Gå til innhold

Jeg gir opp helsevesenet! Et frustrasjonsinnlegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det være bivirkninger av medisiner du går på? Ellers tenker jeg du bør henvises til immunologisk avdeling. Bytt fastlege og insister på at du trenger å utredes. 

Anonymkode: 4a4a5...75b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må gå til privatlege. Synd at det er sånn, men det er din helse det gjelder !

Anonymkode: 3056f...412

Jepp! Sånn er det desverre for de fleste av oss "vanlige borgere". Jeg røk min ACL i 2017, gjorde jo megavondt og kunne ikke gå. Måtte booke time hos fastlege som sa jeg måtte ta MR (dette tok to uker). Ringte for å få MR, neste ledige tid var 2 mnd senere. Eller jeg kunne betale litt over 2000,- og få det samme kveld. Gjorde jo det og fikk raskt påvist avrevet ACL og startet behandling som ikke hadde fungert om jeg hadde ventet de 2 ukene og 2 mnd som det norske helsevesen mente jeg måtte vente. Du får evt låne penger av venner eller familie. 

Anonymkode: 86534...eb1

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Shit. Det er forskjell på hvor man havner i dette landet. Venninden min har helseangst og blir hysterisk med krav om absolutt alle tester når hun føler det kribler i en tå. Hun får da alle disse testene. Hjertemonitor, CT, MR, blodprøver you name it. De finner jo som regel ingen ting da.. Hmm, har nok ingen bra løsning for deg, her ts. Det virker som om du er veldig låst i din situasjon. Kanskje du kan ringe andre leger og be om en second opinion på testsvarene dine? De ligger tilgjengelige og du har vel rett på second opinions uten å måtte bytte lege?

Så rart at noen får alle tester, men ikke TS?

Skrevet
3 minutter siden, jabx said:

Ja, jeg tror det er en kombo av litt tilfeldigheter. Jeg bor i bærum så det er god helsedekning her og venninden min har foreldre som også er med på kjøret så maser man lenge nok så får man nok også hjelp. Synd at det skal være sånn da.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å avklare,  jeg har en sterk mistanke om hvor problemet ligger (mage/tarm), og har også et par forslag på hva som kan være galt.

Jeg blir som sagt ikke lyttet til, men det som er enda verre er at legene heller ikke viser ønske om å finne ut av det.

Anonymkode: a7fcc...c98

Har du hatt en tråd her nå nylig? Var det ikke utslag på urinprøven du tok, synes å huske at du skrev det?

Anonymkode: bcf72...875

Skrevet

Når sånt skjer er det privat man må prøve. 
Jeg selv hadde et problem nedentil og på legesenteret mitt sa de at jeg kunne «få en time til konsultasjon om 2 måneder»! To måneder med intense smerter! Ikke faen. Det kostet meg nesten 20000 å ta en operasjon på Volvat, men den fikk jeg til gjengjeld innen en uke. Smertefri har jeg vært siden. 

Det er virkelig synd man må gå privat om man skal få ting gjort. 

Anonymkode: 794a2...5d2

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt en tråd her nå nylig? Var det ikke utslag på urinprøven du tok, synes å huske at du skrev det?

Nei, jeg har ikke hatt  noe utslag på urinprøven. Det må ha vært noen andre  :)

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje, men det tar tid, og det er nå jeg trenger å bli hørt.  :(

Om du bytter fastlege nå kan du ringe legekontoret og si at du har byttet og om de kan sette opp time med den nye fastlegen, selv om skiftet ikke skjer før i desember. Det bruker gå bra. 

2 hours ago, jabx said:

Ja, det er det. Det er nok flere faktorer involvert. Det kan være så enkelt at hun har en relativt fersk fastlege. De er nok mindre kyniske og mindre samlebånd og henviser oftere. Men på sikt straffer det seg. Om de henviser ofte vil de begynne få oftere avslag på henvisningene sine for eks, fordi de som tar imot henvinsingene tenker at det ikke er alvorlig nok til å sjekkes ut. 

Det kan være at venninnen har god utdannelse og status og derfor blir tatt mer alvorlig. Hva man jobber med og hvordan man presenterer seg og hvor god man er til å snakke for seg har MYE å si for hvilken behandling man får i helsevesenet. 

Anonymkode: 8e8cb...7e9

• Liker 2
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet godt fornøyd med min fastlege, spesielt sammenlignet med enkelte jeg har hatt før. Men, det er frustrerende hvor fort ting stopper opp. Om jeg kommer inn med en plage og vi tar noen tester ut fra én teori, og testene ikke bekrefter den teorien, så er den skriftlige tilbakemeldingen at testene var ok og "ha en fin vår/høst/osv". Ingen planer om å gå videre på noe vis før jeg selv bestiller ny time og minner om at plagene fortsatt er der, såååå....  Det hjelper å ha noen teorier selv, for det er ingen uvilje mot å ta/henvise til tester når jeg først er der, liksom.  Jeg har et par diagnoser som først kom på plass etter at jeg selv hadde gnagd om å ta neste steg for å finne ut av ting.

Anonymkode: 0d890...05b

Skrevet

Reis på legevakten i kveld TS om du ikke har anledning til å dra privat. KREV at de skal høre på deg! Ta med deg noen ved behov. God bedring ❤️ 

Skrevet

Høres ut som du har vært på kirurgisk avdeling til utredning av eventuell stenproblematikk? Erfaringsmessig bryr kirurger seg lite om ikke-kirurgiske tilstander, og det kan gå to veier: enten blir du sendt hjem med uavklarte symptomer (det skjedde med deg), eller de sender pasienten over til indremedisinerne og vi tar ballen videre (det burde ha skjedd med deg).

Kort fortalt: du bør innlegges på medisinsk avdeling til videre utredning, tentativt utredes subakutt på en dagpost eller poliklinikk. Legevakt eller fastlege er naturlige veier inn på medisinsk avdeling, der solen alltid skinner og pasientkasuser som ditt er dagligdags🌸

Anonymkode: 4e8ee...917

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du har vært på kirurgisk avdeling til utredning av eventuell stenproblematikk? Erfaringsmessig bryr kirurger seg lite om ikke-kirurgiske tilstander, og det kan gå to veier: enten blir du sendt hjem med uavklarte symptomer (det skjedde med deg), eller de sender pasienten over til indremedisinerne og vi tar ballen videre (det burde ha skjedd med deg).

Kort fortalt: du bør innlegges på medisinsk avdeling til videre utredning, tentativt utredes subakutt på en dagpost eller poliklinikk. Legevakt eller fastlege er naturlige veier inn på medisinsk avdeling, der solen alltid skinner og pasientkasuser som ditt er dagligdags🌸

Jeg måtte le litt av innlegget ditt, takk for det  :blomst:

Du har helt rett, jeg ble lagt inn på kirurgisk, men burde vært på, eller blitt overført til, medisinsk. 

Jeg fikk forøvrig innkalling til en medisinsk avdeling i dag.  Jeg skal ha en telefonkonsultasjon om noen uker.  🤪

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Du får ta kontakt hvis du blir verre".

Denne har jeg hørt flere ganger selv. Man får aldri svar og man blir aldri tatt seriøst... Man må deale med problemene selv... uansett hva som feiler deg... med mindre det er så akutt at du blir kjørt av ambulanse rett på akuttmottak. 

Lå en gang på sofaen og så på film, og fikk plutselig hjerteanfall hvor hjertet slo uregelmessig og nærmest løp løpsk. Aldri skjedd meg før. "Vet ikke hva som feiler deg, men du får ta kontakt hvis du blir verre." svarte dem meg på tlf. Ringte så 4 timer senere og sa at jeg hadde blitt verre. "Vet fortsatt ikke hva som feiler deg, men du får ta kontakt hvis det blir akutt".

Hjertestopp altså? 

Sånn går dagene. Det gikk over etter 2 dager, og har enda ikke fått svar på hva det er og hvorfor det skjedde. 

Anonymkode: bff34...237

• Liker 1
Skrevet

Jeg ringte forresten til fastlegen, og fikk time i midten av neste uke (ikke digital/telefonkonsultasjon 👍)

Og "hvis du blir verre må du kontakte legevakten "...

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne har jeg hørt flere ganger selv. Man får aldri svar og man blir aldri tatt seriøst... Man må deale med problemene selv... uansett hva som feiler deg... med mindre det er så akutt at du blir kjørt av ambulanse rett på akuttmottak. 

Anonymkode: bff34...237

Det er akkurat slik jeg opplever det også.

Håper det går bra med deg nå. 🙂

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et koselig og bra svar du ga ts 😊 for nysgjerrighetens skyld: Kan prednisolon påvirke crp slik at den faller?

• Liker 2
Skrevet

Uff hørtes vanskelig ut.. Håper det går litt bedre 🌸 Helt enig, blir ikke imponert over helsevesenet og spesielt ikke fastlege..

Anonymkode: 87245...0d5

Skrevet

Hvorfor må man gå privat ?  Er privatleger flinkere ???

Anonymkode: a1c34...462

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må man gå privat ?  Er privatleger flinkere ???

Anonymkode: a1c34...462

Trolig fordi fastleger er mer inkompetente, har dårligere lønn, mer stress og mindre tid til å finne ut av ting. 

Anonymkode: 87245...0d5

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre, jeg går ikke på et legesenter.
Her i kommunen er det lange ventelister for bytte av fastlege, og det tar ofte mange måneder før et bytte blir gjort.

Du har krav på at en annen lege gir en "seckond opinion". Be om det.

Anonymkode: ca82d...084

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...