Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kollega som nylig har blitt sykemeldt pga utbrenthet. Likevel ser vi henne ofte ute på kaffe eller rundt i butikkene. Er det ikke sånn at bår man er utbrent så er man nærmest sengeliggende og ikke orker noen ting? 🤔

Anonymkode: 47c04...225

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er nok utbrent når det gjelder jobb, hun kan jo orke andre aktiviteter likevel. Det er ikke rart. Utbrenthet er ikke det samme som ME. 

• Liker 43
Skrevet

Har kollegaen vært åpen om utbrentheten? Det kan jo skyldes noe annet. Det er jo svært mange kronikker om usynlige sykdommer og holdninger til dette.

Man blir vel neppe friskere av å sture for seg selv hjemme. 

Anonymkode: f94fa...c1d

• Liker 18
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en kollega som nylig har blitt sykemeldt pga utbrenthet. Likevel ser vi henne ofte ute på kaffe eller rundt i butikkene. Er det ikke sånn at bår man er utbrent så er man nærmest sengeliggende og ikke orker noen ting? 🤔

Nei, det er ikke nødvendigvis slik at er nærmest sengeliggende. 

Anonymkode: a6be8...8e0

• Liker 14
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er sjeldent noen som er sengeliggende, men du er gjerne veldig redusert. Faktisk kan det å gå ut, enten på kaffe eller butikk, gjøre at du raskere kommer deg ut av utbrentheta. Du ser vedkommende kun et lite øyeblikk av en lang dag. Kan hende hun faktisk er sengeliggende resten av dagen pga denne utflukten.

Anonymkode: 22c99...d5c

• Liker 19
Skrevet

Tenker du skal passe dine egne saker jeg. 

Anonymkode: 22dc6...164

• Liker 31
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor du bruker tid på dette? 

• Liker 20
Skrevet

Positive ting hjelper mot utbrenthet da, man kan jo være mentalt utbrenthet samtidig som fysisk. Syns det er flott av kollegaen din, bra å komme seg ut også og ikke legge seg ned i elendigheten.

Du er motbydelig btw, du lager faktisk en post på et forum for å spekulere om din sykemeldte kollega, patetisk.

Anonymkode: 26da6...d1a

• Liker 16
Skrevet

Sånne ting hjelper ofte mot utbrenthet :)

Anonymkode: e3ce4...1bc

• Liker 5
Skrevet

Ser du får mye pes, men jeg kan for så vidt forstå spørsmålet ditt. "Å være utbrent" er ifølge NHI definert som "følelse av å være følelsesmessig, mentalt og fysisk utslitt". Om man da selv holder det gående i jobben, og kanskje selv opplever å være sliten, kanskje enda mer fordi kollega er sykemeldt, så er det naturlig å tenke at vedkommende heller burde bruke tid på å bli uthvilt og komme seg tilbake i jobb, istedenfor å være på handlesenter eller på kafe. På den annen side, så kan jo slik aktivitet tolkes som at  personen er i bedring og på vei tilbake i jobb? Og da er det jo positivt.

Anonymkode: c818e...f6a

• Liker 3
Skrevet

Er man utbrent kan sånne ting være balsam for kropp og sjel!

• Liker 6
Skrevet

Grei regel: aldri bry deg om hvorfor en kollega er sykmeldt. Fordi 1) det har du ikke noe med og det er smålig og lite intelligent å bry seg om, 2) det går bare ut over deg selv hvis du blir sur og bitter over at kollegaen din «lurer deg unna» og 3) du vet ingenting om din kollegas tilstand og hva som blir sagt mellom kollegaen og legen.

Anonymkode: 991a3...530

• Liker 28
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Grei regel: aldri bry deg om hvorfor en kollega er sykmeldt. Fordi 1) det har du ikke noe med og det er smålig og lite intelligent å bry seg om, 2) det går bare ut over deg selv hvis du blir sur og bitter over at kollegaen din «lurer deg unna» og 3) du vet ingenting om din kollegas tilstand og hva som blir sagt mellom kollegaen og legen.

Anonymkode: 991a3...530

Det er mulig å bry seg på en hyggelig måte, da. F.eks sende blomster eller invitere på besøk. Riktignok om man har et godt forhold og det er naturlig

Anonymkode: f94fa...c1d

• Liker 8
Skrevet

Det er anbefalt å gjøre slike ting hvis man er utbrent :) 

Anonymkode: c522a...7c5

• Liker 7
Skrevet

Vær så snill og hold snuta di vekk fra dette.

Jeg har ME, alvorlig grad. Jeg går på kafé kanskje en gang i måneden normalt sett (ikke nå). Jeg ser kanskje frisk ut, men du så meg ikke de to dagene før og uka etter hvor jeg ligger på senga fordi jeg har gjort noe som var for mye for meg, men som ga meg enormt med livsglede :)

Når man er sykemeldt så blir man anbefalt av lege å gjøre ting som gir en litt glede i en vanskelig situasjon. Jeg velger å bruke den lille energien jeg har på å treffe familie og venner, og en sjelden gang dra fra huset. 

Så nei, det er IKKE rart at du så kollegaen din ute. Det er ikke slik at om man er sykemeldt, så bør man være innelåst i huset sitt.

Anonymkode: 61cbb...6c7

• Liker 11
Skrevet (endret)

Altså man kan bli utbrent av jobb, det har jeg selv opplevd. Når det har vært enormt mye press. Der jeg jobbet før var med support. Et vanvittig trykk, folk sykemeldte seg av trykket. Vi fikk da alle sakene til de som var sykemeldt. 

Da skulle vi håndtere 1,linje og 3 linje samtidig. Man lå inne med 50-60 saker på en gang. Pluss telefoner og kunder som ringte i et og purret på saker. Var ingen ende og rovdrift. Rydda du unna 10, så kastet admin 10 nye på deg. Det rant inn bokstavelig. 

Til slutt måtte jeg ta meg sykemelding pga utbrenthet, det hjalp å gjøre andre ting som å gå tur, handle, koble av.

Ble heldigvis bedre, folk kan bli utbrente av jobb. 

Endret av amz
  • Liker 8
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok gått glipp av noe :) 

Når man bruker for mye tid på en ting i livet kan det bli negativt, som arbeidslivet. Tapper deg for energi, man nesten kaster opp hver morgen pga man MÅ gå dit. Har selv overjobbet mye, 12t dager i ukesvis og årevis. Til slutt var jeg helt nedkjørt mentalt, måtte vekk fra jobb.

Nå i dag er jeg litt bedre, men kommer aldri til å få en "normalt" energinivå. Kan ikke omgås negative mennesker i heletatt, da snur hodet mitt helt om. Nedlatende kommentarer er nok til at jeg faller ned i et sort hull. Du fremstår også som nedlatende, du skal aldri legger deg borti hvordan en kollega er sykmeldt. Det er en privatsak. Men sladder og baksnakking er like vanlig i voksenlivet.

I dag bruker jeg kun tid på ting som er godt for meg mentalt, kun mennesker som kan omgås; det er få. Styrketrening, går turer. Er nøye med kosthold OG søvn. Holder meg unna stress og bekymringer. Tlf er alltid på lydløs, leser/ser aldri nyheter lenger.

Livet er bare en gang, viktig å bruke tiden sin riktig. Dagens arbeidsliv er farlig for mange.

Anonymkode: 89fba...919

• Liker 10
Skrevet

Man må være i aktivitet for å bli frisk fra utbrenthet. Den ene kaffen er nok det hun orker den dagen eller kanskje på flere dager. Men man blir bare sykere av å ligge inne. Det er en ekstremt hårfin balanse der hvor man ikke må ligge for mye i ro, og ikke kan være for aktiv. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...