Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitat

Brutto månedslønn 2019 + (Feriepengegrunnlag x 12 prosent) - (Brutto månedslønn / 26 virkedager) x 30 virkedager =

40.000 + (475.000 x 0,12) - (40.000/26) x 30 =

50.846 kroner i feriepenger i 2020, med vårt eksempel.

Anonymkode: 2a929...a64

• Liker 1
Skrevet

Feriepengene er 10,2 eller 12 % av hva du tjente i fjor. 

Anonymkode: f42c2...5a7

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Lija skrev:

........... Er dette riktig? 

Enten så får man alle feriepengene pluss en månedslønn i juni med fratrekk for det man har av ferie.  Normalt fem uker lovebstemt (4u+1d) og avtalefestet (4d) ferie.  Da får man vanlig lønn ved selve ferieuttaket. Hva ble trukket når du fikk feriepengene, om du har denne ordningen?

Den andre måten er at man får feriepengene porsjonert i stedet for lønn når man tar ut ferien sin.  Er dette ordningen du faller under?

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Lija skrev:

Hei, hmm... jeg skjønner ikke detta🙈

jeg jobber i kommunen og får feriepenger i juni. Men må ta en uke ferie nå i november og ser at jeg bare får 50% lønn den uka selvom jeg nå jobber 100%.

7 minutter siden, Whistler skrev:

..........Hva ble trukket når du fikk feriepengene, om du har denne ordningen?

...............

Igjen.  Hva ble trukket når du fikk feriepengene i juni?  Fem fulle ukelønner, eller fem halve ukelønner?

• Liker 2
Skrevet (endret)
På 12.11.2020 den 11.15, Whistler skrev:

Endret av Lija
Skrevet

Jeg tror det beste du kan gjøre er å ta kontakt med lønningskontoret og få de til å forklare dette for deg for jeg er ganske sikker på at de følger reglene.

Anonymkode: 2a929...a64

• Liker 3
Skrevet (endret)
På 12.11.2020 den 11.32, AnonymBruker skrev:

Endret av Lija
Skrevet
12 minutter siden, Lija skrev:

Hm, det står at stillingen min er 50%, også er det trukket 5 uker ferie så da går jeg i minus.. også kommer feriepengene som ser ut til å være fra en 100% stilling med tanke på summen (uten at det står).

Absolutt alle går i minus man får utbetalt en månedslønn minus ferietrekk for fem uker.

Spørsmålet igjen er om ferietrekket dit var fem uker med full lønn, eller fem uker med halv lønn.  Om ferietrekket ditt var fem uker med halv lønn, kommer du ikke til å få mer en halv lønn for ferieukene dine.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Lija skrev:

Jeg hadde jo regnet med å få 100% lønn ut året fordi jeg jobber 100%, men fordi de tvinger meg til å ta ut resterende ferie taper jeg jo masse penger da😑

Du har ikke ferie med lønn.  Feriepengene skal dekke ferieuttaket ditt.

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, Lija skrev:

Skjønner, det står at ferietrekket er 5 uker 50%👍

spørsmålet er da om de kan tvinge meg til å ta ferie fra en 100% stilling også bare betale meg 50%, eller om jeg kan si at jeg ønsker å jobbe 50% i ferien min å få full lønn...

de tvinger meg til å ta ut all ferie, får ikke lov å overføre. Men jeg har forresten 6 uker ferie siden jeg fikk overføre i fjor, så hva skjer med den siste uka? Jeg har alltid jobbet 100% frem til deler av dette året.

Ja, du plikter å ta ut ferien din. Du skulle ha spart feriepenger for bortfall av lønn når du faktisk avvikler ferie. 

Anonymkode: 6424c...f11

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Lija skrev:

spørsmålet er da om de kan tvinge meg til å ta ferie fra en 100% stilling også bare betale meg 50%, eller om jeg kan si at jeg ønsker å jobbe 50% i ferien min å få full lønn...

...................

Du har jo allerede fått feriepenger for ferieukene dine, og du har også kun blitt trukket halv lønn for ferietrekket så på den økonomiske biten har arbeidsgiver sitt på det tørre. 
Den uken du overførte fra i fjor, skal være den første ferieuken du brukte i år.
Avtaleverket du jobber under avgjør om du kan søke om å få overføre ferie til neste år eller ikke.  Maksgrensen er 10 dager av den lovbestemte ferien og fire dager avtalefestet ferie.  (totalt 14 virkedager)  Arbeidsgiver kan også kreve at du avvikler all lovbestemt ferie (4u+1 dag).  Snakk med fagforeningen din om du synes dette er et vanskelig felt å forholde seg til.

Skrevet (endret)
På 12.11.2020 den 11.59, AnonymBruker skrev:

Endret av Lija
Skrevet
1 minutt siden, Lija said:

Ja sikkert, men jeg har aldri trengt å forholde meg til detta siden jeg alltid har hatt full stilling. Men synes det er rart at de har de valgt å trekke meg bare 50% feriepenger når jeg egentlig eier og var tenkt tilbake i en 100% stilling etter noen måneder🙄

Feriepenger er basert på lønnen din. Jobber du 50% får du 50% feriepenger. Det trekkes ikke feriepenger, men lønn du skulle hatt i ferieukene dine.

Anonymkode: 16b48...d41

• Liker 2
Skrevet

Arbeidsgiver gjør alt riktig her. For ferieuken din fra 2019 skal du ikke trekkes ekstra om du var i 100% stilling i juni 2019.

• Liker 3
Skrevet
59 minutter siden, Lija skrev:

de tvinger meg til å ta ut all ferie, får ikke lov å overføre. Men jeg har forresten 6 uker ferie siden jeg fikk overføre i fjor, så hva skjer med den siste uka? Jeg har alltid jobbet 100% frem til deler av dette året.

Den 6 uka som er overført fra i fjor skal du kunne avvikle med full lønn. Dette fordi du (vel) har blitt trukket fullt for denne uka i juni i fjor?

Men er du sikker på at du ikke allerede har avviklet denne uka? Man pleier jo å ta de overførte dagene først. Har du ikke hatt ferie tidligere i år?

Anonymkode: befce...918

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke pålegges å ta ut mer ferie enn hva feriepengene dekker, ergo burde det hå greit å jobbe 50% den uka

Anonymkode: be8dd...e10

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...