AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #1 Skrevet 12. november 2020 Jeg er ikke ei som egentlig leser, men er blitt veldig inntresert i 2 verdenskrig 🙂🤩 så noen tips til bøker eller film eller serie som handler om det? Har sett på krigens unge hjerter på NRK. Anbefaler den til andre 🙌 Anonymkode: f0ac7...76b
ekkoet Skrevet 12. november 2020 #2 Skrevet 12. november 2020 Det finnes en 2. verdenskrig i farger på netflix. Den forklarer en del av de store slagene/begivenhetene veldig godt - ikke bare hva som skjedde, men hvorfor det skjedde og hvilke avgjørelser som endret på utfallet. Jeg synes den var interessant. https://www.netflix.com/no/title/80989924 2
Pappi Skrevet 12. november 2020 #3 Skrevet 12. november 2020 Det finnes jo utrolig mye litteratur Vet ikke om du er komfortabel på å lese engelske bøker men er usikker på om alle disse finnes på Norsk Churchill av Andrew Roberts Hitler (to bøker) av Ian Kershaw Det vil helst gå godt - Max Manus
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #4 Skrevet 12. november 2020 Band of brothers på HBO NRK sine dokumentarer, blant annet om Hitler. De har mye bra i arkivet sitt. Anonymkode: 9115a...96f 5
Silva Pluvialis Skrevet 12. november 2020 #5 Skrevet 12. november 2020 (endret) Gutten i den stripete pysjamasen. Endret 12. november 2020 av Uatskillelig 2
trøndermann38 Skrevet 12. november 2020 #6 Skrevet 12. november 2020 Battlefield, er om 12 forskjellige slag fra 2 verdenskrig
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #7 Skrevet 12. november 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Band of brothers på HBO NRK sine dokumentarer, blant annet om Hitler. De har mye bra i arkivet sitt. Anonymkode: 9115a...96f Band of Brothers er en hedersserie! En av tidenes serier, det beste om 2. verdenskrig! Anonymkode: 48c0a...ba8 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #9 Skrevet 12. november 2020 Litt interessant med norske øyne er boka Fører uten folk (forsvarsminister Quisling`s bakgrunn og vei inn i politikken). Skrevet av Sverre Hartmann. Ellers er det mye krigshistorie i Jan Guillou`s bokserie Det store århundret og Ken Follets århundre-triologi. (i begge disse tilfellene snakker vi mest om hvordan krigen virket inn i folks liv). Anonymkode: 5ac6c...a9c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #10 Skrevet 12. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Band of brothers på HBO NRK sine dokumentarer, blant annet om Hitler. De har mye bra i arkivet sitt. Anonymkode: 9115a...96f Akkurat det jeg vil inne her å skrive jeg også, og da huske å ta med oppfølgeren "The pacific". De seriene er legendariske. Inspirert av den opprinnelige "The big red one" som også er verdt å se. "The bridge on the river Kwai", "Letters from Iwo Jima", "Den engelske pasienten", "Downfall", "Stalingrad", "Dunkrik", den originale "Das boot" fra 80-tallet, "The pianist", "Saving private Ryan", "Grave of the fireflies" (manga), "Shindlers list" Danske "Flammen og Citronen", og norske "Max Manus", og norske "Stella Polaris" "The Dictator", en film av og med Charlie Chaplin Av akkurat nå så ser jeg at en ny versjon av "Das boot" har kommet (jeg har ikke sett den) Sesong to av "Charité" på Netflix er også verdt å se (sesong en er egentlig best, men den hører til i en epoke lenge før). Anonymkode: efaff...211 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #11 Skrevet 12. november 2020 26 minutter siden, Uatskillelig said: Gutten i den stripete pysjamasen. Den hadde jeg glemt! Takker for det, husker godt den filmen..! Ekstra rart og vondt å se det hele gjennom et barns øyne.. Anonymkode: efaff...211
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #12 Skrevet 12. november 2020 Kom på en til. Fania Fenelons Galgenfrist for kvinneorkesteret fra utryddelsesleiren Birkenau. (Fania Fenelon var en av de som overlevde....) Anonymkode: 5ac6c...a9c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #13 Skrevet 12. november 2020 Pelles Harry. Syns den boken er så bra. Anonymkode: e7a59...9da
Dråpe Skrevet 12. november 2020 #14 Skrevet 12. november 2020 "Det angår også deg" og "Og tok de enn vårt liv" er bøker som er vel verdt å lese hvis du ikke ha gjort det enda.
Brunhilde Skrevet 12. november 2020 #15 Skrevet 12. november 2020 Syrinpikene og Alt lyset vi ikke ser er begge vakre bøker fra krigen. Ellers har du Saras Nøkkel og Boktyven, begge verd å lese. Ellers er jeg enig med @Dråpe. Bøker som absolutt er verd å lese. Husker også jeg leste en som het Jøde i Hitlerjugend, den var også bra.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #16 Skrevet 12. november 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat det jeg vil inne her å skrive jeg også, og da huske å ta med oppfølgeren "The pacific". De seriene er legendariske. Inspirert av den opprinnelige "The big red one" som også er verdt å se. "The bridge on the river Kwai", "Letters from Iwo Jima", "Den engelske pasienten", "Downfall", "Stalingrad", "Dunkrik", den originale "Das boot" fra 80-tallet, "The pianist", "Saving private Ryan", "Grave of the fireflies" (manga), "Shindlers list" Danske "Flammen og Citronen", og norske "Max Manus", og norske "Stella Polaris" "The Dictator", en film av og med Charlie Chaplin Av akkurat nå så ser jeg at en ny versjon av "Das boot" har kommet (jeg har ikke sett den) Sesong to av "Charité" på Netflix er også verdt å se (sesong en er egentlig best, men den hører til i en epoke lenge før). Anonymkode: efaff...211 The Pacific er elendig. Husker jeg så en dokumentar om slaget på Okinawa. Utrolig interessant. Episode med samme navn i Pacific var meningsløs, inneholdt ingen informasjon om hva som skjedde i slaget, bare litt krig blah, blah. Lattelig. I fantastiske Band of Brothers skjønner man hva som foregår, i Pacific er det stort sett bare noen krigshandlinger uten at noe som helst blir forklart. Anonymkode: 48c0a...ba8 1
Maggi2 Skrevet 12. november 2020 #17 Skrevet 12. november 2020 https://tv.nrk.no/serie/apokalypse-verden-i-krig denne er utrolig bra, anbefales virkelig! 😊
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #18 Skrevet 12. november 2020 Skulle til å anbefale Krigens Unge Hjerter, men så at den hadde du sett. Enig i at den var veldig god. Boktyven er en ungdomsbok tror jeg, men syntes den var god. Anonymkode: 97c42...69f
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #19 Skrevet 12. november 2020 Kom på enda en, en bok som er blitt til film og som heter "En kvinne i Berlin". Den er ganske vond å lese/se, spesielt for oss kvinner, den handler om de kvinnene (og noen menn) som var igjen i Berlin under krigen og som ble voldtatt av russerne da de invaderte byen. I tillegg lot noen av kvinnene seg bli voldtatt/bli prostituerte for å få tak i mat og vann. Boken er skrevet ut i fra dagboken til forfatteren, opprinnelig skrevet under alias. Anonymkode: efaff...211
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #20 Skrevet 12. november 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: The Pacific er elendig. Husker jeg så en dokumentar om slaget på Okinawa. Utrolig interessant. Episode med samme navn i Pacific var meningsløs, inneholdt ingen informasjon om hva som skjedde i slaget, bare litt krig blah, blah. Lattelig. I fantastiske Band of Brothers skjønner man hva som foregår, i Pacific er det stort sett bare noen krigshandlinger uten at noe som helst blir forklart. Anonymkode: 48c0a...ba8 Er veldig enig i at selve Band of Brothers er mye bedre ja! Anonymkode: efaff...211
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå