Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er gravid selv om du er så syk at du må søke ufør?

Anonymkode: fb23f...32f

Er det ulovlig å bli gravid selvom det er søkt  uføre?

Anonymkode: f6942...71d

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet mitt er om hva jeg mister og når?

Jeg er gravid også så sitter i saksen ja.

At jeg må betale tilbake er greit, det er jo min feil.

Jeg bor i utlandet, men jobber i Norge og betaler norsk skatt. Jeg har ikke fått dekket norsk permisjon ifm graviditet. Så jeg ville selv tatt kontakt med NAV og forsøkt å rydde opp, havner du utenfor folketrygden (som kan skje når du har vært så lenge ut av landet) vil du få utfordringer. Så bedre og forsøke å ta tak i ting tenker jeg. 

Har du skattet til Norge imens du var i utlandet? 

Anonymkode: 05889...5c3

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Er det ulovlig å bli gravid selvom det er søkt  uføre?

Man lurer litt på hvor syk man er.

Anonymkode: fb23f...32f

• Liker 6
Skrevet
13 hours ago, Uatskillelig said:

Det er vel ikke hennes skyld at covid-19 ikke lot henne komme tilbake til Norge?

NAV skulle selvsagt vært varslet, da, det er jeg enig i, men ikke hennes skyld at hun ikke kom seg hjem. :) 

Altså alle norske statsborgere har lov å komme inn i Norge uansett Covid. Det går fortsatt fly og tog så OM hun ville kunne hun ha kommet inn i Norge de siste 5 måneder (også uten å ha bli registrert av politiet ved grensen). Dessuten kunne HI jo bare ha tatt en telefon til NAV og løst saken for mange måneder siden.

HI du må ta en telefon til NAV. Mulig du har lov å oppholde deg i utlandet uten å ha søkt om det- det kan ikke vi svarer på da vi blann annet ikke vet hvilket land du oppholdte deg i og om du har kunne opprettholde din aktivitetsplan. Om ikke du hadde lov vil de som minimum tilbakekreve utbetalt AAP og om de mener du med viten har gitt NAV feil informajon kan de anmelde deg for trygdesvindel.

Anonymkode: 0ff1d...b05

• Liker 5
Skrevet

Jeg har aap i påvente av uføresøknad. Jeg har vært gjennom aktivitetsplan og er ferdig med oppfølging. Jeg håper jeg egentlig blir anmeldt og må betale tilbake. Det er helt greit og jeg vet at jeg har gjort en feil. Men håper jeg slipper fengsel da jeg er gravid.

Jeg har ikke jobbet i utlandet og har skattet til Norge hele tiden.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aap i påvente av uføresøknad. Jeg har vært gjennom aktivitetsplan og er ferdig med oppfølging. Jeg håper jeg egentlig blir anmeldt og må betale tilbake. Det er helt greit og jeg vet at jeg har gjort en feil. Men håper jeg slipper fengsel da jeg er gravid.

Du kan da ikke bruke graviditet for å slippe unna dine kriminelle valg. Man kan fint sitte i fengsel når man er gravid, og barnet blir vel hentet av BV når det blir født. 

Du burde vel også varsle Nav mtp uføresøknaden. Det kan jo være viktig info i forhold til om du får innvilget eller ikke. 

Anonymkode: 82398...a9e

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at du havner i fengsel i så fall så blir det bøter. Du kommer nok bare til å ende opp med krav om tilbakebetaling. Men veldig lite smart å ikke være ærlig med NAV om dette, man kan reise til utlandet selv om man er på AAP og NAV hadde nok hatt forståelse for at det var vanskelig å komme seg hjem nå med tanke på corona, men dette er vel kanskje mer unnskyldninger enn reelle årsaker? Uansett, så må du jo ta tak i dette nå å prate med de å få ordnet opp før du eventuelt skal føde dette barnet.

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, Chomsky89 skrev:

Ja, men man kan få et nedjustert beløp i visse deler av verden.  Flytter en med ung ufør til Budapest, Beholder han 100%, men ikke til Asia eller Amerika. 

Feil.

Ung ufør-tillegget er et særtillegg som man kun får hvis man bor i Norge, uansett hvilket land man flytter til så mister man dette tillegget. Det som skjer er at man får en omregning av ytelsen basert på trygdetid.   

Anonymkode: 8c186...05a

Skrevet (endret)
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil.

Ung ufør-tillegget er et særtillegg som man kun får hvis man bor i Norge, uansett hvilket land man flytter til så mister man dette tillegget. Det som skjer er at man får en omregning av ytelsen basert på trygdetid.   

Anonymkode: 8c186...05a

Det er korrekt ja, men ung ufør var ikke relevant i denne sammenhengen å jeg burde kanskje ikke nevnt det. Det relevante var at hvor du bor har noe å si for beløpet som blir utbetalt.  20års botid spiller også inn. 

Det er likevell ikke alle med ung ufør som for et annet beløp ved flytting utenlands. Feks vist din egenopptjente uføretrygd er høyere en uføretrygd beregnet med ung ufør-fordel..

Endret av Chomsky89
Skrevet

Har du fulgt opp avtalt aktivitet og fulgt aktivitetsplanen din selv om du har bodd utenlands? Hva slags kommunikasjon har du hatt med saksbehandleren fin, har du løyet om hvor du befant deg?

Anonymkode: 88388...f84

• Liker 1
Skrevet
På 12.11.2020 den 17.03, AnonymBruker skrev:

Jeg har aap i påvente av behandling av uførestønad som er sendt inn. Nav saksbehandler og fastlege var enige om å søke.

Damn, der har du drita på leggen TS, bravo, applaus fra alle rundt deg her ...blir en trivelig jul på deg, men snylter man så straffes man...man høster det man sår, ikke sant? fortjent blir det ivertfall

Anonymkode: 22717...a98

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fulgt opp avtalt aktivitet og fulgt aktivitetsplanen din selv om du har bodd utenlands? Hva slags kommunikasjon har du hatt med saksbehandleren fin, har du løyet om hvor du befant deg?

Man må søke om å bo i utlandet/dra på ferie til utlandet om man er på AAP...uansett om aktiviteter og behandling er utført/utføres....

• Liker 2
Skrevet

En må jo huke av på meldekortet to ganger om måneden om en er på ferie eller ikke... 

Anonymkode: fdbf1...793

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Damn, der har du drita på leggen TS, bravo, applaus fra alle rundt deg her ...blir en trivelig jul på deg, men snylter man så straffes man...man høster det man sår, ikke sant? fortjent blir det ivertfall

Hvorfor skal det ikke bli en trivelig jul? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En må jo huke av på meldekortet to ganger om måneden om en er på ferie eller ikke... 

Jeg har ikke avviklet ferie? Det står ingenting om det på meldekort?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det har jeg. Aktivitetsplan, arbeids prøving, samtaler og smerteklinikk er fulgt opp.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det har jeg. Aktivitetsplan, arbeids prøving, samtaler og smerteklinikk er fulgt opp.

Har du meldt fra til Nav at du var i utlandet?

Anonymkode: 82398...a9e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke avviklet ferie? Det står ingenting om det på meldekort?

Hva ellers gjør du i utlandet? Håper for din egen del at du har vært innenfor EØS.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva ellers gjør du i utlandet? Håper for din egen del at du har vært innenfor EØS.

Jeg har ikke ferie, som det står i reglene til nav og som er spm på kortet.

Nav har ingenting å ta meg på med tanke på meldekort sendt fra utlandet eller konto bevegelser.

Så jeg er spent på hvordan dette blir.

Jeg har vært i et land utenfor EØS men som Norge har trygdeavtale med.

Skrevet

Jeg har ikke ferie, som det står i reglene til nav og som er spm på kortet.

Nav har ingenting å ta meg på med tanke på meldekort sendt fra utlandet eller konto bevegelser.

Så jeg er spent på hvordan dette blir.

Jeg har vært i et land utenfor EØS men som Norge har trygdeavtale med.

Reglene er helt klare om du har vært utenfor EØS. Da vil det bli opprettet en sak av det, og det vil bli vurdert om du må tilbakebetale arbeidsavklaringspengene i den perioden du har vært utenfor EØS. Om det er en høy sum, så kan du også bli anmeldt for svindel. Hadde du derimot sagt i fra, så kunne ting vært annerledes. Det kan bli en kjip lærepenge for deg. 

Anonymkode: 4f46c...dd6

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...