Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hvor lenge er en mann fruktbar ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan de få barn frem til de er 55? +-?

Anonymkode: 8aa21...a8c

Skrevet

I teorien livet ut, men spørs hvor vanlig det er.

Anonymkode: 893c0...36c

• Liker 1
Skrevet

Ja, selvsagt. Det er da menn som får barn i 80-årsalderen.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I teorien livet ut, men spørs hvor vanlig det er.

Anonymkode: 893c0...36c

12 minutter siden, Muskath skrev:

Ja, selvsagt. Det er da menn som får barn i 80-årsalderen.

Takk for svar !

Skrevet

Det varierer nok fra mann til mann. Noen har fått barn i 70 årene. Leste om en kjendis musiker mann på 70 år som fikk barn med en kvinne i 20 årene.. . 

Anonymkode: 5555b...ef0

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan de få barn frem til de er 55? +-?

Arve Tellefsen

• Liker 1
Skrevet

De kan fint få barn i femtiårene. Og hele resten av livet også. Men fruktbarheten går ned likevel. Og jo eldre de er jo større er sjansen for at det er noe galt med barnet. 

Anonymkode: 2f9c4...8cd

• Liker 1
Skrevet

Sånn fra naturens side er det nok ikke meningen at menn skal fortsette å produsere barn når de begynner å miste potensen, noe som skjer i alt fra 40-årsalderen til sikkert langt over 60. Dette varierer veldig. Her snakker jeg om aldersrelatert ereksjonssvikt og ikke andre fysiske eller psykiske årsaker til tilstanden.

Det at menn mister evnen til å gi fra seg spermen er jo et tegn på at naturen "ikke vil" at de skal fortsette å reprodusere seg. Foreldre skal også være i stand til å ta vare på barna sine, og da må de være i god fysisk form. Det er derfor vi mister evnen til å reprodusere oss lenge før vi faktisk dør.

Men menn har fortsatt sperm som kan produsere bar, gjerne hele livet. Med litt medisinsk hjelp kan en mann i teorien bli far til han dauer.

Anonymkode: 53aac...512

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er så utrolig urettferdig fra naturens side. Mitt største ønske i livet er og få barn og selv om det er mange år til jeg blir «gammel» og kommer i overgangsalderen, er jeg livredd for å ikke finne en mann jeg kan få barn med før det er for sent. Mannen på den andre siden slipper dette stresset..

Anonymkode: 1abc7...89e

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener ikke at kvinner burde være fruktbare til de er 70 år, men noen får problemer med å få barn allerede i slutten av 30-årene og det er ganske tidlig med tanke på hvor lenge vi lever.

• Liker 1
Skrevet

Sikkert livet ut så lenge de har fungerende sperm, allikevel er det uansett et dårlig argument for hvor sannsynlig er det at en på 70 orker småbarnsperioden? Da har det liksom 0 å si om de kan få det hele livet...

Også er det nå mer sannsynlig at han har potensproblemer e.l enn at han får barn i den alderen da + menn i Norge og Danmark har dårligst sædkvalitet.

Anonymkode: 4dd10...bf1

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenkte skrive det samme som hun over. Jeg har vært borti noen menn i 40+ års alder som ikke har, der ting ikke har fungert helt optimalt nedentil. Så frem til 40 års alder er nok grensen for de fleste menn, tror jeg.

Anonymkode: 9baa7...b7c

• Liker 2
Skrevet

Men for dårligere og dårligere kvalitet på sin sæd etter fylte 40. Selv med yngre kone, så blir barnet oftere ( i mangel av et bedre ord) "uvanlig" jo eldre mannen er. 

Anonymkode: f6a10...3d8

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er så utrolig urettferdig fra naturens side. Mitt største ønske i livet er og få barn og selv om det er mange år til jeg blir «gammel» og kommer i overgangsalderen, er jeg livredd for å ikke finne en mann jeg kan få barn med før det er for sent. Mannen på den andre siden slipper dette stresset..

Du er klar over at nesten 30% av menn under 40 år ikke har egne barn? De er valgt bort på kjøttmarkedet. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke at kvinner burde være fruktbare til de er 70 år, men noen får problemer med å få barn allerede i slutten av 30-årene og det er ganske tidlig med tanke på hvor lenge vi lever.

Hvorfor burde kvinner være fruktbare til 70 års alder? 

Skrevet
On 11/12/2020 at 7:38 PM, AnonymBruker said:

Sånn fra naturens side er det nok ikke meningen at menn skal fortsette å produsere barn når de begynner å miste potensen, noe som skjer i alt fra 40-årsalderen til sikkert langt over 60. Dette varierer veldig. Her snakker jeg om aldersrelatert ereksjonssvikt og ikke andre fysiske eller psykiske årsaker til tilstanden.

Det at menn mister evnen til å gi fra seg spermen er jo et tegn på at naturen "ikke vil" at de skal fortsette å reprodusere seg. Foreldre skal også være i stand til å ta vare på barna sine, og da må de være i god fysisk form. Det er derfor vi mister evnen til å reprodusere oss lenge før vi faktisk dør.

Men menn har fortsatt sperm som kan produsere bar, gjerne hele livet. Med litt medisinsk hjelp kan en mann i teorien bli far til han dauer.

Anonymkode: 53aac...512

Kan folk på kg slutte med det fjaset om at menn får potensproblemer når de runder 40?!?

Anonymkode: c8ee8...69e

• Liker 2
Skrevet

Pablo Picasso, den berømte kunstneren, fikk sitt siste barn med en langt yngre dame da han var i 80-årene.

Menn kan i teorien få barn livet ut, men som nevnt ovenfor, skjer det noe med kvaliteten på sædcellene også da, i senere årene av livet. Man kan oppleve sykdommer og lidelser hos barnet, på lik linje som at eggene hos mor får dårligere kvalitet med alderen  og øker risikoen for sykdommer og genfeil som Downs syndrom.

Skrevet

Noen kan få barn helt til de er oldinger, men menns sædkvalitet og fruktbarhet synker vanligvis med årene. Nå er jo også fruktbarheten hos yngre menn dalende, og hvis man legger år til en allerede nedsatt fruktbarhet sier det seg selv at det vil bli vanskelig for mange å få barn etter 50.

Skrevet

Kenny Rogers fikk barn når han var 66 år :) 

Anonymkode: 64ad2...d55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...