Gå til innhold

Diabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Far til sønnen min har fått diabetes, samme har hans far og farfar. 
Nå er jeg nervøs for at sønnen min kan være utsatt for å få diabetes selv. 
Tenker å ha en samtale med legen om dette og få en kostholdsplan og råd. 
Noen som har erfaring med dette? 

Anonymkode: 5ce32...52b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke vits i å begynne med å endre kostholdet til barnet nå. Jeg vil regne med at hvis får diabetes, er det diabetes type 1, som er insulinavhengig. Hvis sønnen din får diabetes, tar fastlegen kontakt med sykehuset for innleggelse og dere vil få all hjelp og oppfølging derfra.

• Liker 2
Skrevet

Det første du må vite er hvilken type diabetes det er snakk om. Uten at du vet det blir en samtale og "kostholdsråd" nesten meningsløst, fordi typene er så forskjellige utover at vanlige kostholdsråd er grunnleggende.

Anonymkode: 6b056...ba9

• Liker 1
Skrevet

Altså.... er det type 2 du tenker, så er det jo helt ok å lage gode vaner(noe det er uansett) du vil kunne minske risikoen for type2 da, som man gjerne får i voksen alder, man blir aldri kvitt den, men kan leve godt og symptomfri.

Er det typ1 de har fått, så hjelper det lite å forebygge, men gode vaner er alltid uansett bra :) har selv typ1, og ett av mine 4 barn har fått det. Jeg fikk det som voksen, barnet mitt fikk det som barn.. 

Anonymkode: d20fb...5f0

• Liker 2
Skrevet

De har alle type 2 sa barnefar. Men tenker å be om litt mer info av legen. 

Vet far har veldig dårlig kosthold og er overvektig. Reagerer veldig når barnet kommer hjem og er veldig dårlig i magen. De spiser mye usunt når han er der. Håper far gjør en livsstilsforandring når han har fått diagnosen. 

tenker at det er veldig arvelig siden alle mennene i familien hans har fått det.

ts

Skrevet

Arv gjør mer eller mindre disponert for å få diabetes type2, men diabetes type2 er først og fremst en livsstilssykdom (i motsettning til type 1). Når det er snakk om type 2 kan du med andre ord gjøre mye gjennom forebygging med sunne vaner. Grunnen til at så mange i guttens familie har fått type2 diabetes kan være at de er arvelig belastet, eller at dårlige vaner går i arv. Du forteller joselv at far har dårlige vaner.

Det som skal gjøres for å foebygge er å ha et normalt sunt kosthold, og å være i normal fysisk aktivitet.

Dersom gutten er mye hos far og far ikke legger om kostholdet, kan det kanskje være en ide å ansvarliggjøre gutten litt selv for hva han spiser når han er hos far (hvishan er gammel nok til å forstå dette, du skriver ikke noe om alder).

Anonymkode: 61cad...0f5

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har alle type 2 sa barnefar. Men tenker å be om litt mer info av legen. 

Vet far har veldig dårlig kosthold og er overvektig. Reagerer veldig når barnet kommer hjem og er veldig dårlig i magen. De spiser mye usunt når han er der. Håper far gjør en livsstilsforandring når han har fått diagnosen. 

tenker at det er veldig arvelig siden alle mennene i familien hans har fått det.

ts

Dårlig mage har ingenting med diabetes å gjøre. Type 2 kan man kontrollere med mat og evt. tabletter. Type 1 må ha insulintilførsel for å kunne reguleres. Barn får for det aller meste 99,99% type 1.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...