Gå til innhold

Erfaring P-pille-slutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merket du godt på kropp og sinn at du hadde sluttet på p-piller? Isåfall, hvor fort begynte du å kjenne forandring etter slutt?

Anonymkode: a874a...094

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merket du godt på kropp og sinn at du hadde sluttet på p-piller? Isåfall, hvor fort begynte du å kjenne forandring etter slutt?

Jeg har ikke kjempe mange bivirkninger. Men en ting jeg virkelig la merke til var ømme brystvorter. Nå husker jeg ikke når i syklusen det var (var kun av p-piller i 4 mnd). Men holdt på å dø når jeg var hos massasjeterapauten og jeg lå med magen og brystene ned mot bordet. Den andre tingen jeg la merke til er utflod endringer, som skjer kontinuerlig gjennom syklusen.

Anonymkode: d77f5...898

Skrevet

Merket store endringer i humøret. Fra å være helt flat til å få mye ukjente følelser. Aldri følt noe da gikk jeg p-piller. Nå kan jeg begynne å grine av en reklame.... Ellers har utfloden eksplodert, helt jævlig. Merker veldig godt når det er eggløsning. Dette er 18 mnd etter jeg slutta på p-piller, så dette er vel sånn kvinnekroppen skal være... Men etter halve livet på pilla er det veldig rart å ha så mye følelser og merke så mye på kroppen hvordan syklusen er

Anonymkode: d18d0...89f

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Før jeg begynte på p-piller merket jeg egentlig aldri noe til mensen annet enn at jeg blødde og hadde ekstreme mensensmerter. Jeg hadde også mensen i kun 3 dager. Hadde ingen humørsvingninger.

Etter jeg begynte på p-piller ble menssmertene nesten borte. Men mensen varer i opp mot 7 dager. Jeg er også blitt ei sur megge. Blir så sint og trist både uken før, under og etter mensen. Har nå begynt på siste brettet etter å gått på p-piller i nesten 6 år. Er veldig spent på hvordan det blir.

Håper jeg ender opp med å bli som før jeg begynte på p-piller, men det er vel ingen garanti for det. Og håper jeg slipper så mye utflod du beskriver, det høres grusomt ut😂

Synes det er rart hvordan du ble flat på pilla og humørsyk uten, mens jeg er motsatt. Jeg trodde de fleste opplevde økt humør med pilla.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Synes det er rart hvordan du ble flat på pilla og humørsyk uten, mens jeg er motsatt. Jeg trodde de fleste opplevde økt humør med pilla.

Alle reagerer ulikt. Det vanligste er humørsvigninger, men mange blir også flate og depressive

Anonymkode: d18d0...89f

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Jepp. Mange år siden nå... 10-12 år kanskje? Merket en enorm økning i sexlyst etter jeg droppet p-pillen. Aldri brukt hormonpreparater i etterkant. Fint å kjenne på kroppens naturlige hormonsvigninger. 

Skrevet
2 timer siden, Snøfnugg_ skrev:

Jepp. Mange år siden nå... 10-12 år kanskje? Merket en enorm økning i sexlyst etter jeg droppet p-pillen. Aldri brukt hormonpreparater i etterkant. Fint å kjenne på kroppens naturlige hormonsvigninger. 

Det høres herlig ut med økt sex-lyst. Har manglet det de siste årene, og det er ikke noe gøy. Er også mye nedstemt. Det er jo ikke sikkert det er bivirkning fra pillen, men jeg håper det skal bli mer stabilt når jeg slutter.

Hva slags prevensjon bruker du nå?

Skrevet

Jeg sluttet på Loette etter å ha brukt den i flere år. Merket ikke noe til at jeg sluttet, annet enn at jeg fikk større blødning ( som jeg jo også hadde før jeg startet på p piller). Ble gravid, fikk barn og startet igjen, merket ikke noe da heller, bare at blødningene igjen ble mindre :)

Skrevet
On 11/13/2020 at 12:33 PM, AnonymBruker said:

Det høres herlig ut med økt sex-lyst. Har manglet det de siste årene, og det er ikke noe gøy. Er også mye nedstemt. Det er jo ikke sikkert det er bivirkning fra pillen, men jeg håper det skal bli mer stabilt når jeg slutter.

Hva slags prevensjon bruker du nå?

Nå er det jo slik at nedstemthet i seg selv også kan legge en demper på sexlysten, bare sånn apropos... Vil også anbefale deg å bl.a. trene, om du ikke gjør dette. Det kan ha en god antidepressiv virkning, og i noen studier viser trening en tilsvarende effekt som medisiner mot depresjon. 

Jeg bruker kobberspiral, i tillegg til kondom (ved ny partner). 

Lykke til! :) 

Anonymkode: 2b963...387

Skrevet

Jeg merket ingen forandringer med psyken. Hadde lest og hørt at mange hadde "blitt en helt annen person" når de sluttet med p-piller, og forventet også selv og kanskje bli lettere til sinns. Men jeg forble den samme, og sånn tror jeg det er for de fleste. 

Kroppslig merket jeg forskjell i huden - fikk mye mer kviser ca. 3 mnd etter p-pilleslutt. Kviser på rygg, bryst og ansikt. Det positive var at jeg hadde sjeldnere hodepine. Begynte på p-piller igjen etter et år ca. For meg fungerer p-piller utmerket, sett bort i fra litt oftere hodepine. 

Anonymkode: 5f5e1...5c0

Skrevet

Gikk på p-piller fra jeg var 17 til jeg passerte 30. De første månedene etter p-pilleslutt fikk jeg en del kviser. Men det ga seg etter hvert, utenom kanskje én pms-kvise i måneden. Hadde slitt med kviser helt siden ungdomsårene og prøvd mange typer p-piller, men huden min har nå vært finest uten p-piller.

Har slitt en del med utflod også, men uten p-pillen har det vært utflod kun noen dager rundt eggløsning.

Største forskjell merket jeg på sexlyst og humør. Manglende sexlyst mens jeg har gått på p-piller har vært et stort problem i tidligere forhold. Etter noen år uten p-piller har sexlysten vært større enn noen gang, jeg har blitt mer våt og følsom under sex og jeg kommer lettere.

Nå har jeg dessverre begynt på hormonprevensjon igjen og har siden hatt lyst på sex én gang (er i fast forhold så det er jo kjipt). Jeg har jevnlig utflod og en del spotblødninger, har fått kviser på ryggen, humøret er opp og ned, jeg blir lett amper og er til tider depressiv.

Jeg HATER p-piller.

😩

Anonymkode: aea08...94b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...