 
dette ødelegger deg jo!! 
hadde på ingen måte satt egen psykisk helse på spill bare pga en leilighet. 

Anonymkode: 2113a...ff2

• Liker 2
Skrevet

Hun har ikke lov til å bråke så mye hun vil før kl 23 hvis det er det hun tror. Det skal ikke være til ulempe for andre. Så jeg ville klaga til styret og dokumentert bråket og ringt politiet. 

Anonymkode: 20df0...e86

• Liker 5
Skrevet

Støtter deg med å kjøpe et lydanlegg. Skrud det på full guffe og dra på jobb, så skrur du det av når du kommer hjem.

Anonymkode: 6d6c2...415

• Liker 5
Skrevet

Kanskje du skal invitere noen styremedlemmer over på kaffi? Bare sørg for at hun ikke ser at de kommer!

Anonymkode: c4ea0...c87

• Liker 11
Skrevet

Har spørsmål vedrørende dette jeg også.

Har en nabo vegg-i-vegg med soverommet vårt, han støvsuger 4-5 ganger om dagen. Og den seneste støvsugigen skjer ALLTID 02-03-04 om natten... Utrolig sjenerende da dette holder oss våken eller vekker oss. Han finner også på å skru på bassen til anlegget rundt denne tiden også, uten musikk - men da hører man bare den høye "buzzingen" slik at hele kroppen min vibrerer i senga?! På søndager hamrer og sager han og holder leven da også... Jeg måtte banke i veggen den ene natten han begynte å spille høy musikk, da tok han hintet. Men foruten det så holder han på med alt dette, og alt støy skal helst skje etter kl 12 på natta liksom... Mistenker jo at det er rusmidler i bildet når en holder på sånn. 

Er det innafor å banke på for å si ifra? Jeg er jo ganske irritert

• Liker 1
Skrevet

Har en idiot nabo jeg også. Han og kona hans lever om natta. Høylytt snakking og musikk til etter 23. Gjester som kommer og går sent på kvelden/natta og bråker i gangen.

Jeg liker å legge meg tidligere, rundt 2130-2200 når jeg skal opp tidlig, men det er umulig å sovne så lett når man har idiotnaboer. Har sagt ifra om at jeg hører alt, men hjelper ikke.

Anonymkode: dd9f2...74a

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, flygefisk1 skrev:

Har spørsmål vedrørende dette jeg også.

Har en nabo vegg-i-vegg med soverommet vårt, han støvsuger 4-5 ganger om dagen. Og den seneste støvsugigen skjer ALLTID 02-03-04 om natten... Utrolig sjenerende da dette holder oss våken eller vekker oss. Han finner også på å skru på bassen til anlegget rundt denne tiden også, uten musikk - men da hører man bare den høye "buzzingen" slik at hele kroppen min vibrerer i senga?! På søndager hamrer og sager han og holder leven da også... Jeg måtte banke i veggen den ene natten han begynte å spille høy musikk, da tok han hintet. Men foruten det så holder han på med alt dette, og alt støy skal helst skje etter kl 12 på natta liksom... Mistenker jo at det er rusmidler i bildet når en holder på sånn. 

Er det innafor å banke på for å si ifra? Jeg er jo ganske irritert

Selvfølgelig er det innafor! Klag til styret og ring politiet også, det der er ikke greit!

Anonymkode: 82634...9a1

• Liker 1
Skrevet

Jeg undrer meg over at styret er så lite medgjørlige... Det må jo være andre enn deg som er like plaget av denne kjerringa? Da må du alliere deg med de. Klag hver gang du hører en lyd, til styret og politi. Klag skriftlig til styret, ring de når hun lager bråk om nettene osv. Vær jævlig masete så kan det være de gidder å være mer behjelplige. Ja, og du må finne ut om hun eier eller leier. Leier hun så finner du ut hvem som eier og klager til de og. Mas, mas, mas eneste som funker når de rundt er så talentløse. 

• Liker 2
  • 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hmm, en smule gammel tråd så håper det er bedre nå. Om ikke og hun fortsatt går inn for å være drittkjerringa fra helvete, så kan du jo bare tipse politiet om at du mistenker at det foregår salg av dop siden det er så mye trafikk inn og ut til alle døgnets tider. Bare gå hardt til verks tilbake! Merker jeg blir skikkelig grinete bare av å lese hovedinnlegget!

Anonymkode: e2325...e56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...