Gå til innhold

Smittevernoverlege kritiserer munnbindpåbud

Anbefalte innlegg

Skrevet

Smittevernoverlege kritiserer munnbindpåbud: – Lite effektivt
Silje Bakken Jørgensen er skeptisk til måten munnbind blir praktisert i Norge og tror det kan fungere mot sin hensikt.

https://www.tv2.no/nyheter/11771242/

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det ble noe tull da jeg skulle kopiere,men artikkel er vel verdt å lese 😊

Nakstad sier dette i samme innlegg:

– Grunnen til at det anbefales nå er at det er mye smitte i samfunnet. Munnbind anbefales derfor i situasjoner hvor du er tett på andre mennesker uten å kunne holde nødvendig avstand, sier Nakstad. 

Nakstad er enig i at munnbind ikke alltid er et effektivt tiltak, men mener likevel at det kan bidra til å få kontroll på smitten nå.

– Munnbind har ikke en kjempestor effekt alene, men i tillegg til de andre tiltakene så har det kanskje en liten tilleggseffekt. Den effekten kan være viktig for å vippe R-tallet under en, sier Nakstad

Endret av Justlooking
Tillegg
  • Liker 4
Skrevet

Grunnen til at munnbind er anbefalt nå er at nå har vi nok av det. I mars var det mangel på det😄 Kan ikke anbefale/ha påbud om noe man ikke har..  De sa ikke: «vi har munnbind mangel nå men når vi har mer av det blir det anbefalt å bruke» . De sa istedet at det ikke beskyttet godt nok og ikke var noe poeng i å bruke det i vanlige situasjoner. Men på noen måneder har de tydeligvis «forsket» på at det hjelper likevel😄

• Liker 7
Skrevet

Kopiert fra artikkelen: Smittevernoverlegen er ikke kritisk til munnbind, men sier at det må brukes på riktig måte for at det skal ha en effekt.

Det er vel en selvfølge med det aller meste her i verden, at det må brukes riktig for å ha effekt. Det hjelper liksom ikke å ha paraply når det regner hvis den ligger nedpakket i veska. Så det er vel tydelig, TS, at poenget ditt og poenget med overskriften til artikkelen ble borte her. Det er typisk at overskriften blir vinklet så dramatisk som mulig for å få flere klikk. De fleste som leser overskriften helt ukritisk (og dem er det en del av), vil tro at her er det en smittevernoverlege som mener at man ikke skal bruke munnbind.

Men jeg synes jo at journalistene bør tenke seg om et par ganger når de bruker denne taktikken under en pandemi, det er jo ikke alle som gidder å lese hele artikkelen, og hvis man tenker at "Munnbind er altså bare tull", kan det faktisk være livstruende.

Skrevet

Pasasjeren rett bak meg på bussen i forrige uke nøys. Han hadde på seg munnbind så dråpene nådde ikke ut i luften. Det er ikke sikkert han hadde rukket å dekke nyset med albuen. 

Det er innlysende at det funker når det faktisk er på. Partikler fra syke og asymptomatiske smittede vil ikke spres i luften. Og vi er da ikke idioter, vi klarer å bruke et munnbind riktig, spesielt når det er så mye fokus på korrekt bruk. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
54 minutter siden, evena skrev:

Pasasjeren rett bak meg på bussen i forrige uke nøys. Han hadde på seg munnbind så dråpene nådde ikke ut i luften. Det er ikke sikkert han hadde rukket å dekke nyset med albuen. 

Det er innlysende at det funker når det faktisk er på. Partikler fra syke og asymptomatiske smittede vil ikke spres i luften. Og vi er da ikke idioter, vi klarer å bruke et munnbind riktig, spesielt når det er så mye fokus på korrekt bruk. 

Nettopp. Helt enig 😊Dette er veldig innlysende.  Munnbind stopper aerosol smitte. Når disse små partiklene kommer ut i luften, så vil størrelsen på dråpene avgjøre hvor lenge de fyker rundt. Små dråper kan sveve i lufta og gå langt.  Nesten hele verden mener vi må holde 2 meter avstand. Ikke 1 meter. Vi hadde jo 2 meter avstand først. Så ble det fjernet i Norge  av « praktiske hensyn». 2 meter avstand skulle komme tilbake i butikker i Oslo. Men her jeg handler er det 1 meter fortsatt.  Når det ikke er 1 meter avstand en gang f. Eks i taxier og i kollektiv, er det klart vi skal ha munnbind. Utrolig hvor egoistiske folk er som roper og hyler om disse munnbindene.  Det må bunne i sterk aversjon. Så skylder de på at munnbind skaper de reneste smittefester. FHI hadde aldri anbefalt og bruke det hvis det var så farlig  som folk sier. Rett bruk er selvsagt viktig. Og klart man må huske på avstand i tillegg og håndhygiene. Men folk flest fikser dette. 😊 

Endret av J.E
  • Liker 4
Skrevet
10 timer siden, evena skrev:

Nei, man klarer ikke å bruke det riktig. På jobb klarer jeg det, der er det helt andre rutiner, men ikke på bussen, butikken etc. Hvis jeg har kommet borti munnbindet må jeg, om det skal brukes korrekt, ta det av, behandle det som smitteavfall, og vaske/sprite hendene før jeg tar på et nytt. Jeg må også bytte munnbindet jevnlig i løpet av dagen selv om jeg ikke har vært borti det. Og så må man ta på nytt munnbind, og kaste det gsnle på dorsvarlig vis, hver gang man f.eks. har spist eller drukket. Det finnes ingen bio-hazard søppelbøtter på toget, matvarebutikken eller på Lindex. Ikke på cafeen eller restauranten heller.

• Liker 6
Skrevet

Slik jeg ser d tror d stort sett ikke vil virke utenom fly når munn bind går opp og ned av lomma flere ganger om dagen. Og opp og ned på ansiktet .. så nei unngår heller folk enn d der. 

• Liker 1
Skrevet

Lurer på hvorfor folk går med munnbind snart over alt?

Det er jo kun enkelte steder det er påbudt uansett, ellers er det påbud i enkelte kommuner (definerte steder) dersom avstand ikke kan opprettholdes.

Å holde avstand er jo stort sett aldri noe problem, i hvert fall ikke der jeg ferdes. Raske forbipasseringer regnes ikke som nærkontakt. (Skjønner at kollektivtransport spesielt i Oslo kan være problematisk med avstand.)

Helsemyndighetene har jo flere ganger sagt at generell bruk av munnbind kan øke smitterisikoen snarere enn å minske den. Man ser jo tydelig at folk tar seg mye til ansiktet og styrer med munnbindet. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, LeneXCII said:

Å holde avstand er jo stort sett aldri noe problem, i hvert fall ikke der jeg ferdes. Raske forbipasseringer regnes ikke som nærkontakt. (Skjønner at kollektivtransport spesielt i Oslo kan være problematisk med avstand.)

Dessverre er viruset en juksepave, og bryr seg ikke om hva de norske reglene er. Er man uheldig kan det smitte på flere meters avstand.

2 hours ago, LeneXCII said:

Helsemyndighetene har jo flere ganger sagt at generell bruk av munnbind kan øke smitterisikoen snarere enn å minske den. Man ser jo tydelig at folk tar seg mye til ansiktet og styrer med munnbindet. 

De har sluttet med den historien etter at det kom flere forskningsresultater og nok munnbind på markedet.

• Liker 1
  • Opprett ny...