NorthernLight Skrevet 12. november 2020 #1 Skrevet 12. november 2020 40 døde siste døgn og 6154 døde totalt. Smitten har økt drastisk i det siste, likevel har de milde tiltak. 1152 er innlagt med covid-19 på sykehus hvor 128 er på intensiv. I Södertälje har de fester av og til på 300-400 personer. 1 av 5 tester positivt i Stockholm. På pressekonferansen torsdag opplyste Anders Tegnell at smitten nå er på vei inn i aldershjemmene igjen, og at man forrige uke hadde nesten 400 smittede på slike hjem - noe han betegnet som et advarselstegn. Sverige nå har åtte ganger flere smittede i forhold til befolkningen enn Finnland og tre og en halv gang mer enn Norge. Hva har skjedd med Sverige? Er jo bare elendighet der de siste årene, store gjenger, masse vold og narkotika kriminalitet, innvandring som har gått helt bananas og nå i år en totalt mislykket coronastrategi. At de ikke har lært en dritt fra første bølge med covid er rimelig spesielt. 10
Capt. Obvious Skrevet 12. november 2020 #2 Skrevet 12. november 2020 Alle land har ikke et stort oljefond som kan tømmes for koronaformål på godt og vondt. Når det er sagt, så er det slett ikke sikkert at Norge slipper unna, innen et par år vil vi kunne ha mange tusen som har gått bort vi også. Og antakeligvis en skadeskutt økonomi man ikke får fart på igjen på noen tiår. 6
NorthernLight Skrevet 12. november 2020 Forfatter #3 Skrevet 12. november 2020 10 minutter siden, Capt. Obvious skrev: Alle land har ikke et stort oljefond som kan tømmes for koronaformål på godt og vondt. Når det er sagt, så er det slett ikke sikkert at Norge slipper unna, innen et par år vil vi kunne ha mange tusen som har gått bort vi også. Og antakeligvis en skadeskutt økonomi man ikke får fart på igjen på noen tiår. Bare bortforklare det med at vi har stort oljefond kjøper jeg ikke. De kunne lett hatt bøter som svir for de som fester i hopetall, påbud av munnbind osv osv. 13
Gjest RoNo Skrevet 12. november 2020 #4 Skrevet 12. november 2020 (endret) Oljefondet er større enn noen gang. Vi er faktisk heldig. Jeg har også full tro på at det meste av krisebedrifter kommer til å overleve/komme tilbake om det har livets rett. Det ser ikke ut til at det blir så lenge til vi får vaksine heller. Så jeg er rimelig sikker på at vi har valgt rett strategi, for oss. Endret 12. november 2020 av RoNo
parmanoia Skrevet 12. november 2020 #5 Skrevet 12. november 2020 (endret) Ja, hva driver de med i Sverige? Burde de ikke lært av første bølge, eller prøver de å ta livet av flest mulig der borte? Endret 12. november 2020 av parmanoia 3
Capt. Obvious Skrevet 12. november 2020 #6 Skrevet 12. november 2020 (endret) 56 minutter siden, NorthernLight skrev: Bare bortforklare det med at vi har stort oljefond kjøper jeg ikke. De kunne lett hatt bøter som svir for de som fester i hopetall, påbud av munnbind osv osv. Ja, men Sverige og mange andre land har ikke samme anledning til å like lett innføre de største tiltakene som stengte grenser, stengte kulturtilbud osv. på samme måte som Norge. Det er de tiltakene som koster mest; forbud mot store fester og munnbind er egentlig små tiltak i det store og hele. Endret 12. november 2020 av Capt. Obvious
Fakta? Skrevet 12. november 2020 #7 Skrevet 12. november 2020 58 minutter siden, Capt. Obvious said: Ja, men Sverige og mange andre land har ikke samme anledning til å like lett innføre de største tiltakene som stengte grenser, stengte kulturtilbud osv. på samme måte som Norge. Det er de tiltakene som koster mest; forbud mot store fester og munnbind er egentlig små tiltak i det store og hele. Sverige innførte en maks grense på 50 personer på offentlige steder i månedsskiftet mars/april. Mange kulturtilbud som kino og konsertsteder har vært stengt siden da. De har tiltak der også, men de har vært få og kommet for seint til å gjøre en stor forskjell. Det er muligens derfor de later som at ikke de har noen. 1
Capt. Obvious Skrevet 12. november 2020 #8 Skrevet 12. november 2020 17 minutter siden, Fakta? skrev: Sverige innførte en maks grense på 50 personer på offentlige steder i månedsskiftet mars/april. Mange kulturtilbud som kino og konsertsteder har vært stengt siden da. De har tiltak der også, men de har vært få og kommet for seint til å gjøre en stor forskjell. Det er muligens derfor de later som at ikke de har noen. Ja, men det er forskjell på det og i praksis stenge kulturlivet helt ned som Norge nå gjør for andre gang. Selv om Sverige også ser seg nødt til å ha harde tiltak i noen perioder, så er poenget at smerteterskelen for å gjøre det er mye høyere siden de ikke har samme statsfinanser. Sverige er i større grad nødt til å ta vare på egen økonomi enten de vil eller ikke og kan ikke ignorere økonomien opp mot smittevernsarbeidet i samme grad som Norge (ennå) kan, og det vet de nok på regjeringsnivå. Det smerter nok mange, men de har egentlig ikke noe valg. I Norge kan vi kanskje holde på noen år fremover, men etter det er det også slutt. Og da for godt. Så jeg håper folk har hatt et godt liv i Norge før Korona, for den gode perioden kommer aldri tilbake.
tussi84 Skrevet 12. november 2020 #9 Skrevet 12. november 2020 Noen ganger har jeg lurt på om Sverige gjør det rett. I Norge er det seigpining av befolkningen, der Hvor bedrifter kjøres konkurs, og den høyeste arbeidsledigheten på mange år. Det er også en lek med psykisk helse, da mange ikke klarer å leve med disse sosiale distanse reglene over tid. Jeg sier ikke at Sverige gjør det rett, men jeg tror ikke Norge forsåvidt gjør det rett heller når enn ser alle de negative konsekvensene som har og kommer pga nedstigninger/tiltak. 3
Fakta? Skrevet 12. november 2020 #10 Skrevet 12. november 2020 3 minutter siden, Capt. Obvious said: Ja, men det er forskjell på det og i praksis stenge kulturlivet helt ned som Norge nå gjør for andre gang. Selv om Sverige også ser seg nødt til å ha harde tiltak i noen perioder, så er poenget at smerteterskelen for å gjøre det er mye høyere siden de ikke har samme statsfinanser. Sverige er i større grad nødt til å ta vare på egen økonomi enten de vil eller ikke og kan ikke ignorere økonomien opp mot smittevernsarbeidet i samme grad som Norge (ennå) kan, og det vet de nok på regjeringsnivå. Det smerter nok mange, men de har egentlig ikke noe valg. Sverige har store problemer, de også: https://scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/arbetskraftsundersokningar/arbetskraftsundersokningarna-aku/pong/statistiknyhet/arbetskraftsundersokningarna-aku-3e-kvartalet-2020/ Jeg tror ikke du følger særlig godt med på hva som skjer der. 80% av befolkningen i Sverige er nå omfattet av strengere koronaråd enn de vanlige. For å ta den første og beste, Dalarna: Om möjligt undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans med. Det innebär bland annat en avrådan från att arrangera eller delta i en fest eller liknande socialt umgänge. Man bör också undvika vissa typer av aktiviteter om de inte går att genomföra utan fysiskt avstånd till andra, som kontaktsporter eller hälso- eller skönhetsvård som inte är medicinskt motiverad. Avstå från att göra onödiga resor såväl inom som utom regionen. Avstå från att vistas i inomhusmiljöer som butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym. Nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek kan göras. Avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar. Detta gäller dock inte idrottsträningar för barn och unga födda 2005 eller senare. 4
Capt. Obvious Skrevet 12. november 2020 #11 Skrevet 12. november 2020 7 minutter siden, tussi84 skrev: Noen ganger har jeg lurt på om Sverige gjør det rett. I Norge er det seigpining av befolkningen, der Hvor bedrifter kjøres konkurs, og den høyeste arbeidsledigheten på mange år. Det er også en lek med psykisk helse, da mange ikke klarer å leve med disse sosiale distanse reglene over tid. Jeg sier ikke at Sverige gjør det rett, men jeg tror ikke Norge forsåvidt gjør det rett heller når enn ser alle de negative konsekvensene som har og kommer pga nedstigninger/tiltak. Akkurat nå finnes det nok ikke noe helt korrekt svar på hva som er rett, men man kan jo spekulere seg litt om hvem som kommer ut av det best i andre enden. Jeg tror ikke det blir Norge, til dels fordi det kommer til å bli vanskelig å forholde seg til mer åpent-nedstengt-mer åpent-nedstengt i flere år fremover, og til dels fordi opplevelsen av at vilkårene ikke lenger er de samme som før korona kommer til å bli ganske merkbare i tiårene som kommer. Vi vil måtte regne med å betale pensjoner, helsetilbud, skolepenger osv. selv etterhvert. 3
Capt. Obvious Skrevet 12. november 2020 #12 Skrevet 12. november 2020 3 minutter siden, Fakta? skrev: Sverige har store problemer, de også: https://scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/arbetskraftsundersokningar/arbetskraftsundersokningarna-aku/pong/statistiknyhet/arbetskraftsundersokningarna-aku-3e-kvartalet-2020/ Jeg tror ikke du følger særlig godt med på hva som skjer der. 80% av befolkningen i Sverige er nå omfattet av strengere koronaråd enn de vanlige. For å ta den første og beste, Dalarna: Om möjligt undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans med. Det innebär bland annat en avrådan från att arrangera eller delta i en fest eller liknande socialt umgänge. Man bör också undvika vissa typer av aktiviteter om de inte går att genomföra utan fysiskt avstånd till andra, som kontaktsporter eller hälso- eller skönhetsvård som inte är medicinskt motiverad. Avstå från att göra onödiga resor såväl inom som utom regionen. Avstå från att vistas i inomhusmiljöer som butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym. Nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek kan göras. Avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar. Detta gäller dock inte idrottsträningar för barn och unga födda 2005 eller senare. Jada, det er ingen som blir forskånet av dette, men det er det heller ingen som har påstått. Men poenget er at Sverige ikke har lagt inn fullt så tunge tiltak som Norge. Legg merke til at det ovenstående er råd, ikke direkte forbud som det nå er mange steder i Norge. De har heller ikke stengt grensene, og det er så vidt meg bekjent fortsatt ingen karantene ved innreise til Sverige. Så må de også tåle en høyere smitteeksponering, men poenget igjen: De har ikke et oljefond å ta av, de har ikke de samme økonmiske musklene til å stenge ned like kraftig med mindre man snakker om at det blir fullstendig nedsmeltning av samfunnet om man ikke gjør det.
Fakta? Skrevet 12. november 2020 #13 Skrevet 12. november 2020 Just now, Capt. Obvious said: Jada, det er ingen som blir forskånet av dette, men det er det heller ingen som har påstått. Men poenget er at Sverige ikke har lagt inn fullt så tunge tiltak som Norge. Legg merke til at det ovenstående er råd, ikke direkte forbud som det nå er mange steder i Norge. Jeg skjønner at ingenting kommer til å få deg til å innrømme noe som helst, men faktum er at svensker gjør som de blir fortalt i større grad enn nordmenn. Dette kommer til å få stor påvirkning på økonomien deres framover. Dagens råd er mye strengere enn de de hadde i første bølge, og den fikk store økonomiske konsekvenser. 2
Capt. Obvious Skrevet 12. november 2020 #14 Skrevet 12. november 2020 5 minutter siden, Fakta? skrev: Jeg skjønner at ingenting kommer til å få deg til å innrømme noe som helst, men faktum er at svensker gjør som de blir fortalt i større grad enn nordmenn. Dette kommer til å få stor påvirkning på økonomien deres framover. Dagens råd er mye strengere enn de de hadde i første bølge, og den fikk store økonomiske konsekvenser. Det kan hende, men i så fall hadde vel ikke smittetallene vært like høye i Sverige, hvis alle hadde gjort som de ble fortalt. Uansett er det underordnet når poenget er at svenskene i større grad er nødt til å satse på å holde mest mulig åpent, selv om det ikke på noe vis ikke betyr at det ikke er restriksjoner i det hele tatt. Innrømm? At dette er råd og ikke forbud står svart på hvitt på siden du selv lenket til. Det er også et faktum at det i skrivende stund ikke er innreisekarantene, noe som også er en god indikasjon på at svenskene vektlegger et mest mulig åpent samfunn, og det er egentlig fordi de må, og tli dels fordi Sverige i større grad enn Norge er nødt til å være internasjonalt eksponert. Selvsagt får det store økonomiske konsekvenser der også, spørsmålet blir bare hvem som kommer best ut av det og ikke minst når. Det spørsmålet finnes det slett ingen fasit på ennå. Men jeg tror at det blir vesentlig tøffere for de fleste nordmenn når man en dag får sjokket: Statskassa er tom og næringslivet er rasert. For en befolkning som i stor grad (og ennå større grad enn Sverige) har vært godt vant med at det offentlige ordner opp, så blir det en ganske tøff lekse å få i fleisen. 3
Fakta? Skrevet 12. november 2020 #15 Skrevet 12. november 2020 3 minutter siden, Capt. Obvious said: Det kan hende, men i så fall hadde vel ikke smittetallene vært like høye i Sverige, hvis alle hadde gjort som de ble fortalt. De nye rådene er nylig innført, så vi vet ikke hvor stor effekt de har. Inntil nylig har svenskene stort sett blitt fortalt at de kan fortsette som før. Det har gjort at de har ødelagt mulighetene til å bruke andre tiltak som kunne holdt smitten ned. De har ikke lenger kapasitet til å teste og smittespore i tilstrekkelig grad, slik at de som er smittet ikke holder seg hjemme. Da hjelper det heller ikke at svenskene er maniske motstandere av munnbind. 1
Fakta? Skrevet 12. november 2020 #16 Skrevet 12. november 2020 8 minutter siden, Capt. Obvious said: Statskassa er tom og næringslivet er rasert. For en befolkning som i stor grad (og ennå større grad enn Sverige) har vært godt vant med at det offentlige ordner opp, så blir det en ganske tøff lekse å få i fleisen. Det er ingen som helst sjanse for at vi kommer til å bruke opp oljefondet på dette. Kom deg ut av det mørke hullet ditt og les noen tall. 7
NorthernLight Skrevet 12. november 2020 Forfatter #17 Skrevet 12. november 2020 (endret) 1 time siden, tussi84 skrev: Noen ganger har jeg lurt på om Sverige gjør det rett. I Norge er det seigpining av befolkningen, der Hvor bedrifter kjøres konkurs, og den høyeste arbeidsledigheten på mange år. Det er også en lek med psykisk helse, da mange ikke klarer å leve med disse sosiale distanse reglene over tid. Jeg sier ikke at Sverige gjør det rett, men jeg tror ikke Norge forsåvidt gjør det rett heller når enn ser alle de negative konsekvensene som har og kommer pga nedstigninger/tiltak. De gjør absolutt ikke rett... Man ser jo hvordan det har gått der nede... Endret 12. november 2020 av NorthernLight 5
Enda en tulling Skrevet 12. november 2020 #18 Skrevet 12. november 2020 2 timer siden, Fakta? skrev: Det er ingen som helst sjanse for at vi kommer til å bruke opp oljefondet på dette. Kom deg ut av det mørke hullet ditt og les noen tall. Finansminister Jan Tore Sanner er ikke enig med deg der. https://www.nettavisen.no/okonomi/regjeringen-advareroljefondet-er-i-praksis-brukt-opp/3424029060.html
Fakta? Skrevet 12. november 2020 #19 Skrevet 12. november 2020 4 minutter siden, Enda en tulling said: Finansminister Jan Tore Sanner er ikke enig med deg der. https://www.nettavisen.no/okonomi/regjeringen-advareroljefondet-er-i-praksis-brukt-opp/3424029060.html Det har ingenting med korona å gjøre, og selv om vi har for store utgifter generelt så er ikke kassa i nærheten av tom i dag. 1
Example Skrevet 12. november 2020 #20 Skrevet 12. november 2020 Jeg tror det er litt for tidlig å konkludere med om Sverige har gjort feil. Det avhenger helt klart av hvor langvarig pandemien blir og om vaksiner kan endre det bildet vi har nå. Det er lett å juble over at Norge slo ned smitten i vår, men hva hjelper det i det lange løp om man ikke blir kvitt den? Det er ingen tvil om at Sverige gambler med sin strategi, men samtidig tror jeg nesten historien får vise oss hva som ble rett til slutt. Det hjalp ikke Tsjekkia stort å kjøre norsk strategi i vår, for å si det sånn. Nå er det verre der enn noen gang. 4
Anbefalte innlegg