Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en 10-årig gutt som er flink til å lese, men noen bøker, som f.eks Harry Potter osv, faller han av fra (tross flere forsøk), mens andre leser han ut på en dag (gutta i trehuset og david walliams, osv - dessuten har vi høytlest nesten alt av sistnevnte). Han likte godt Det tynne sverdet, men ikke Ispiratene, så godt.

Han har lest alt av Pingles dagbok, Den siste gjengen på jorda falt ikke i smak, heller ikke "den nye Harry Potter" - "Ingenlund" (han faller av). Altså - jeg føler jeg har vrengt biblioteket etter nye ting, men trenger tips. Er redd han skal slutte å lese! 

Anonymkode: 0b0fa...ac6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke interesser har han? Det kan hende det er lettere for ham å lese fagbøker enn skjønnlitteratur. Ellers kommer jeg på disse to som jeg tror kan passe for både voksne og barn:

Gullivers reiser (4 historier)
Den mørke materien av Philip Pullman

Anonymkode: 01e3c...dbb

• Liker 1
Skrevet

Sjekk ut Gyldendals Gode Guttebøker fra den tiden det var lov å gi ut bøker som fanget gutters interesse. Kan anbefale Ben Hur, Tarzan, Hjortefot og Davy Crocket. Fant selv alle på loftet til farfar og slukte dem da jeg var rundt 10 år selv.

Anonymkode: 1821c...e30

• Liker 1
Skrevet

Berts Dagbok! 

Anonymkode: 0ab3c...b92

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke sende han på biblioteket selv? Har de ikke biblotekarer der som kan hjelpe han?

Anonymkode: 2258f...c1b

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Har en 10-årig gutt som er flink til å lese, men noen bøker, som f.eks Harry Potter osv, faller han av fra (tross flere forsøk), mens andre leser han ut på en dag (gutta i trehuset og david walliams, osv - dessuten har vi høytlest nesten alt av sistnevnte). Han likte godt Det tynne sverdet, men ikke Ispiratene, så godt.

Han har lest alt av Pingles dagbok, Den siste gjengen på jorda falt ikke i smak, heller ikke "den nye Harry Potter" - "Ingenlund" (han faller av). Altså - jeg føler jeg har vrengt biblioteket etter nye ting, men trenger tips. Er redd han skal slutte å lese! 

Hva med Roald Dahl bøker? 😄

Anonymkode: 61efc...4fd

• Liker 1
Skrevet

Han har lest noen Roald Dahl-bøker også, ja.

Han sier han interesserer seg for historie, og så innbiller jeg meg at type eventyrbøker muligens kan fenge. Ikke nødvendigvis fantasy, men dere skjønner.

På YT så liker han godt å se på f.eks folk som camper uten store hjelpemidler. Så jeg tror han interesserer seg en del for dette å klare seg selv i naturen, osv. 

Skrevet

Lånte faktisk Den mørke materien til ham, men den gadd han ikke starte på! Sikkert en utfordrende alder...

Han synes middelalderen var veldig spennende da han lærte om den på skolen. Jeg tror bare han detter av hvis det blir for innviklet språk/lange setninger og for stort persongalleri.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke sende han på biblioteket selv? Har de ikke biblotekarer der som kan hjelpe han?

Jo, men akkurat nå er biblioteket faktisk stengt her i Bergen. Jeg skulle ha likt å kjøpt en bra bok til ham til bursdagen hans beste helg (han blir faktisk 11)

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men akkurat nå er biblioteket faktisk stengt her i Bergen. Jeg skulle ha likt å kjøpt en bra bok til ham til bursdagen hans beste helg (han blir faktisk 11)

Hva med Hobbiten og Ringenes Herre? Sistnevnte er jo tunglest, men hvis barnet liker den type verden godt kan det funke. Det er uansett fine klassikere å ha på hylla. 

Så er det jo Ronja Røverdatter og Brødrene Løvehjerte som er typ middelalder-aktig. 

• Liker 1
Skrevet

Narnia-serien? Serien med Bjørn Sortland "Oslo-mysteriet" osv?

• Liker 1
Skrevet

Narnia og Hobbitten har vi - blir for tunglest for ham. Ronja Røverdatter har vi en utgave av ja - mulig han vil prøve seg på den.

Skrevet

I kategorien "fantasy for barn" - ta en titt på "Den uendelige historie" (og vær så snill, glem at filmen fra åttitallet eksisterer ... når du har lest boka er den filmen en ufattelig nedtur).

Jeg husker jeg leste den fra perm til perm sikkert tjue ganger i oppveksten. Og jeg begynte nok da jeg var ca 10. :)

• Liker 2
Skrevet

Kanskje grøsserne (gi deg selv skrekksjokk) kan fenge? Der må man ta egne valg i historien, valgene fører deg til forskjellige sider i boken, så de leses ikke kronologisk. Min gutt på 10 liker de godt. Litt skumle og litt morsomme samtidig. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I kategorien "fantasy for barn" - ta en titt på "Den uendelige historie" (og vær så snill, glem at filmen fra åttitallet eksisterer ... når du har lest boka er den filmen en ufattelig nedtur).

Jeg husker jeg leste den fra perm til perm sikkert tjue ganger i oppveksten. Og jeg begynte nok da jeg var ca 10. :)

Ja, den har jeg tenkt på! Vi har lest en del Mikael Ende høyt. Den er fin, og vi har den et sted i kjelleren...

Skrevet

Hardy-guttene?

James Patterson har endel bøker for barn. Han er dyktig!

Anonymkode: c7480...069

Skrevet
13 timer siden, La Luna skrev:

Amuletten-serien?

Forsøkt, fenger egentlig ikke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...