Gå til innhold

Dere som jobber redusert mens barna er små, jeg har noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to kollegaer som går ned til 80% stilling pga barn. (Altså 1 dag hjemme i uka)
Jeg har også småbarn og lurer på det samme. Jeg føler jeg er alt for lite sammen med barna. 

Men hvordan blir dette. Får man noe som helst ifra Nav? Jeg føler ikke vi kan gå ned særlig i lønn per nå. 

Hvis vi evt begge tar 80% og barnet holdes hjemme fra barnehagen to dager i uka, hvordan blir det da hvis vi evt vil ha 100% plass igjen? Er det en selvfølge at vi får full plass igjen eller risikerer vi å ikke få den tilbake? 
Jeg er gravid nå og vi har snakket om å ha barnet i bhg 50% mens jeg har permisjon. Men jeg er redd vi risikerer å ikke få full plass igjen etterpå. 

Anonymkode: cde46...091

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig får du ikke noe fra NAV fordi du velger å gå ned i stilling.

Anonymkode: 8760b...55c

• Liker 28
Skrevet

Hvorfor føler du at Nav skal sponse dere?

Anonymkode: 420ba...7c2

• Liker 21
Skrevet

Det finst nok ikkje noko støtteordning for dei som vil jobbe redusert. 🙂

Vi hadde deltidsplass dei to første åra i barnehagen. Er ganske sikker på at vi ikkje hadde rett på å få utvida plassen til 100%, sjølv om det gjekk fint da vi søkte, så det er jo ein sjanse å ta...

Sjekk forresten om den aktuelle barnehagen tilbyr deltidsplass. Dette varierer ein del. I nokre barnehagar kan foreldre velje mellom 50/60, 80 og 100% plass, medan andre barnehagar berre tilbyr fulltidsplass. Dersom bhg berre har fulltidsplassar, kan de truleg  gjere avtale med barnehagen om at de held barnet heime ein dag eller to i veka, men må da rekne med å betale fullt. 🙂

Anonymkode: 39de2...33b

• Liker 3
Skrevet

Dere får ikke finansiert dette via nav. 
nok at en av dere går ned til 80 en periode.. 

det blir litt mindre penger, men det er verdt det for en periode av livet. Jeg gjorde det da mine var små. 
jobbet 60 i mange år. Angrer ikke et sek på det.. skal jobbe til vi er nesten 70 så de årene kommer ikke igjen 

Anonymkode: f69ad...427

• Liker 7
Skrevet

Man må nok belage seg på å klare seg på mindre lønn dersom man ønsker å jobbe redusert. 

Jeg jobber redusert, nå som barna er små. Angrer absolutt ikke på det, er det som får dagene til å gå så bra som de gjør. 

Se på om dere kan kutte endel kostnader for å det til? 

• Liker 4
Skrevet

Det er bare en kostnad man tar. 

Søsteren min tok ulønnet permisjon før datteren begynte i barnehagen. Selv nå når hun går i barnehagen så tar de henne ut iblant, og så er hun med besteforeldre. De har fortsatt 100% plass.

Det er naturligvis ingen støtte fra det offentlige for dette, det er bare valg man tar, og noe folk sparer til.

Anonymkode: 3decb...93c

• Liker 4
Skrevet

Bare pass på at arbeidsmengden din faktisk blir redusert dersom du går ned i stillingsprosent. Ellers risiker du å måtte gjøre 100% jobb for 80% lønn, så avtal konkret med arbeidsgiver hvilke oppgaver du ikke lenger skal gjøre dersom du går ned i stillingsprosent.

Anonymkode: b8fdd...4c4

• Liker 21
Skrevet

Du vil ikke få noe fra Nav. Da hadde de færreste jobbet 100% hvis man kunne få noe sånt ut av det blå.

Ang bhgplass er det umulig å svare på da det er opp til den enkelte bhg.

Vær obs på at hvis du jobber deltid over år vil du tjene mindre i pensjon. En løsning på å dekke "tapet" vil kunne være å spare til pensjon på egenhånd. Bare et tips.

Anonymkode: fc8a5...97a

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil ikke få noe fra Nav. Da hadde de færreste jobbet 100% hvis man kunne få noe sånt ut av det blå.

Ang bhgplass er det umulig å svare på da det er opp til den enkelte bhg.

Vær obs på at hvis du jobber deltid over år vil du tjene mindre i pensjon. En løsning på å dekke "tapet" vil kunne være å spare til pensjon på egenhånd. Bare et tips.

Anonymkode: fc8a5...97a

Nei, man taper ikke noe særlig pensjon, så lenge man har barn under seks år.

https://www.nav.no/no/person/pensjon/pensjonsopptjening-for-omsorgsarbeid#chapter-1

• Liker 8
Skrevet

Hvis du er gravid nå og jobber 100%,så ville jeg prøvd å jobbe fullt til permisjonsstart. Du får jo mindre foreldrepenger hvis du går ned i stilling. Da kan du heller jobbe redusert etter endt permisjon. Bruk tiden framover på å spare penger og legge om vaner så dere har råd til lavere inntekt.  

• Liker 6
Skrevet

Om barnet er mellom 1-2år, får du kontantstøtte den prosenten barnet ikke har barnehageplass. Om barnet har 60% plass, får du 40% kontantstøtte.

Anonymkode: aaf79...1ba

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg taper relativt mye ser jeg 

Anonymkode: ecf79...da2

Har du lest det som står?

Omsorgsopptjeningen tilsvarer pensjonsopptjeningen du ville fått av en inntekt på 4,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G). Tjener du mer enn dette vil pensjonsopptjeningen basere seg på lønnsinntekten din i stedet.

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk lov til å ha 60% barnehageplass, men det var bare pga at barnehagen ikke hadde nok søkere det året. (Bor på landet) 

Anonymkode: 18338...aa1

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, Eneri skrev:

Hvis du er gravid nå og jobber 100%,så ville jeg prøvd å jobbe fullt til permisjonsstart. Du får jo mindre foreldrepenger hvis du går ned i stilling. Da kan du heller jobbe redusert etter endt permisjon. Bruk tiden framover på å spare penger og legge om vaner så dere har råd til lavere inntekt.  

Ja dette var jo planen. Tanken var 80% fra etter permisjonen av. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om barnet er mellom 1-2år, får du kontantstøtte den prosenten barnet ikke har barnehageplass. Om barnet har 60% plass, får du 40% kontantstøtte.

Anonymkode: aaf79...1ba

Se der ja! Da har jeg jo rett på litt penger selv om jeg jobber 80% og reduserer barnehagenplassen da. Ser mange gir inntrykk for at dette var ett veldig dumt spørsmål. Av og til har man krav på mer enn man tror, og så mye som jeg har jobbet skattet tar jeg til meg det jeg har krav på med god samvittighet :) 

• Liker 4
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette var jo planen. Tanken var 80% fra etter permisjonen av. 

Se der ja! Da har jeg jo rett på litt penger selv om jeg jobber 80% og reduserer barnehagenplassen da. Ser mange gir inntrykk for at dette var ett veldig dumt spørsmål. Av og til har man krav på mer enn man tror, og så mye som jeg har jobbet skattet tar jeg til meg det jeg har krav på med god samvittighet :) 

Men altså. En prosentandel av kontantstøtten vil jo være lommerusk. Og det vil forutsette at du har en formell avtale med barnehagen om deltid.

Anonymkode: 14b3b...87c

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har to kollegaer som går ned til 80% stilling pga barn. (Altså 1 dag hjemme i uka)
Jeg har også småbarn og lurer på det samme. Jeg føler jeg er alt for lite sammen med barna. 

Men hvordan blir dette. Får man noe som helst ifra Nav? Jeg føler ikke vi kan gå ned særlig i lønn per nå. 

Hvis vi evt begge tar 80% og barnet holdes hjemme fra barnehagen to dager i uka, hvordan blir det da hvis vi evt vil ha 100% plass igjen? Er det en selvfølge at vi får full plass igjen eller risikerer vi å ikke få den tilbake? 
Jeg er gravid nå og vi har snakket om å ha barnet i bhg 50% mens jeg har permisjon. Men jeg er redd vi risikerer å ikke få full plass igjen etterpå. 

Du må betale full plass.Og ha hjemme på eget intiativ. Så bra for barna.Altfor mange små har for lange tunge dager i bhg fra de er altfor liten. De trenger mamma og pappa. 

Anonymkode: 2093a...d0f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...