Gå til innhold

Forvirring rundt svangerskapsoppfølgning

Anbefalte innlegg

Hei,

tok no blodprøver hos lege på første svangerskapskontroll nå nylig, ca uke siden. De sa jeg kunne se resultater på Furst, men føler ikke alt ligger der av det som skal

Kontakter så lege via mail og får beskjed om å ta visse tilskudd. Ellers ikke noe mer.

Kan jeg da anta at alt er bra? Jeg synes prøvene på furst er mangelfulle og er ikke alt som det står man skal sjekke. Men jeg er jo ikke lege og kan ikke tolke alt som står der akkurat.

Og hvordan formidles dette til jordmor, som er i en helt "annen" verden?

Fikk ingen info om hvilke blodprøver som ble tatt heller, og aner ikke hva som er testet osv. Men jeg antar en lege har stålkontroll på det og at jeg ikke behøver bekymre meg for at noen tester er glemt?

Pga corona er helsevesenet svært utilgjengelige, eller jordmødre da, som jeg egentlig ønsker mest kontakt med. Føler meg "veldig alene" i prosessen.

Anonymkode: 64563...582

Fortsetter under...

De tar en del antistoffprøver, blodtyping med screening og blodprosent/jern/stoffskifte hvis ikke annet er nevnt (etter hva jeg kan huske). Det er nok også tatt urinprøve med dyrkning for å se etter bakterier i urinveiene. Dersom betydelig utslag bør lege gi beskjed om å ta tilskudd eller at du følges opp videre. Hvis du klarer å få hentet opp blodprøvesvarene så viser du dem til jordmor på neste time. Du kan også google de forskjellige prøvesvarene så vil du fort se om det er noe som avviker og få svar på hva det betyr. 

Føler du deg rådvill ville jeg bedt om lege/jordmortime, du er på ingen måte en belastning for systemet. Det er heller systemet som ikke er skapt for covid-tilstander og som omprioriterer viktig personell. 

Anonymkode: e3db9...fb6

• Liker 4
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De tar en del antistoffprøver, blodtyping med screening og blodprosent/jern/stoffskifte hvis ikke annet er nevnt (etter hva jeg kan huske). Det er nok også tatt urinprøve med dyrkning for å se etter bakterier i urinveiene. Dersom betydelig utslag bør lege gi beskjed om å ta tilskudd eller at du følges opp videre. Hvis du klarer å få hentet opp blodprøvesvarene så viser du dem til jordmor på neste time. Du kan også google de forskjellige prøvesvarene så vil du fort se om det er noe som avviker og få svar på hva det betyr. 

Føler du deg rådvill ville jeg bedt om lege/jordmortime, du er på ingen måte en belastning for systemet. Det er heller systemet som ikke er skapt for covid-tilstander og som omprioriterer viktig personell. 

Anonymkode: e3db9...fb6

Problemet er at jeg vet ikke hva som er testet, hvilke tester som er hvor.

Opplever kommunikasjon mellom jordmor og fastlege som ikke eksisterende.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er aldri noe kommunikasjon mellom jordmor og fastlege. 

Du ber om utskrift av blodprøvene og legger det med i mappen din, verre er det faktisk ikke. 

Anonymkode: 5b6bf...765

• Liker 6

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helsekortet/mappen din som er deres kommunikasjon. Alt av betydning skal noteres der. 

• Liker 1
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor da f.eks? 

Hei! Om du allerede har bestemt deg for sykehus og/eller fått fødeplass, sendes prøvene dit. Det er et annet system enn Fürst, så du vil ikke se prøvene der inne. Når du kommer til ordinær ultralyd kan du be sykehuset om hvordan prøvene så ut:) Hvis du gjerne vil at jordmor skal få se prøvene, ring fastlegekontoret og be om utskrift av prøvene og forklar at jordmor gjerne vil ha dem.

19 minutter siden, Måndagsbarn skrev:

Hei! Om du allerede har bestemt deg for sykehus og/eller fått fødeplass, sendes prøvene dit. Det er et annet system enn Fürst, så du vil ikke se prøvene der inne. Når du kommer til ordinær ultralyd kan du be sykehuset om hvordan prøvene så ut:) Hvis du gjerne vil at jordmor skal få se prøvene, ring fastlegekontoret og be om utskrift av prøvene og forklar at jordmor gjerne vil ha dem.

Ligger masse prøver på furst. Men noen mangler. Blodtype på barnet f.eks. hiv testen er ikke å spore. Vil helst ikke ha full smittevernskamuflasje på føden pga hiv test som ikke er tatt. 

Ja kanskje jeg problematiserer. Jeg tror det er mangel på forklaring fra begge sider. Fikk med et tomt helsekort av lege. Virker nesten som jeg skal fylle inn selv. 

Ser ikke legen alle prøvene altså? Spurte idag om alt var greit. Legen anbefalte da no vitamintilskudd per mail. Intet mer ble sagt. Og ikke mer svar.

Indikerer det at alt ellers er greit? Noen som vet

Kanskje jeg ikke trenger stresse med å finne noe? 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ligger masse prøver på furst. Men noen mangler. Blodtype på barnet f.eks. hiv testen er ikke å spore. Vil helst ikke ha full smittevernskamuflasje på føden pga hiv test som ikke er tatt. 

Ja kanskje jeg problematiserer. Jeg tror det er mangel på forklaring fra begge sider. Fikk med et tomt helsekort av lege. Virker nesten som jeg skal fylle inn selv. 

Ser ikke legen alle prøvene altså? Spurte idag om alt var greit. Legen anbefalte da no vitamintilskudd per mail. Intet mer ble sagt. Og ikke mer svar.

Det stemmer, noen mangler. Det er de som er sendt sykehuset, nettopp HIV-testen, blodtypen din og en del andre de trenger. Så slik ut for meg også, men jeg fikk beskjed på forhånd om at de ulike prøvene gikk til ulike laboratorier/sykehus/fürst.

Som sagt så kan du helt fint be om utskrift, så får du selv oversikt over nivåene og kan ta det med til jordmor:)

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer ikke at det blir full smittevernkamuflasje dersom mor er hiv-positiv. Hiv er blodsmitte, og det skal man alltid beskyttes mot når det jobbes med pasienter. Det kalles basale smittevernrutiner og det er rutiner som er grunnlegende i absolutt all pasientbehandling. Hiv-testen er for å hindre overføring til foster

Anonymkode: acbca...594

• Liker 1

Blodtype og screening,  samt hiv, hepatitt og syfilis sendes til analyse ved henholdvis blodbanken og mikrobiologisk/serologisk avdeling ved sykehuset du skal føde. Du vil få kopi av disse svarene neste gang du er hos legen.

Hadde dette blitt kjørt hos Fürst, spesielt blodtype og screening, ville ikke svangerskapsomsorgen hatt den kvaliteten den har i dag. Det er viktig at blodbanken ved det sykehuset du skal føde har oversikt over din blodtype og spesielt over eventuelle antistoffer du kan ha dannet. Fürst har forøvrig ikke blodtyping og screening for irregulære blodtypeantistoffer i sitt analyserepertoar pr dags dato. 

Anonymkode: 446f7...e33

• Liker 2
19 minutter siden, Måndagsbarn skrev:

Det stemmer, noen mangler. Det er de som er sendt sykehuset, nettopp HIV-testen, blodtypen din og en del andre de trenger. Så slik ut for meg også, men jeg fikk beskjed på forhånd om at de ulike prøvene gikk til ulike laboratorier/sykehus/fürst.

Som sagt så kan du helt fint be om utskrift, så får du selv oversikt over nivåene og kan ta det med til jordmor:)

Men vet ikke legen resultater? Så når jeg kontaktet i dag hadde vel hun sagt om noe var galt? 

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen får alle svarene, selv om de analyseres ulike steder.

Anonymkode: 2d497...ac4

Da trenger jeg jo ikke stresse mer da. Når eneste å påpeke var noe vitaminer. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da trenger jeg jo ikke stresse mer da. Når eneste å påpeke var noe vitaminer. 

Bare å slappe av ja. Bare sørg for å få de svarene du skal ha. Det hender jo at svarene ikke kommer frem, spesielt hvis de blir sendt pr post. Spørs hvilket sykehus du skal føde ved om svaret er sendt elektronisk eller pr brev.

• Liker 1
Annonse
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blodtype og screening,  samt hiv, hepatitt og syfilis sendes til analyse ved henholdvis blodbanken og mikrobiologisk/serologisk avdeling ved sykehuset du skal føde. Du vil få kopi av disse svarene neste gang du er hos legen.

Hadde dette blitt kjørt hos Fürst, spesielt blodtype og screening, ville ikke svangerskapsomsorgen hatt den kvaliteten den har i dag. Det er viktig at blodbanken ved det sykehuset du skal føde har oversikt over din blodtype og spesielt over eventuelle antistoffer du kan ha dannet. Fürst har forøvrig ikke blodtyping og screening for irregulære blodtypeantistoffer i sitt analyserepertoar pr dags dato. 

Dette kommer jo helt an på hvor i landet man holder til. Her blir absolutt ingenting sendt til sykehus, pasient må selv sørge for å få utskrift fra fastlegen og ta med til fødeavdelingen. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer jo helt an på hvor i landet man holder til. Her blir absolutt ingenting sendt til sykehus, pasient må selv sørge for å få utskrift fra fastlegen og ta med til fødeavdelingen. 

Selv om prøvesvar ligger inne i sykehusets systemer, skal den gravide alltid ha med helsekort og kopi av prøvesvar. 

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om prøvesvar ligger inne i sykehusets systemer, skal den gravide alltid ha med helsekort og kopi av prøvesvar. 

Det endrer dog ikke det jeg skrev, at prøvesvarene ikke blir sendt direkte til sykehuset. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...