Gå til innhold

Stram lukt nedentil hos jente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,  jeg har et spørsmål om noen har erfaring med stram lukt nedentil hos små barn? Jeg har ei jente på tre år. Hun går med truse om dagen og bleie om natten. 

Vi vasker med lunkent vann og litt olje eller mild barnesåpe (uten parfyme etc) hver dag. Alt ettersom. Dusjer også noen kvelder i uken, ikke for ofte. 

Det er ikke rødt, ikke sårt, gjør ikke vondt når hun tisser, klør heller ikke, men det har en lukt som kan minne om fiskesaus man bruker i asiatiske retter. Dette merkes når hun skal på do eller skifte. 

Har noen erfaring med hva dette kan være? Går selvsagt til legen om det trengs,men ser for meg at den legesjekken blir traumatisk for en allerede skeptisk jente. 

Anonymkode: d05c8...182

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bakteiell vaginose? Kjennetegnes med «fiskelukt». Hør med legen.

Anonymkode: 2f5f7...968

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bakteiell vaginose? Kjennetegnes med «fiskelukt». Hør med legen.

Kanskje, trodde det var i sammenheng med utflod og kun hos de som er fruktbare i følge nhi.. 

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje, trodde det var i sammenheng med utflod og kun hos de som er fruktbare i følge nhi.. 

Ser det jeg og, men kanskje en annen form for bakterie infeksjon: https://www.klikk.no/foreldre/barn/barnehelse/barnesykdommer_symptomer/utflod-hos-barn-2542139

Stram lukt = kontakt lege. 

Skrevet

Tenker også det kan være en bakteriell infeksjon av noe slag. Ikke noe farlig, men sånt som kan komme når man sover med bleie, det blir klamt/innestengt etc. Kan jo vurdere å trappe ned med nattbleia?

Ville også unngått syntetiske materialer som ikke puster godt. Hold dere til bomull og ull på truse, strømpebukse og bukse. 

Ta uansett en tur til legen, de pleier å være vant til å undersøke små barn nedentil uten at det blir ubehagelig. :) 

Anonymkode: a5e1f...24e

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker også det kan være en bakteriell infeksjon av noe slag. Ikke noe farlig, men sånt som kan komme når man sover med bleie, det blir klamt/innestengt etc. Kan jo vurdere å trappe ned med nattbleia?

Ville også unngått syntetiske materialer som ikke puster godt. Hold dere til bomull og ull på truse, strømpebukse og bukse. 

Ta uansett en tur til legen, de pleier å være vant til å undersøke små barn nedentil uten at det blir ubehagelig. :) 

Anonymkode: a5e1f...24e

Har kjempelyst til å trappe ned på bleien, men hun tisser masse om natta. Selv uten å våkne. Merker at etter en dag i bhg at det lukter stramt. Vi bruker kun bomull, siden hun ikke tåler ull noe godt rett på huden, og myke bukser. 

Legen er kjempeflink, og hun kjenner ham litt nå, så kan hende det skal gå. Hun liker ikke å bli tatt på av fremmede, så har mine tvil om han får sjekka, men vi får bare prøve.😊

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde det allerede tidlig på barneskolen, i hvertfall. Om det er vanlig vet jeg ikke. 

Anonymkode: ad55e...bbd

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde det allerede tidlig på barneskolen, i hvertfall. Om det er vanlig vet jeg ikke. 

Anonymkode: ad55e...bbd

Fikk du diagnosen av lege? Kan ha vært en rekke andre tilstander visstnok, så vi skal bestille legetime. 

Skrevet

Man skal ikke vaske underlivet med såpe!! Her vaskes ungene kun med vann, eldste er 8. Sekv håret blir rent av vann!! Du fucker jo opp bakteriefloraen, selv "uten parfyme".

Anonymkode: 37d51...b8a

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke vaske underlivet med såpe!! Her vaskes ungene kun med vann, eldste er 8. Sekv håret blir rent av vann!! Du fucker jo opp bakteriefloraen, selv "uten parfyme".

Anonymkode: 37d51...b8a

https://www.klikk.no/foreldre/barn/barnehelse/barnesykdommer_symptomer/utflod-hos-barn-2542139

Her står det at man kan bruke en mild såpe. 

Hvis du leser hi, så er det enten olje eller såpe. Hun bruker bleie som hun tisser i om natten, å ikke vaske bort urinen ordentlig fra huden, vil nok gjøre vondt verre. 

Man "fucker" ikke opp bakteriefloraen om man vasker overfladisk med såpe en gang i blant. 

• Liker 4
Skrevet

Lukter trusene også? Kan det være at hun skvetter litt i trusa i løpet av dagen og dermed så oppstår det lukt?

Anonymkode: af775...a7e

• Liker 5
Skrevet

Det kan jo hende at det bare er sånn hun lukter da. Altså det er jo et underliv🤷‍♀️ Det skal vel ikke lukte blomster? Vasker dere trusene på 60? 

Skrevet

De fleste treåringer blir ikke traumatisert av å gå til legen. Bestill time

• Liker 1
Skrevet

Du må ta henne med til legen. Stram urinlukt er en ting, men fiskelukt er ikke vanlig hos barn. Dette er mistenksomt. Få tatt prøver av urin og underlivet som sendes til laboratorium.

Underlivet skal ikke ha vond lukt nei, det er ikke normalt.

• Liker 2
Skrevet

Min jente har det litt spesielt etter bhg fordi hun tisser gjerne litt i trusa før hun rekker å komme seg på do. Det kan bli ganske stram ig dårlig lukt av urinlekkasje. Hvis det er dette, vil der nok gå over etter hvert som hun blir flinkere til å komme seg på do i tide.

Anonymkode: b7a44...d21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...