Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par, han student og jeg er ferdigutdannet. Han er ferdig til våren. Vi har et barn. 

Vi har en samlet egenkapital på 1.700.000,-. Jeg har en grei inntekt (500k), mens han har en grei inntekt kombinert med studielån. Altså at studielånet tilsvarer en del av hans inntekt. Han tjener ca 180.000/året. 

Vi har leid bolig frem til nå, men av årsaker jeg ikke vil gå inn på her (ikke på grunn av oss, eller vårt forhold til huseierne), er vi nødt til å flytte innen 1. mars. Da er det 2 måneder til han er ferdig med sin utdannelse. Han tar en god utdannelse, og jobbmulighetene ser veldig gode ut. Han jobber allerede i bransjen, og har fått muntlig beskjed om at de gjerne vil fortsette å ha han (de kan ikke gi skriftlig, for det er ikke sikkert enda, men han ligger veldig godt an). 

Vi har hele veien tenkt å kjøpe etter han var ferdig utdannet. Vi har ikke tenkt på et så veldig høyt lån (ca 4-4.3), og vi har egenkapitalen til å gjøre det. Når jeg har snakket med banken så er dette tydeligvis helt ekstremt vanskelig å få til, selv om vi har veldig god egenkapital, har vist til at vi har spart mye og har per i dag en husleie som er høyere enn hva lånet hadde blitt. De vil likevel at vi skal vente frem til han er ferdig og i fast stilling. Jeg skjønner det altså, men faen heller! Nå må jeg inn med medlåntaker i form av foreldre og masse styr for dette. Jeg blir helt galen. 

Alternativet vårt nå er enten å overtale mamma til å stille som medlåntaker (noe jeg egentlig ikke ønsker, og helst vil unngå), for å kunne få et lån, eller å måtte flytte 2 ganger MED barn på så kort tid. Skal vi først flytte herifra til en ny leilighet også flytte fra ny leilighet til en eid leilighet på ca 6 måneder er det mye styr og rot for ingen grunn. Hadde vi kunne blitt boende hadde det vært greit nok, men sånn som det er nå så kjenner jeg det koker i meg. 

Banken sier at de ikke regner studielån som inntekt fordi den ikke er fast. De tar også utgangspunkt i SIFO budsjett, selv om jeg kan vise til at vi bruker LANGT ifra like mye som dette budsjettet. Jeg merker dette stresset er helt absurd, og at systemet gjør det vanvittig vanskelig her. Vi klarer fint å betjene det lånet vi ønsker. Grunnen til at vi ikke vil ned i lån er fordi vi er pent nødt til å ha 2 soverom, og bo i området der vi jobber + barnehage. Å kjøpe noe billigere for så å selge igjen innen så kort tid er like dumt syntes jeg. 

Hva tenker dere? Er det noen som ikke har stresset jeg kjenner på som kan komme med noen gode råd?

Anonymkode: 17d58...02d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye lån trenger der? Med din lønn borde jo du få et godt lån og så kjøper han seg inn når han får jobb. 

Anonymkode: 5dea6...958

• Liker 2
Skrevet

Har dere gått til flere banker? Vi opplevde å bli ledd ut døra av DnB, mens Sparebank1 ga oss lån med utgangspunkt i startlønn etter utdannelse for mannen min som på det punktet var student og hadde ca 4 mnd igjen. 
Hvis banken setter krav til kausjonist, kan dere godt gjøre det, og så flytte hele lånet over på dere etter noen mnd når mannen din får jobb og kan vise til faktisk inntekt. Svigerinnen min gjorde dette. De kjøpte ut foreldrene sine etter 5 mnd. Men det forutsetter jo at foreldre er interessert i å kausjonere da.

Anonymkode: f415c...880

• Liker 9
Skrevet

Hvis de går med på mor som medlånetaker, så ville jeg gjort det. Så bare refinansierer dere så mannen blir medlånetaker når han har fått jobb.

Tenk om banken skulle hørt på alle som sier "kommer til å få jobb", "kommer til å gå opp så så mye i lønn" osv osv. De har jo retningslinjer for en grunn.

Anonymkode: 788af...f80

• Liker 16
Skrevet

Jeg synes 4+ mill er et høyt lån. Høyere enn vi har, og vi har inntekt mye høyere enn det du legger frem. Man skal tåle renteoppgang og at man får et inntektstap i disse tider.

Inntektene deres idag er på 680.000, så det er nesten 6x inntekt. HVIS han får inntekt tilsvarende deg så havner dere på 4x inntekt, men som nyutdannet er det ikke sikkert han når 500.000 i startlån.det ville vært uansvarlig å gi dere 4+ mill i lån nå. Hva med å se på en billigere bolig, og legge opp penger i en periode?

• Liker 11
Skrevet

Sjekk med flere banker! Det folk gjør feil ofte er at de tror at DE er kundene, men det er feil. Banken er kunden og burde sloss om DERE! Sjekk på nett og velg dere ut en 4-6 banker som dere tror kan gi dere et bra tilbud, kontakt hver og en. Når alle tilbudene er samlet inn kan dere stille bankene opp mot hverandre "de ga oss dette lånet til den renta, har dere et bedre tilbud til oss?"

Lykke til. Sikker på at det ordner seg for dere :) 

• Liker 2
Skrevet

Oi, det var strengt! Har du spurt flere banker? DNB var veldig fleksible synes jeg. Samboeren min skulle begynne å studere etter at jeg var ferdig med min utdannelse, og da viste rådgivers kalkulator at vi ikke fikk noe i lån (hadde eid leilighet i flere år, levd godt med lite penger, spart en del). Da fylte han inn samboers daværende inntekt isteden, selv om jobben var sagt opp. Vi fikk 3,2 i lån med min inntekt på 550 000, kjøpte for 3,8. Studielån telles ikke som inntekt. Har også barn. Dere har jo masse egenkapital i tillegg, så håper dere finner en bank som er mer fleksibel! 

Anonymkode: 5639a...0be

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye lån trenger der? Med din lønn borde jo du få et godt lån og så kjøper han seg inn når han får jobb. 

Det tenker jeg også, men systemet her er litt kronglete. 

Vi trenger ca 2.3-2.4 mill. 

Vi har ca 880.000 i studiegjeld til sammen. Begge har høy utdannelse og ligger an til å tjene greit. Jeg tipper at han kommer til å ha ca samme lønn som meg til sommeren. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere gått til flere banker? Vi opplevde å bli ledd ut døra av DnB, mens Sparebank1 ga oss lån med utgangspunkt i startlønn etter utdannelse for mannen min som på det punktet var student og hadde ca 4 mnd igjen. 
Hvis banken setter krav til kausjonist, kan dere godt gjøre det, og så flytte hele lånet over på dere etter noen mnd når mannen din får jobb og kan vise til faktisk inntekt. Svigerinnen min gjorde dette. De kjøpte ut foreldrene sine etter 5 mnd. Men det forutsetter jo at foreldre er interessert i å kausjonere da.

Det er godt å høre!

Jeg har forsøkt å sende lånesøknader til flere banker, men syntes det er kronglete å skulle bli kunde overalt for å søke hvis det ikke er noe poeng. Vet ikke hvor mye skjønnsmessige vurderinger de gjør. De jeg har kontakt med nå har jeg hatt hauger av mailkorrespondanse og innsendt av alt mulig. 

Hvis de går med på mor som medlånetaker, så ville jeg gjort det. Så bare refinansierer dere så mannen blir medlånetaker når han har fått jobb.

Tenk om banken skulle hørt på alle som sier "kommer til å få jobb", "kommer til å gå opp så så mye i lønn" osv osv. De har jo retningslinjer for en grunn.

Anonymkode: 788af...f80

Ja... Jeg skjønner det. Jeg blir bare så frustrert fordi situasjonen er som den er. Hadde vi kunne blitt boende hadde det vært greit å vente, men dette syntes jeg er vanskelig. 

Slik banken foreslår det nå er det å lage 2 separate lån, hvor min mor er medlåntaker på det ene som vi betaler først før vi tar det andre. Syntes dette hørtes så rotete og kronglete ut, og ønsker helst ikke å ha hun inn da jeg og mamma har et litt komplisert forhold til tider og hun fort kan legge seg alt for mye opp i ting. Er det siste utvei så gjør vi det, men ønsker å gjøre alt for å unngå dette. 

3 minutter siden, Summeer skrev:

Jeg synes 4+ mill er et høyt lån. Høyere enn vi har, og vi har inntekt mye høyere enn det du legger frem. Man skal tåle renteoppgang og at man får et inntektstap i disse tider.

Inntektene deres idag er på 680.000, så det er nesten 6x inntekt. HVIS han får inntekt tilsvarende deg så havner dere på 4x inntekt, men som nyutdannet er det ikke sikkert han når 500.000 i startlån.det ville vært uansvarlig å gi dere 4+ mill i lån nå. Hva med å se på en billigere bolig, og legge opp penger i en periode?

Jeg ser nå at jeg har skrevet det litt feil, men kjøpesum på 4-4,3, som vil si et lån på 2,3-2,4 mill. Beklager for det! Hadde det vært lån på 4 mill hadde jeg helt forstått hvorfor det var vanskelig 😅

Oi, det var strengt! Har du spurt flere banker? DNB var veldig fleksible synes jeg. Samboeren min skulle begynne å studere etter at jeg var ferdig med min utdannelse, og da viste rådgivers kalkulator at vi ikke fikk noe i lån (hadde eid leilighet i flere år, levd godt med lite penger, spart en del). Da fylte han inn samboers daværende inntekt isteden, selv om jobben var sagt opp. Vi fikk 3,2 i lån med min inntekt på 550 000, kjøpte for 3,8. Studielån telles ikke som inntekt. Har også barn. Dere har jo masse egenkapital i tillegg, så håper dere finner en bank som er mer fleksibel! 

Anonymkode: 5639a...0be

Godt å høre! Sender en søknad dit også for å se om de er litt mer behjelpelige! Tusen takk!

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette, bare at jeg har motsatt erfaring. 

Jeg fikk bare en sur tone om at jeg kunne låne 800 k, og at jeg fikk kjøpe meg en leilighet. Jeg prøvde å si at da blir min totale utgiftspost på bo mye dyrere enn lånet jeg søkte (1.3 til enebolig). Dette var i sparebanken. 

I dnb derimot skjønte de ikke problemet, og jeg fikk 1.3 mill i lån med en gang, uten kausjonist eller medlåner.  

Så det lønner seg å sjekke flere banker! Nå er det riktignok en del år siden jeg tok lån, men det lønner seg fremdeles å sjekke med fler. :)

Anonymkode: 9aa41...c28

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er et par, han student og jeg er ferdigutdannet. Han er ferdig til våren. Vi har et barn. 

Vi har en samlet egenkapital på 1.700.000,-. Jeg har en grei inntekt (500k), mens han har en grei inntekt kombinert med studielån. Altså at studielånet tilsvarer en del av hans inntekt. Han tjener ca 180.000/året. 

Vi har leid bolig frem til nå, men av årsaker jeg ikke vil gå inn på her (ikke på grunn av oss, eller vårt forhold til huseierne), er vi nødt til å flytte innen 1. mars. Da er det 2 måneder til han er ferdig med sin utdannelse. Han tar en god utdannelse, og jobbmulighetene ser veldig gode ut. Han jobber allerede i bransjen, og har fått muntlig beskjed om at de gjerne vil fortsette å ha han (de kan ikke gi skriftlig, for det er ikke sikkert enda, men han ligger veldig godt an). 

Vi har hele veien tenkt å kjøpe etter han var ferdig utdannet. Vi har ikke tenkt på et så veldig høyt lån (ca 4-4.3), og vi har egenkapitalen til å gjøre det. Når jeg har snakket med banken så er dette tydeligvis helt ekstremt vanskelig å få til, selv om vi har veldig god egenkapital, har vist til at vi har spart mye og har per i dag en husleie som er høyere enn hva lånet hadde blitt. De vil likevel at vi skal vente frem til han er ferdig og i fast stilling. Jeg skjønner det altså, men faen heller! Nå må jeg inn med medlåntaker i form av foreldre og masse styr for dette. Jeg blir helt galen. 

Alternativet vårt nå er enten å overtale mamma til å stille som medlåntaker (noe jeg egentlig ikke ønsker, og helst vil unngå), for å kunne få et lån, eller å måtte flytte 2 ganger MED barn på så kort tid. Skal vi først flytte herifra til en ny leilighet også flytte fra ny leilighet til en eid leilighet på ca 6 måneder er det mye styr og rot for ingen grunn. Hadde vi kunne blitt boende hadde det vært greit nok, men sånn som det er nå så kjenner jeg det koker i meg. 

Banken sier at de ikke regner studielån som inntekt fordi den ikke er fast. De tar også utgangspunkt i SIFO budsjett, selv om jeg kan vise til at vi bruker LANGT ifra like mye som dette budsjettet. Jeg merker dette stresset er helt absurd, og at systemet gjør det vanvittig vanskelig her. Vi klarer fint å betjene det lånet vi ønsker. Grunnen til at vi ikke vil ned i lån er fordi vi er pent nødt til å ha 2 soverom, og bo i området der vi jobber + barnehage. Å kjøpe noe billigere for så å selge igjen innen så kort tid er like dumt syntes jeg. 

Hva tenker dere? Er det noen som ikke har stresset jeg kjenner på som kan komme med noen gode råd?

Det å KANSKJE for han å få en jobb er jo et usikkerhetsmoment. Og hvertfall i disse tider. 

Anonymkode: 3d22a...3fe

• Liker 2
Skrevet

Greia er vel at dere ikke har lagt fram budsjett.

Hva koster det per måned på:

- kommunale avgifter

- barnehage

-bil (lån og forsikringer) 

-generelle andre forsikringer

-kredittkort eller andre forbrukslån dere har

-studielån

Hva setter dere av til sparing, kleskjøp, mat osv osv. Det er jo ikke bare huslånet banken er redd for, men alt annet som må betales i tillegg hver måned. Går dere i pluss eller minus da? Hva skjer hvis varmtvanns tanken plutselig ryker? Har du da muligheten til å fikse med en gang?

Lag månedsbudsjett og gå til neste bank. Ta med budsjett og lønnslippene.Ikke ta det som nederlag å ha mor som kausjonist, hun kan jo tas bort etter noen år. Det kan være så enkelt at du må kjøpe livsforsikring og uføreforsikring for å få lån.

Anonymkode: b4737...da0

Skrevet

Altså..   dere er tre personer som har en inntekt. Siden lån selvsagt ikke regnes som inntekt men lånte penger, noe det jo er. Og dere har studielån på 880000..  så egentlig har dere en inntekt på 500000 og egenkapital på 1,7 minus 880000.. = 800000 i egenkapital da om man ser fra en annen vinkel. 

• Liker 3
Skrevet

Støtter forslaget om å høre med flere banker. DNB avviste oss med en gang, mens den banken vi har nå var villig til å gi oss mer i lån enn det vi søkte om! Vi søkte om 2.9 millioner i lån, ingen av oss hadde faste jobber da, men vi hadde også en del i EK. Bare sånn til sammenligning.

Dette kommer helt sikkert til å ordne seg med en annen bank. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det å KANSKJE for han å få en jobb er jo et usikkerhetsmoment. Og hvertfall i disse tider. 

TS her.

Ja, og det er som sagt fult forståelig. Men da tenker jeg hva med alle de som f.eks. har vikariater eller midlertidige stillinger, får de aldri boliglån? Han jobber allerede i bransjen, og vi hadde fint klart å holde det gående frem til over sommeren. Da har han jobbet fulltid i alle årene han har studert. Dessuten har vi en bufferkonto på ca 100k som vi ikke har lagt med i beregningen av boligkjøp, som vi kunne ha brukt litt av midlertidig. 

Greia er vel at dere ikke har lagt fram budsjett.

Hva koster det per måned på:

- kommunale avgifter

- barnehage

-bil (lån og forsikringer) 

-generelle andre forsikringer

-kredittkort eller andre forbrukslån dere har

-studielån

Hva setter dere av til sparing, kleskjøp, mat osv osv. Det er jo ikke bare huslånet banken er redd for, men alt annet som må betales i tillegg hver måned. Går dere i pluss eller minus da? Hva skjer hvis varmtvanns tanken plutselig ryker? Har du da muligheten til å fikse med en gang?

Lag månedsbudsjett og gå til neste bank. Ta med budsjett og lønnslippene.Ikke ta det som nederlag å ha mor som kausjonist, hun kan jo tas bort etter noen år. Det kan være så enkelt at du må kjøpe livsforsikring og uføreforsikring for å få lån.

Anonymkode: b4737...da0

Jeg har bare søkt på nett, og da har jeg ikke fått gjort dette. Er det smartere å be om et møte med en rådgiver? 

Vi er vandt med å leve ganske sparsommelig, og har kun billån + studielån av lån. 

Skrevet

Og nei, de med vikariater og midlertidige stillinger går ikke boliglån. 

• Liker 9
Skrevet

Altså..   dere er tre personer som har en inntekt. Siden lån selvsagt ikke regnes som inntekt men lånte penger, noe det jo er. Og dere har studielån på 880000..  så egentlig har dere en inntekt på 500000 og egenkapital på 1,7 minus 880000.. = 800000 i egenkapital da om man ser fra en annen vinkel. 

Men burde vi ikke da egentlig fortsatt fått det lånet vi trenger? 

500.000 + 180.000 (han har fast deltidsjobb) = 680.000 = 3,400.000?? Pluss 800.000 i EK = 4.200.000

Det hadde vi klart oss med. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være vanskelig for banken??

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men burde vi ikke da egentlig fortsatt fått det lånet vi trenger? 

500.000 + 180.000 (han har fast deltidsjobb) = 680.000 = 3,400.000?? Pluss 800.000 i EK = 4.200.000

Det hadde vi klart oss med. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være vanskelig for banken??

Er de 180 000 han har fra jobben eller jobb + studielån? Du sier at dere også har billån, hvor mye er det på?

Anonymkode: bc3b7...035

Skrevet

Er de 180 000 han har fra jobben eller jobb + studielån? Du sier at dere også har billån, hvor mye er det på?

Anonymkode: bc3b7...035

De er jobb alene. Med studielån + jobb har han over 300.000 i året. 

Billånet er på 50k, men når jeg skrev at vi hadde 880.000 i studielån er dette inkludert billånet (beklager at det roter litt, jeg skrev bare litt fort inn fordi har totalt lån i en bolk i et skjema ved siden av meg, så glemte at det er to lån der. Studielånet er på ca 830, og billånet på 50k. 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med hennes lønn får de et godt lån? Hun tjener godt under snittet og banken vil absolutt ikke ta hennes inntekt som grunnlag for et «godt lån».

Anonymkode: a103b...cbb

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med hennes lønn får de et godt lån? Hun tjener godt under snittet og banken vil absolutt ikke ta hennes inntekt som grunnlag for et «godt lån».

Anonymkode: a103b...cbb

Medianlønnen i Norge i 2020 er på 514.020. Så godt under snittet som nyutdannet er det da virkelig ikke..

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...