AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #1 Skrevet 12. november 2020 Hei, jeg vet ikke om dette er rett kategori for dette spørsmålet, men jeg prøver uansett. Jeg jobber i en 100% stilling med fastlønn - så jeg får kun feriepenger opptjent fra tidligere år i juni og ikke lønn. Uansett så har jeg satt meg opp på en del ferie neste måned for å få brukt opp all ferien min og fikk nå et permitteringsvarsel fra arbeidsplassen. Så i desember vil jeg være permittert. Nav dekker ikke dagpenger de dagene man har ferie, hvis jeg hadde jobbet ville jeg jo fått normal lønn i januar, men som permittert vil jeg kun få dagpenger for tiden jeg skulle vært på jobb, altså ikke i ferien. Så da vil jeg jo nesten ikke få noe utbetalt fra de. Er det ikke sånn at arbeidsgiver må dekke dette eller at man får mulighet til å få betalt på ferien / flyttet denne til neste år? Ellers vil jeg jo tape penger da jeg ikke fikk normal lønn i juni, kun feriepenger fra forrige år? jeg prøver å finne svaret på dette på nett og jeg har spurt arbeidsgiver som sier at jeg fikk betalt for ferie i juni, men siden jeg ikke fikk lønn i juni og akkurat startet i min første 100% jobb etter studiene i fjor så var jo feriepengene mine i år det samme som en normal månedslønn, faktisk litt mindre. Så det fungerer vel ikke på den måten da? Tidligere jobber jeg har hatt uten fastlønn får man jo feriepenger + lønn i juni. Som da vil si at man må holde de av til Evnt senere ferie. Kan noen forklare meg dette? Anonymkode: 015d3...305
Pappi Skrevet 12. november 2020 #2 Skrevet 12. november 2020 Arbeidsgiver har trekt deg i lønn for årets ferie ved feriepengeutbetalingen i juni. Du skal derfor ha betalt normalt når du avvikler ferie. Les punkt 6 og 7 så ser du litt om hvordan dette i praksis blir behandlet i forbindelse med permitteringer. https://www.thevit.no/thevitfeed/2020/05/08/viktig-a-vite-om-ferieavvikling-feriepenger-og-permittering/?gclid=CjwKCAiA17P9BRB2EiwAMvwNyBf-GLY8uqfO3hzWwIT5SxW-TD25NbM0EZDJXuu5a4yTZle1k9BUSRoCPlQQAvD_BwE
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #3 Skrevet 12. november 2020 Du får lønn fra arbeidsgiver når du tar ferie men ikke dagpenger. Anonymkode: 13ff7...cbe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå