Gå til innhold

Småhunder som markerer inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp sett en oppdatering på Facebook, der en venn postet et bilde av at nå har hundene fått nye bellybands! Dette er altså et tøybelte rundt mage og tiss, så ikke hundene skal skvette ned boligen, som de ellers ville gjort.

Det gjør meg igjen sikker på at den dagen jeg skal gå over til ha små hunder, så blir det IKKE hannhunder! Jeg har to hanner nå av store raser, og en tispe, og jeg har hatt flere hanner før. Men aldri om noen av de har markert inne.

Hva er det som gjør at hanner av små raser gjør det?

Anonymkode: 699f4...79f

Skrevet

Markering inne er enten fordi de ikke har blitt trent godt nok, eller så kan det være et fysisk problem (urinveisinfeksjon feks), eller så er det et tegn på usikkerher/stress som fører til det. Oppfatter du hundene hennes som usikre? Er de generelt veldig bjeffete og reagerer på andre hunder/mennesker på tur for eksempel? 

Anonymkode: 90d46...616

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke bare hanner, vi hadde to puddelfrøkner som også gjorde det. 

Anonymkode: ebf82...405

Skrevet

Småhunder er generelt veldig vanskelig å få stuerene. De er så små og vanskelige å "ferske", så man må kun basere seg på å ta de ut med jevne mellomrom og ha rutiner på det etter mat, lek, søvn osv. De kan også fortere bli engstelig.

Min lille hund på 2,5 år markerer fortsatt inne dersom han er alene. Han er derfor i yttergangen med liten plass og der gjør han ingenting. Men ellers inne kan han markere på ting som ikke lett oppdages. Jeg kan ikke ha poser på gulv og ikke lange gardiner. Og har de først tisset på noe får man ikke bort lukta som de selv kjenner, om man vasker aldri så mye. Og da fortsetter de å tisse på de samme tingene. 

Som sagt så gjør min kar det nå kun hvis han blir alene på større områder.

Skrevet

Som sagt: ikke god nok tissetrening.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, CaramelDevil skrev:

Småhunder er generelt veldig vanskelig å få stuerene. De er så små og vanskelige å "ferske", så man må kun basere seg på å ta de ut med jevne mellomrom og ha rutiner på det etter mat, lek, søvn osv. De kan også fortere bli engstelig.

Min lille hund på 2,5 år markerer fortsatt inne dersom han er alene. Han er derfor i yttergangen med liten plass og der gjør han ingenting. Men ellers inne kan han markere på ting som ikke lett oppdages. Jeg kan ikke ha poser på gulv og ikke lange gardiner. Og har de først tisset på noe får man ikke bort lukta som de selv kjenner, om man vasker aldri så mye. Og da fortsetter de å tisse på de samme tingene. 

Som sagt så gjør min kar det nå kun hvis han blir alene på større områder.

Er det bare det at de er så små og vanskelige å ferske? Jeg tror ikke på det, så om jeg skal ha liten hund noen gang, så blir det tispe.

Jeg har hatt noen hunder gjennom 25 år, men da bare hunder av stor rase, både hanner og tisper. Ingen av de hadde noen tendens til å markere/tisse inne. Og ja, det samme gjelder der når de er valper,  ta de ut etter mat, lek, søvn. Hannene jeg har hatt gjennom årene har aldri tisset inne etter at de ble husrene. Sånn før de var 4 mnd. 

Og om en av de har tisset inne, og vi har vasket det bort, så er det ingen andre som tisser inne. De vet da at de skal tisse ute!

Skrevet

Når en voksen hund tisser inne hjemme hos seg selv så er det ofte en av tre ting:

1. Ikke lært å bli husren. De aller fleste hunder blir husrene av seg selv så lenge de lærer at det finnes et "ute" i motsetning til inne, hvor de bor. Det handler om fysisk og mental modning. En liten valp er fysisk ikke i stand til å holde seg og utvikler blærekontroll etterhvert som de blir eldre. Og voksne hunder vil generelt sett ikke gjøre fra seg der de bor. Men det finnes noen få oppdrettere som kan ha småhunder inne i eget rom/seksjon av huset hele tiden. Hvis de aldri lærer at det finnes et "ute", så vil de heller ikke bli stuerene.

2. Fysisk sykdom. UVI eller annen medisinsk årsak.

3. Stress/anspenthet. Jeg vil tippe flertallet av hunder som tisser inne hjemme hos seg selv gjør det av denne grunnen. Hunder kan bruke det å tisse som en måte å roe seg selv ned på. Min hund er en "stresstisser" og vil bruke det i situasjoner hvor han er anspent/oppgiret. Men for ham er det kun ute, siden han er avslappet inne. Hunder som av ulike årsaker sliter med usikkerhet/anspenthet/høyt stress kan dermed tisse inne i et forsøk på å roe og trygge seg selv.

Dessverre er det en del hunder, kanskje spesielt små, som avles på selv om de er usikre, og dette går da i arv. Fordi deres usikkerhet blir avfeid enten som en rasegenskap ("skal være reservert"/"rasen er en varsler") eller med andre kommentarer som. "Han tror han er så tøff!" "Han er glad i egen stemme!" osv. 

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Tabris skrev:

Når en voksen hund tisser inne hjemme hos seg selv så er det ofte en av tre ting:

1. Ikke lært å bli husren. De aller fleste hunder blir husrene av seg selv så lenge de lærer at det finnes et "ute" i motsetning til inne, hvor de bor. Det handler om fysisk og mental modning. En liten valp er fysisk ikke i stand til å holde seg og utvikler blærekontroll etterhvert som de blir eldre. Og voksne hunder vil generelt sett ikke gjøre fra seg der de bor. Men det finnes noen få oppdrettere som kan ha småhunder inne i eget rom/seksjon av huset hele tiden. Hvis de aldri lærer at det finnes et "ute", så vil de heller ikke bli stuerene.

3. Stress/anspenthet. Jeg vil tippe flertallet av hunder som tisser inne hjemme hos seg selv gjør det av denne grunnen. Hunder kan bruke det å tisse som en måte å roe seg selv ned på. Min hund er en "stresstisser" og vil bruke det i situasjoner hvor han er anspent/oppgiret. Men for ham er det kun ute, siden han er avslappet inne. Hunder som av ulike årsaker sliter med usikkerhet/anspenthet/høyt stress kan dermed tisse inne i et forsøk på å roe og trygge seg selv.

Dessverre er det en del hunder, kanskje spesielt små, som avles på selv om de er usikre, og dette går da i arv. Fordi deres usikkerhet blir avfeid enten som en rasegenskap ("skal være reservert"/"rasen er en varsler") eller med andre kommentarer som. "Han tror han er så tøff!" "Han er glad i egen stemme!" osv. 

Så du vil ikke ta med punkt 4 som er markeringsbehov? Det ser ut til å være mye sterkere hos disse småhundene enn hos større raser.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så du vil ikke ta med punkt 4 som er markeringsbehov? Det ser ut til å være mye sterkere hos disse småhundene enn hos større raser.

Markeringsbehov er vel egentlig bare et annet ord for stresstissing. Dvs et behov for å late vannet ofte, som - hvis det ikke er medisinsk - ofte kommer av stress og nervøsitet. Som vi dessverre ser hos en del små hunder (og store).

• Liker 2
Skrevet

Det kan også virke som at enkelte småraser er verre på dette enn andre, så man kan jo lure på om det er et arvelig element her.

Anonymkode: 17398...1cb

Skrevet

En liten hund er akkurat like mye hund i hodet som de med større kropp. Slutt å si det er smårasenes feil eller mangler. Det er eiers feil. Ofte kan små raser få strekke tøyler lenger og snillere regler, siden de er så små og uattferd aksepteres mer. Men altså, ikke hundens feil, men eierens. 

- pompom mom

Anonymkode: 0a9ac...4c4

• Liker 2
Skrevet
12 hours ago, Tabris said:

Hvilken kategori går min hannhund inn under, som kun markerer inne når vi er på besøk til venner som har tisper? De leker stort sett, men av og til markerer han. Kun der, aldri ellers.

Anonymkode: aa394...021

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken kategori går min hannhund inn under, som kun markerer inne når vi er på besøk til venner som har tisper? De leker stort sett, men av og til markerer han. Kun der, aldri ellers.

Går vell ikke under noen av de, men problemet ditt blir jo noe helt annet. Hunden din sier «se så flott jeg er, min tispe, nå kan du lukte hvor sterk hannhund jeg er!» 😂 Altså din hannhund gjør jo dette på tur også, så det blir noe helt annet med pissing i sitt eget hjem

Anonymkode: 0a9ac...4c4

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan jeg ikke vite utfra bare den informansjonen du skriver her. Men noen hunder vil ha lettere for å tisse hos andre. At en hund er husren hjemme betyr ikke automatisk at den er det hos andre.

Han kan tisse hos dine venner som har tisper fordi han får høyere stressnivå. Enten fordi han er anspent og ikke helt trygg hos andre, eller fordi det å være nær tisper gjør at han stresser seg opp (om han er intakt). Evt også at han vil kommunisere til tispene at "Jeg er her!"

• Liker 1
Skrevet

Nordenstam Hundeskole er en av de bedre stedene å søke seriøse råd. Bedre enn flere "kaketanter" som bruker evigheter på å trene hund uten at det skjer noe. Innimellom trenger man noe som funker etter max 3 korrigeringer. 

Anonymkode: 81ce2...c3a

• Liker 2
Skrevet

Tok over en ribbe på 6år, tisset og bæsjet inne, men med mye trening i løpet av de første 5 mnd ble det kun uhell inne max 1 gang hver 3dje mnd. Bjeffing fikk vi også bort. Så alt går, man må bare legge inn enorm innsats, dog har jeg det for meg at de med små hunder sjeldent oppdrar de eller hodetrener de. Da vil så klart hunden være "umulig" 

Anonymkode: 21df7...05d

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tok over en ribbe på 6år, tisset og bæsjet inne, men med mye trening i løpet av de første 5 mnd ble det kun uhell inne max 1 gang hver 3dje mnd. Bjeffing fikk vi også bort. Så alt går, man må bare legge inn enorm innsats, dog har jeg det for meg at de med små hunder sjeldent oppdrar de eller hodetrener de. Da vil så klart hunden være "umulig" 

Men den var jo åpenbart ikke husren. Det er ikke det samme som markering inne. 

• Liker 2
Skrevet
13 hours ago, Tabris said:

Markeringsbehov er vel egentlig bare et annet ord for stresstissing. Dvs et behov for å late vannet ofte, som - hvis det ikke er medisinsk - ofte kommer av stress og nervøsitet. Som vi dessverre ser hos en del små hunder (og store).

Så kjønnsdrift og territorie opprettholdelse finnes ikke i dagens hunder?

Til TS, tisper markere også i forbindelse med løpetid. Hunder som bevist markere innendørs har dårlig oppdragelse, enkelt og greit.

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men den var jo åpenbart ikke husren. Det er ikke det samme som markering inne. 

Men et eksempel på at man kan trene det bort. Eventuelt kastrere hannhunder så stresset blir mindre for de. Tisser de inne så har de lettere for å tisse inne, uansett årsak.

Skrevet

Har liten hann hund, gjør aldri fra seg inne hjemme der den er trygg. Den kan dessverre markere seg hos f eks dyrlegen, dyrebutikker eller hjemme hos andre som har tispe. Altså i stressende omgivelser med mye lukter fra andre hunder. Å jo, små hunder har oftere en tendens til å markere seg enn store hunder.

Men hunden min er ellers stueren, markerer seg aldri hos andre vi er på besøk hos som ikke har hund.

Men er du klar over problemet tar jeg bare på den en vanlig baby bleie, da markerer den seg ikke hjemme hos folk. I dyrevutikk bærer jeg den, vil ikke den skal tisse på varene i butikken.  

Anonymkode: a1714...c35

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...