Gå til innhold

Kan man bli nektet betjening hvis man ikke bruker maske?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tenker på Kari Jaquessons utspill. Kan ikke fordra dama, men er likevel interessert i jussen her. Hvis jeg av en eller annen grunn ikke kunne bruke maske, som da feks tungpust, kan de da likevel forvente at jeg tar på meg munnbind.

Er de forpliktet til å komme opp med alternativer, som at betjeningen henter varen, og du kan vipse, på to meters avstand? Så fremt man er en samarbeidsvillig person, vel og merke.

Endret av Pipaluk
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svigermor med kols har ordnet seg et skriv fra legen hvis hun skulle komme opp i en slik situasjon. Det kan vel alle de med så store vansker at munnbind er helt krise kunne få? 

Jeg trodde det var slik at butikken kan velge å ikke ha deg som kunde om du ikke følger deres retningslinjer, men jeg er usikker på om de kan gjøre det med loven i hånden. Håper noen kloke hoder her kan gi svar på dette for nå ble jeg nyskjerrig. 

• Liker 1
Skrevet

Butikkene bestemmer jo selv hvem de vil selge til, så lenge det ikke havner under diskrimineringsloven, så har de regelen om munnbind så kan de nekte deg inngang. 

Det er du selv som må komme med alternativer som feks shopping på nett. 

Skrevet

Anbefalingen er to meter hvis man ikke bruker munnbind. Så lenge man kan holde de to meterne er det greit uten munnbind.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Justlooking skrev:

Anbefalingen er to meter hvis man ikke bruker munnbind. Så lenge man kan holde de to meterne er det greit uten munnbind.

så i prinsippet så kan de ikke nekte folk betjening, hvis de holder to meters avstand?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, ATLAS6 skrev:

Butikkene bestemmer jo selv hvem de vil selge til, så lenge det ikke havner under diskrimineringsloven, så har de regelen om munnbind så kan de nekte deg inngang. 

Det er du selv som må komme med alternativer som feks shopping på nett. 

Riktig. De kan ikke nekte deg på bakgrunn av hudfarge, religion, seksuell legning osv. Men de kan sette regler som f eks krav om munnbind. Eller påkledning osv.  Det er helt lovlig. I utgangspunktet kan de velge kundene sine selv, så lenge ikke det er brudd på likestillings- og diskrimineringsloven. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Pipaluk skrev:

så i prinsippet så kan de ikke nekte folk betjening, hvis de holder to meters avstand?

Slik jeg har forstått det kan de ikke det. (Hva små butikker som bestemmer selv velger å gjøre er kanskje opp til de.)

• Liker 1
Skrevet (endret)
14 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jo de kan egentlig det. Det er forskjell på reglene som gis av regjering/kommune og valgene butikken kan ta selv. De må minst følge reglene, deretter kan de ha strengere regler selv. Så lenge det ikke er brudd på likestillings- og diskrimineringsloven. 

Så et skriv fra lege om at man ikke kan bruke munnbind, bør være dekkende og da kan man sannsynligvis ikke nektes tilgang. (Mangler man det så kan man nektes)

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har vært på noen kjedebutikker for å handle mat. Der er det ingen som nekter folk å komme inn. Ett sted var det en sikkerhetsvakt som passet på at folk holdt to meter helt uavhengig av munnbind eller ikke.

• Liker 2
  • Opprett ny...