Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. :) Jeg mangler kun programfagene på vg2. Lurer på om det går an å lese selv og gå opp til eksamen? Eller må jeg gå på voksenopplæring eller privatist? Begynte på nettstudier for 1-2 år siden men fullførte ikke da, men har allerede lest masse og gjort oppgavene, hadde ikke så mye igjen desverre men kan jo muligens ta dette opp igjen vist jeg må ha det fra en skole. 

og læreplass, i kommunen så må jeg vente til søknadsfristen 1 mars, men jeg har lyst å begynne nå. Finnes det noen plasser som ikke er igjennom kommunen? Føler alle plassene er det, og har ikke helt klart og finne ut av dette. Finnes det ikke noen private plasser man kan søke seg inn som lærling? Evt hvor? 

Takker for svar ❤️ 

Anonymkode: 2f08b...b9e

Skrevet

Kontakt fylkeskommunen - de kan svare deg på alle spm 😊 

Anonymkode: 2e95a...4c5

Skrevet

Du kan ta eksamen som privatist. Anbefaler i så fall å kjøpe bøker enten på Finn eller ny fra butikk. Da jeg skulle lese opplevde jeg at alt av lærebøker var lånt ut på biblioteket, fikk låne bok av en kollega i siste liten. (Kostet 1500kr for eksamen) 

Jeg har alle fagene fra vgs, men kommunen nektet meg å være lærling fordi jeg slet psykisk og måtte bryte første gang og andre gang døde et nært familiemedlem dagen jeg skulle starte sånn at jeg ikke fikk møtt opp. Så jeg har måtte samle timer for å gå opp til fagprøven. Man får heldigvis fratrekk i timer hvis man har gått relevant utdanning på vgs og evt har vært hjemme med barn og/eller pleiet eget familiemedlem igjennom sykdom. 

Ta kontakt med opplæringskontoret i kommunen din og forhør deg litt hva som lønner seg for deg 😊

Skrevet
2 minutter siden, GulSitron skrev:

Du kan ta eksamen som privatist. Anbefaler i så fall å kjøpe bøker enten på Finn eller ny fra butikk. Da jeg skulle lese opplevde jeg at alt av lærebøker var lånt ut på biblioteket, fikk låne bok av en kollega i siste liten. (Kostet 1500kr for eksamen) 

Jeg har alle fagene fra vgs, men kommunen nektet meg å være lærling fordi jeg slet psykisk og måtte bryte første gang og andre gang døde et nært familiemedlem dagen jeg skulle starte sånn at jeg ikke fikk møtt opp. Så jeg har måtte samle timer for å gå opp til fagprøven. Man får heldigvis fratrekk i timer hvis man har gått relevant utdanning på vgs og evt har vært hjemme med barn og/eller pleiet eget familiemedlem igjennom sykdom. 

Ta kontakt med opplæringskontoret i kommunen din og forhør deg litt hva som lønner seg for deg 😊

Jeg får lånt bøker gratis hos min lokale videregående skole. Der har de som regel en del ekstra lærebøker. 

Anonymkode: 81c65...b16

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg får lånt bøker gratis hos min lokale videregående skole. Der har de som regel en del ekstra lærebøker. 

Anonymkode: 81c65...b16

Jeg tenkte ikke så langt da jeg tok eksamen 😅 

Skrevet
6 minutter siden, GulSitron skrev:

Takk for svar. Bøker har jeg 😊 

uff det er kjipt, sånn skulle det ikke vært. Er jo ikke noe du kan noe for akkurat. 

Ja du sier jo noe der, får håpe jeg får noe fratrekk fra barn 😄 vet du hvor mye fratrekk man får eventuelt? 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Bøker har jeg 😊 

uff det er kjipt, sånn skulle det ikke vært. Er jo ikke noe du kan noe for akkurat. 

Ja du sier jo noe der, får håpe jeg får noe fratrekk fra barn 😄 vet du hvor mye fratrekk man får eventuelt? 

Lurer på om det er 6mnd eller et år. Litt usikker. Lurer på om det står noe her 🤗

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...